مستوى تضمين المهارات الحياتية في مقرر التربية الإسلامية للمرحلة الثانوية بالتعليم الفني في جمهورية مصر العربية
Title The Level of Inclusion of Life Skills in the Islamic Religious Education Curriculum for Secondary Schools in Technical Education in the Arab Republic of Egypt
الباحث الرئيس محمد أسامة فاروق عبدالحليم
التخصص: التربية
المستخلص: هدف البحث إلى تحديد المهارات الحياتية المناسبة لطلاب المرحلة الثانوية، والكشف عن درجة توافر المهارات الحياتية بمحتوى كتب التربية الدينية الإسلامية للمرحلة الثانوية (التعليم الفني)، ولتحقيق هدف البحث تم استخدام البحث المنهج الوصفي (تحليل المحتوى)، تم تطبيق أداة البحث خلال الفصل الدراسي الأول من العام الجامعي 2024/ 2025م على محتوى الكتب الدراسية المقررة على المرحلة الثانوية بجمهورية مصر العربية، وأسفرت نتائج البحث عما يأتي: بلغ متوسط نسب تواجد المهارات الحياتية في كتب التربية الدينية الإسلامية للمرحلة الثانوية بالتعليم الفني بالصفوف الدراسية الثلاثة (1.3%)، وهو يعبر عن مستوى توافر منخفض جدا، وقد جاء بالمرتبة الأولي المهارات الاجتماعية، بينما جاء في المرتبة الثانية المهارات المعرفية، وجاءت المهارات الشخصية في المرتبة الثالثة، كما وفي المرتبة الرابعة والأخيرة كانت مهارات سوق العمل؛ بلغ متوسط نسب تواجد المهارات الشخصية في كتب التربية الدينية الإسلامية للمرحلة الثانوية بالتعليم الفني بالصفوف الدراسية الثلاثة (0.7%)، وهو يعبر عن مستوى توافر منخفض جدا؛ بلغ متوسط نسب تواجد المهارات الاجتماعية في كتب التربية الدينية الإسلامية للمرحلة الثانوية بالتعليم الفني بالصفوف الدراسية الثلاثة (2.4%)، وهو يعبر عن مستوى توافر منخفض جدا؛ بلغ متوسط نسب تواجد المهارات المعرفية في كتب التربية الدينية الإسلامية للمرحلة الثانوية بالتعليم الفني بالصفوف الدراسية الثلاثة (1.4%)، وهو يعبر عن مستوى توافر منخفض جدا؛ وبلغ متوسط نسب تواجد مهارات سوق العمل في كتب التربية الدينية الإسلامية للمرحلة الثانوية بالتعليم الفني بالصفوف الدراسية الثلاثة (0.5%)، وهو يعبر عن مستوى توافر منخفض جدا. وفي ضوء النتائج السابقة أوصى الباحث بضرورة تضمين المهارات الحياتية التي تم التوصل إليها في محتوى مناهج التربية الدينية الإسلامية وربطها بحياة المتعلم حتى تصبح سلوكا عمليا ممارسا لديه.
Abstract: The research aimed to determine the appropriate life skills for secondary school students, and to reveal the degree of availability of life skills in the content of Islamic religious education books for the secondary stage. To achieve the research goal, the research used the descriptive method (content analysis). The research tool was applied during the first semester of the academic year 2024 / 2025 AD on the content of textbooks prescribed for the secondary stage, approved by the Ministry of Education in the Arab Republic of Egypt. The results of the research resulted in the following: The average percentage of presence of life skills in Islamic religious education textbooks for the secondary stage of technical education in the three grades was (1.3%), which reflects a very low level of availability. Social skills came in first place, while skills came in second place. Cognitive, personal skills came in third place, and labor market skills came in fourth and last place. The average percentage of availability of personal skills in Islamic religious education textbooks for the secondary stage of technical education in the three grades was (0.7%), which reflects a very low level of availability. The average presence of social skills in Islamic religious education textbooks for the secondary stage of technical education in the three grades was (2.4%), which reflects a very low level of availability. The average percentage of presence of cognitive skills in Islamic religious education textbooks for the secondary stage of technical education was It expresses a very low level of availability. In light of the previous results, the researcher recommended the necessity of including the life skills that were achieved in the content of Islamic religious education curricula and linking them to the learner’s life so that they become practical behavior practiced by him.