رسالة علمية / مشروع بحثي

دور مركز العلوم الإسلامية بكوت ديفوار في تعزيز وعي المعلمين والطلاب نحو تحقيق التنمية المستدامة من وجهة نظر المعلمين

Title The Role of the Islamic Sciences Center in Côte d'Ivoire in Raising Awareness Among Teachers and Students Towards Achieving Sustainable Development from the Teachers' Perspective

الباحث الرئيس بالو صالح العثيمين
التخصص: التربية
المستخلص: عنوان البحث: دور مركز العلوم الإسلامية بكوت ديفوار في تعزيز وعي المعلمين والطلاب نحو تحقيق التنمية المستدامة من وجهة نظر المعلمين. يهدف البحث إلى دراسة واقع دور مركز العلوم الإسلامية بكوت ديفوار في تعزيز وعي المعلمين والطلاب نحو تحقيق التنمية المستدامة من وجهة نظر المعلمين. وقد اعتمد الباحث المنهج الوصفي المسحي، واستخدم الاستبانة أداةً لجمع البيانات، بالإضافة إلى المقابلة لتوضيح فقرات أسئلة الاستبانة لأفراد العينة. وقد طُبّقت الاستبانة على عينة عشوائية مكوّنة من (144) معلّمًا ومعلّمة من مركز العلوم الإسلامية. وتمّ تحليل البيانات باستخدام الحزم الإحصائية (SPSS). وقد توصّل البحث إلى عدد من النتائج، أبرزها: جاء البُعد الاجتماعي في مقدّمة الأبعاد الثلاثة، بمتوسط حسابي بلغ (2.93) وانحراف معياري (0.58)، يليه البُعد البيئي بمتوسط حسابي (2.88) وانحراف معياري (0.22)، ثم البُعد الاقتصادي بمتوسط حسابي (2.82) وانحراف معياري (0.54)، وكلّها بدرجة مرتفعة. تمثّلت أبرز الصعوبات التي تواجه المركز في قلّة الدعم المالي المقدَّم من الدولة، بمتوسط حسابي (2.46) وانحراف معياري (0.75)، بينما كان ضعف اهتمام المركز بمشكلات المجتمع هو الأقلّ صعوبة، بمتوسط حسابي (1.37) وانحراف معياري (0.70). تمثّلت أهمّ سُبل التغلّب على الصعوبات في تحفيز المعلمين على التعلّم الذاتي ومكافأتهم على الإبداع، بمتوسط حسابي (2.82) وانحراف معياري (0.47)، بينما كان أقلّها توجيه جهود الحكومة لدعم المركز، بمتوسط حسابي (2.35) وانحراف معياري (0.82).
Abstract: Research Title: The Role of the Islamic Sciences Center in Côte d'Ivoire in Enhancing Teachers’ and Students’ Awareness Toward Achieving Sustainable Development from the Perspective of Teachers. This study aims to investigate the role of the Islamic Sciences Center in Côte d'Ivoire in enhancing teachers’ and students’ awareness toward achieving sustainable development, from the perspective of teachers. The researcher adopted the descriptive survey method and used a questionnaire as a primary tool for data collection, in addition to conducting interviews to clarify the questionnaire items for the sample participants. The questionnaire was administered to a random sample of 144 male and female teachers from the Islamic Sciences Center. The data were analyzed using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS). The study reached a number of findings, the most prominent of which are as follows: The social dimension ranked first among the three dimensions, with a mean score of 2.93 and a standard deviation of 0.58, followed by the environmental dimension with a mean of 2.88 and a standard deviation of 0.22, and lastly the economic dimension with a mean of 2.82 and a standard deviation of 0.54. All dimensions scored at a high level. The most significant challenge facing the Center was the lack of financial support from the state, with a mean of 2.46 and a standard deviation of 0.75, while the least challenging issue was the Center’s weak attention to community problems, with a mean of 1.37 and a standard deviation of 0.70. The most effective approach to overcoming the difficulties was motivating teachers toward self-learning and rewarding their creativity, with a mean of 2.82 and a standard deviation of 0.47, while the least effective was directing government efforts to support the Center, with a mean of 2.35 and a standard deviation of 0.82.
المشرف على البحث: محمد جزاء بجاد الحربي
تاريخ إنجاز البحث: 09.17.2024
تاريخ المناقشة: 05.08.2025
أعضاء لجنة المناقشة :
تحويل التاريخ