منصات الدفع الآجل في المملكة العربية السعودية وأثرها على سلوك المستهلك
Title Postpaid platforms in the Kingdom of Saudi Arabia and their impact on consumer behav
الباحث الرئيس محمد عبدالله حسين بديوي
التخصص: الاقتصاد
المستخلص: تناولت هذه الدراسة "تأثير منصات الدفع الآجل في المملكة العربية السعودية على سلوك المستهلك" ضمن الخطة التي تتكون من تمهيد، وفصلين، حيث تعرضت الدراسة في الفصل التمهيدي: عن موضوع سلوك المستهلك بشكل عام، و التحدث عن ماهيته، و أهمية دراسته، و العوامل المؤثرة فيه، ثم بعد ذلك تم الحديث في الفصل الأول: عن معاملة الدفع الآجل، و نشأتها، وحكمها الشرعي، ويليها الحديث عن منصات الدفع الآجل المرخص لها في المملكة العربية السعودية، و من ثمُّ الحديث عن نموذجين لهذه المنصات وهما: منصة تمارا و منصة تابي، وكان الحديث عنهما بشيء من التفصيل كالنشأة، والانتشار، و كيفية عملهما، وفي الفصل الثاني: تناولت الدراسة الميدانية تحليل تأثير منصات الدفع الآجل في المملكة العربية السعودية على سلوك المستهلك، مستخدماً في دراستي المنهج الوصفي التحليلي، ومن ثمٌّ توصل الباحث من خلال الدراسة الميدانية إلى عدة نتائج من أهمها : أن منصات الدفع الآجل ساهمت في ازدياد معدل الانفاق لدى نسبة كبيرة من أفراد العينة حيث أجاب (٦١%) على موافق و موافق بشدة بأن معدل انفاقهم قد ازداد بسبب منصات الدفع الآجل، و أنه من خلال نتائج المحور الثاني تبين أن لمنصات الدفع الآجل دور في زيادة رفاهية أفراد العينة المستهلكين حيث أجاب (60.5%) من أفراد العينة على موافق و موافق بشدة على أن رفاهيتهم قد ازدادت بعد تعاملهم مع منصات الدفع الآجل، و أنه من خلال نتائج المحور الثالث تبين أن لمنصات الدفع الآجل مخاطر مالية غير عالية الخطورة ذلك بان المتوسط المرجح العام للمحور قد بلغ ( 3.02) وهو يتجه نحو الاتجاه المحايد.
Abstract: This study dealt with “the impact of postpaid platforms in the Kingdom of Saudi Arabia on consumer behavior” within the plan that consists of an introduction and two chapters. The study was presented in the introductory chapter: on the topic of consumer behavior in general, and talking about its nature, the importance of studying it, and the factors affecting it. Then, in the first chapter, we talked about the postpaid transaction, its origin, and its legal ruling, followed by talking about the postpaid platforms licensed in the Kingdom of Saudi Arabia, and then talking about two models for these platforms: the Tamara platform and the Tamara platform. Tabby, and we talked about them in some detail, such as their origin, spread, and how they work. In the second chapter: The field study dealt with analyzing the impact of postpaid platforms in the Kingdom of Saudi Arabia on consumer behavior, using in my study the descriptive analytical method, and then the researcher reached a conclusion through the study. The field revealed several results, the most important of which are: that postpaid platforms contributed to an increase in the spending rate among a large percentage of the sample, as (%61) answered “agree” and “strongly agree” that their spending rate has increased due to postpaid platforms, and that, through the results of the second axis, it is clear Deferred payment platforms have a role in increasing the well-being of the consumer sample members, as (%60.5) of the sample respondents answered “agree” and “strongly agree” that their well-being has increased after dealing with deferred payment platforms, and that, through the results of the third axis, it was found that deferred payment platforms have financial risks. It is not high risk, as the general weighted average of the axis has reached (3.02) and is heading towards the neutral direction.
المشرف على البحث: عبدالقادر احمد باكر الباكري المصعبي