رسالة علمية / مشروع بحثي

وثيقة منهج مقترحة قائمة على قواعد التفسير الموضوعي وفاعليتها في تنمية مهارات فهم النص القرآني والقيم القرآنية لدى طلاب الصف الثالث المتوسط

Title A proposed curriculum document based on the rules of objective interpretation and its effectiveness in developing the skills of understanding the Qur’anic text and Qur’anic values among third-year middle school students

الباحث الرئيس عبدالرحمن عبدالعزيز محمد الزهراني
التخصص: التربية
المستخلص: هدف البحث إلى بناء وثيقة منهج مقترحة قائمة على قواعد التفسير الموضوعي والكشف عن فاعليتها في تنمية مهارات فهم النص القرآني والقيم القرآنية لدى طلاب الصف الثالث المتوسط؛ ولتحقيق هذا الهدف تم استخدام المنهج المكتبي لبناء وثيقة منهج التفسير الموضوعي، وتعرف القيم القرآنية، وقواعد التفسير الموضوعي وخطوات الكتابة فيه، ومهارات فهم النص القرآني المناسبة للصف الثالث المتوسط. كما تم استخدام المنهج شبه التجريبي القائم على المجموعتين التجريبية والضابطة ذي الاختبارين القبلي والبعدي، وتم اختيار (60) طالباً عينة ممثلة لمجتمع الدراسة؛ مقسمة إلى (30) طالباً للمجموعة التجريبية، و(30) طالباً للمجموعة الضابطة. وتمثلت أدوات البحث في وثيقة منهج التفسير الموضوعي للقيم القرآنية، وقواعد وخطوات الكتابة في التفسير الموضوعي، وقائمة مهارات فهم النص القرآني، وقائمة القيم القرآنية، واختبار مهارات فهم النص القرآني، ومقياس القيم القرآنية، وأما مواد المعالجة التجريبية فهي الإطار العام لوحدتين تعليميتين، وكتاب الطالب، ودليل المعلم. وأسفرت نتائج البحث عن وجود فرق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (α ≤ 0.05) بين متوسطي درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لمهارات فهم النص القرآني والدرجة الكلية لصالح المجموعة التجريبية، وعن وجود فرق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (α ≤ 0.05) بين متوسطي درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لأبعاد القيم القرآنية والدرجة الكلية لصالح المجموعة التجريبية. وعن وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α ≤ 0.05) بين مهارات فهم النص القرآني والقيم القرآنية لدى طلاب الصف الثالث المتوسط.
Abstract: The study aimed to assess the effectiveness of the proposed curriculum document, which is based on the rules of objective interpretation, in developing the skills of understanding the Qur’anic text and Qur’anic values among third-year middle school students. The desk approach was used to create a curriculum document for objective interpretation. The document outlines the Qur’anic values, identifies the rules of objective interpretation, and provides steps for writing. Additionally, it addresses the skills necessary for understanding the Qur’anic text, specifically targeting third-year middle school students. The quasi-experimental approach involved experimental and control groups, with pre- and post-tests conducted on a representative sample of (60) students: (30) in the experimental group and (30) in the control group. The research tools and experimental treatment materials were represented in the agreement on the objective interpretation curriculum document of Qur’anic values. This document includes the rules and steps for writing in the objective interpretation, the list of Qur’anic text understanding skills, the list of Qur’anic values, the list of Qur’anic text understanding skills test, the measurement of Qur’anic values, the general framework for two educational units, the student's book and the teacher's guide. The results showed statistically significant differences at the (0.5 ≥a) level between the average scores of the experimental and control groups in the post-application assessment of both the skills related to understanding the Qur’anic text and the dimensions of Qur’anic values. The differences favored the experimental group. Furthermore, a statistically significant correlation at the (0.5 ≥a) level was observed between the skills of understanding the Qur’anic text and the appreciation of Qur’anic values among third-year middle school students.
المشرف على البحث: عبدالحكم سعد محمد خليفة
تاريخ إنجاز البحث: 06.13.2023
تاريخ المناقشة: 12.18.2024
أعضاء لجنة المناقشة :
تحويل التاريخ