التربية العلمية عند ابن الوزير اليماني رحمه الله (840هـ) من خلال كتابه إيثار الحق على الخلق وتطبيقاتها التربوية
Title philosophy of education according to Ibn al-Wazir al-Yamani, may God have mercy on him (d. 840 AH), through his book Prioritizing the Truth over Creation and its educational applications.
الباحث الرئيس عبدالحكيم أحمد قائد أحمد
التخصص: التربية
المستخلص: تناول هذا البحث التربية العلمية عند ابن الوزير اليماني (ت840ه) من خلال كتابه إيثار الحق على الخلق وتطبيقاتها التربوية.
وهدف البحث إلى الكشف عن التربية العلمية عند ابن الوزير اليماني ¬ من خلال كتابه إيثار الحق على الخلق وتطبيقاتها التربوية.
واعتمد الباحث على المنهج الاستنباطي، وتكون البحث من مقدمة وثلاثة فصول وخاتمة، وفصل تمهيدي للتعريف بابن الوزير ¬ وبكتابه إيثار الحق على الخلق.
وتناول الفصل الأول التربية العلمية عند ابن الوزير اليماني ¬، وتناول الفصل الثاني أنواع العلوم والأساليب العلمية عند ابن الوزير اليماني ¬ وتناول الفصل الثالث التطبيقات التربوية.
ثم خلص البحث إلى نتائج كان من أبرزها:
أن ابن الوزير ¬ في كتابه "إيثار الحق على الخلق" قد أفرد فصلاً عن فضائل العلم وأهله، وبقية الكتاب يغلب عليه الجانب العقدي، مع اشتماله أيضاً على الكثير من آداب العالم والمتعلم، وتأكيده ¬ على أهمية آداب العالم التي ينبغي أن يتحلى بها.
Abstract: This is a research on the philosophy of Ibn al-Wazir al-Yamani (d. 840 AH) towards education through his book Prioritizing Truth over Creation and its educational applications.
The aim of the research is to reveal the philosophy of Ibn al-Wazir al-Yamani towards education through his book Prioritizing Truth over Creation and its educational applications.
The researcher relied on the deductive method, and the research consists of a preface, three chapters, a conclusion and introductory chapter consisting of an introduction of Ibn al-Wazir and his book, Prioritizing Truth over Creation.
The first chapter deals with the philosophy of Ibn al-Wazir al-Yamani towards education, the second chapter deals with the types of knowledge and teaching methods according to Ibn al-Wazir al-Yamani, and the third chapter deals with educational applications.
The research concludes with results, the most prominent of which is:
Ibn al-Wazir - in his book “Priorizing Truth over Creation” devoted a chapter to the virtues of knowledge and it's people, and the rest of the book focuses mainly on the doctrinal aspects. Despite that, lots of etiquettes of the scholar and the student are mentioned in the book and Ibn al-Wazir empasised on the importance of the etiquettes of the scholar.