رسالة علمية / مشروع بحثي

التحديات التي تواجه الإدارة المدرسية في القرى النائية التابعة لإدارة تعليم المدينة المنورة وسبل التغلب عليها من وجهة نظر المديرين والمعلمين

Title Challenges facing school administration in remote villages affiliated to the Education Department in Medina and ways to confront it from the point of view of principals and teachers.

الباحث الرئيس عبدالله مرشود نجم الجابري
التخصص: التربية
المستخلص: هدفت الدراسة للتعرف على أبرز التحديات التي تواجه الادارة المدرسية في القرى النائية التابعة لإدارة التعليم بمنطقة المدينة المنورة، وكذلك التعرف على سبل التغلب على التحديات التي تواجه الادارة المدرسية في القرى النائية، وإبراز فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات أفراد العينة تعزى إلى المتغيرات (الخبرة، والمسمى الوظيفي). واعتمد الباحث على المنهج الوصفي التحليلي، وتم تطبيق الاستبانة على عينة عشوائية بسيطة من المعلمين، ومجتمع الدراسة (40) مديرا، و(600) معلما، وقد استجاب منهم (39) مدير مدرسة، و(193) معلماً، أي ما يعادل (0.36.2%) من مجتمع الدراسة، وتكونت الدراسة من أربعة فصول وأسفرت الدارسة عن جملة من النتائج أهمها: وجود التحديات التي تواجه الإدارة المدرسية في القرى النائية التابعة لإدارة تعليم المدينة المنورة من وجهة نظر المديرين والمعلمين بدرجة كبيرة، بمتوسط حسابي(3.78)، جاءت التحديات كلها بدرجة كبيرة، حيث جاءت التحديات المتعلقة بالتجهيزات والبنية التحتية في مقدمة التحديات بمتوسط حسابي (4.09) يليها التحديات المتعلقة بالمجتمع المحلي بمتوسط حسابي(3.94) ثم التحديات المتعلقة بالإدارة المدرسية والمدير بمتوسط حسابي(3.82) يليها التحديات المتعلقة بأداء الطلاب بمتوسط حسابي(3.74) وأخيراً التحديات المتعلقة بأداء المعلمين بمتوسط حسابي(3.46)، وأن السبل المقترحة للتغلب على التحديات التي تواجه الإدارة المدرسية في القرى النائية التابعة لإدارة تعليم المدينة المنورة من وجهة نظر المديرين والمعلمين كانت مهمة جداً، بمتوسط حسابي(2.39).جاءت سبل التغلب على التحديات المتعلقة بالتجهيزات والبنية التحتية في مقدمة المحاور، يليها سبل التغلب على التحديات المتعلقة بأداء الطلاب، ثم سبل التغلب على التحديات المتعلقة بأداء المعلمين، يليها سبل التغلب على التحديات المتعلقة بالإدارة المدرسية والمدير، وأخيراً سبل التغلب على التحديات المتعلقة بالمجتمع المحلي، كما كشفت الدراسة عن وجود فروق دالة إحصائياً بين استجابات المعلمين ومديري المدارس تعزى لاختلاف المسمى الوظيفي، وكانت الفروق في اتجاه المعلمين، ووجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات استجابات عينة الدراسة تعزى لاختلاف عدد سنوات الخبرة، وكانت الفروق في اتجاه المعلمين والمديرين الذين تقل خبراتهم عن خمس سنوات، ووجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات استجابات عينة الدراسة حول سبل علاج تعزى لاختلاف عدد سنوات الخبرة، وكانت الفروق في اتجاه المعلمين والمديرين الذين تقل خبراتهم عن خمس سنوات. ووجود فروق دالة إحصائياً تعزى لاختلاف التخصص، وكانت الفروق في اتجاه المعلمين والمديرين في التخصصات العلمية. وأظهرت الدراسة بعدم وجود فروق دالة إحصائياً في سبل علاج تعزى لاختلاف التخصص. وأوصت الدراسة بتقديم الإدارة التعليمية للتسهيلات والامتيازات والحوافز المادية والمعنوية للمعلمين والمديرين لتشجيعهم على العمل بالمدارس في القرى النائية وتقليل طلبات النقل وشعورهم بعدم استقرار.
Abstract: The current study aimed at identifying the most prominent challenges facing the school administration in the remote villages of the Department of Education in Al-Madinah Al-Munawwarah region, as well as to identify ways to address these challenges, as well as to highlight statistically significant differences in the responses of the sample members due to the variables (experience, job title).To achieve the objective of the study, the researcher relied on the descriptive analytical approach, and the questionnaire was applied to a simple random of (39) school principals and (193) teachers, equivalent to (0.36.2%) of the study population. The study consisted of four chapters. The study resulted in a number of results, the most important of which are: that there are challenges facing the school administration in the remote villages of the Madinah Education Department from the point of view of principals and teachers to a large extent, with an arithmetic average of (3.78), all challenges came to a large degree, the challenges related to equipment and infrastructure came as first major challenges, with an average of (4.09), followed by challenges related to the local community, with an average of (3.94), then challenges related to school administration and the principal, with an average of (3.82), followed by challenges related to students’ performance, with an average of (3.74), and finally, challenges related to teachers’ performance, with an average of (3.46). As for ways to address the challenges facing the school administration in remote villages affiliated to the Madinah Education Department from the point of view of principals and teachers, it was very important, with an average of (2.39). Ways to address challenges related to equipment and infrastructure came in the first place, followed by ways to treat challenges related to student performance. Then, ways to overcome challenges related to teachers' performance, followed by ways to address challenges related to school administration and the principal, and finally ways to address challenges related to the local community. The study also revealed that there are statistically significant differences between the responses of teachers and school principals due to the difference in job titles, and the differences were in the direction of teachers, and there were statistically significant differences between the averages of the responses of the study sample due to the difference in the number of years of experience, and the differences were in favour of teachers and principals whose experience is less than five years, and there were statistically significant differences between the averages of the study sample responses about treatment methods due to the difference in the number of years of experience, and the differences were in the direction of teachers and principals whose experience was less than five years. And there are statistically significant differences due to the difference in specialization, and the differences were in favour of teachers and principals in scientific specializations. The study also showed that there were no statistically significant differences in treatment methods due to the difference in specialization. The study recommended that the educational administration provide facilities, privileges, and material and moral incentives for teachers and principals to encourage them to work in schools in remote villages and reduce transfer requests and their feeling of instability.
المشرف على البحث: منصور سعد محمد فرغل
تاريخ إنجاز البحث: 05.16.2023
تاريخ المناقشة: 09.05.2023
أعضاء لجنة المناقشة :
تحويل التاريخ