فاعلية برنامج تعليمي مقترح قائم على الدعم التدريسي ببيئة التعلم المعكوس في تنمية مهارات التفكير وحب الاستطلاع الفقهي لدى طلاب كلية الشريعة بالجامعة الإسلامية
Title The effectiveness of a proposed educational program based on teaching support in a flipped learning environment in developing thinking skills and curiosity in Islamic jurisprudence among students of the Faculty of Sharia at the Islamic University.
الباحث الرئيس احمد عبدالرحمن محمد الانصاري
التخصص: التربية
المستخلص: هدف البحث الحالي إلى تعرف فاعلية برنامج تعليمي مقترح قائم على الدعم التدريسي ببيئة التعلم المعكوس في تنمية مهارات التفكير وحب الاستطلاع الفقهي لدى طلاب كلية الشريعة بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة؛ ولتحقيق الهدف استخدم الباحث المنهج الوصفي، وكذلك المنهج التجريبي ذو التصميم شبه التجريبي القائم على المجموعتين الضابطة والتجريبية ذي الاختبارين القبلي والبعدي، وتكونت عينة البحث من (70) طالباً مقسمة إلى قسمين (35) طالباً للمجموعة الضابطة و (35) للمجموعة التجريبية من طلاب السنة الثالثة من طلاب كلية الشريعة بالجامعة الإسلامية، وتمثلت أدوات البحث في بناء قائمة بمهارات التفكير الفقهي وقائمة بأبعاد حب الاستطلاع الفقهي تم في ضوئها بناء اختبار لمهارات التفكير الفقهي، ومقياس حب الاستطلاع الفقهي، وتوصل البحث إلى وجود فرق ذي دلالة إحصائية عند مستوى (ᾱ≤0.000) بين متوسطي درجات المجموعتين الضابطة والتجريبية في التطبيق البعدي لاختبار مهارات التفكير الفقهي لصالح المجموعة التجريبية، وعن وجود فرق ذي دلالة إحصائية عند مستوى (ᾱ≤0.000) بين متوسطي درجات المجموعتين الضابطة والتجريبية في التطبيق البعدي لأبعاد مقياس حب الاستطلاع الفقهي لصالح المجموعة التجريبية، كما توصل إلى وجود علاقة ارتباطية بين درجات المجموعتين الضابطة والتجريبية في اختبار مهارات التفكير الفقهي ومقياس حب الاسطلاع الفقهي.
Abstract: The current research aims to identify the effectiveness of a proposed educational program based on teaching support in a flipped learning environment in developing thinking skills and curiosity in jurisprudence among students of the Faculty of Sharia at the Islamic University.
To achieve its goal, the researcher used the descriptive method in reviewing previous studies, preparing the theoretical framework for the research, and building its tools, and the experimental method based on the control and experimental groups with pre- and post-tests. The research sample consisted of (70) students divided into two sections (35) students for the control group and (35) for the experimental group of third-year students from the Faculty of Sharia at the Islamic University in Medina. The research tools were represented in building a list of jurisprudential thinking skills and a jurisprudential curiosity scale, which was done in light of building a jurisprudential thinking skills test and a jurisprudential curiosity questionnaire. The research concluded that there was a statistically significant difference at the level (ᾱ≤0.000) between the average scores of the control and experimental groups in the post-application of the jurisprudential thinking skills test in favor of the experimental group, and that there was a statistically significant difference at the level (ᾱ≤0.000) between the average scores of the control and experimental groups in the post-application of the dimensions of the jurisprudential curiosity scale in favor of the experimental group. It also concluded that there was a correlation between the scores of the two control groups. And the experimental in testing the skills of jurisprudence thinking and the scale of jurisprudence curiosity.
Keywords: teaching support, flipped learning environment, jurisprudence thinking skills, jurisprudence curiosity.