رسالة علمية / مشروع بحثي

بناء وثيقة تعليمية مقترحة لمنهج العقيدة الإسلامية على ضوء الاحتياجات العقدية لطلاب المرحلة الثانوية بالمدارس العربية في جمهورية غامبيا

Title building a proposed educational document for the curriculum of the Islamic doctrine in the light of the doctrinal needs of secondary school students in Arab-Islamic schools in the Republic of The Gambia

الباحث الرئيس عبدالله باه
التخصص: التربية
المستخلص: هدف البحث إلى بناء وثيقة تعليمية مقترحة لمنهج العقيدة الإسلامية في ضوء الاحتياجات العقدية لطلاب المرحلة الثانوية بالمدارس العربية الإسلامية في جمهورية غامبيا، ولتحقيق الهدف من البحث تم استخدام المنهج الوصفي المسحي، وتمثلت أداة البحث في بناء استبانة باحتياجات طلاب المرحلة الثانوية من الموضوعات العقدية بجمهورية غامبيا، طبقت على عينة بلغت عددهم (130) معلما من معلمي العلوم الشرعية بالمدارس العربية الإسلامية بجمهورية غامبيا، ولمعالجة البيانات تم استخدام الأساليب الإحصائية المناسبة منها: معامل الارتباط بيرسون، ومعامل ألفا كورنباخ، والتكرارات والنسب المئوية والمتوسطات الحسابية....وقد تم التوصل إلى مجموعة من النتائج منها: مستوى استجابات معلمي العلوم الشرعية بالمرحلة الثانوية في المدارس العربية بجمهورية غامبيا على مجموع محاور استبانة الاحتياجات العقدية لطلاب المرحلة الثانوية جاء بدرجة (كبيرة)، وجاء محور (المدخل إلى علم العقيدة الإسلامية) في الترتيب الأول من تحديد الاحتياجات العقدية لطلاب المرحلة الثانوية بالمدارس العربية الإسلامية بجمهورية غامبيا بدرجة (كبيرة جدا)، يليه محور( الإيمان والانحرافات العقدية) بدرجة (كبيرة)، وفي الترتيب الأخير محور ( الفرق والأديان والمذاهب الفكرية) بدرجة (متوسطة)، مع عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لدى أفراد عينة البحث في الاستجابات الكلية لأفراد العينة تعزى لمتغيرات المؤهل العلمي، والتخصص/ المادة التدريسية، وسنوات الخبرة، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية لدى أفراد عينة البحث في الاستجابات الكلية لأفراد العينة تعزى لمتغير الصف التدريسي، مع التوصل إلى وثيقة مقترحة لمنهج العقيدة الإسلامية على ضوء الاحتياجات العقدية لطلاب المرحلة الثانوية بالمدارس العربية الإسلامية في جمهورية غامبيا.
Abstract: The research aimed to build a proposed educational document for the curriculum of the Islamic doctrine in the light of the doctrinal needs of secondary school students in Arab-Islamic schools in the Republic of The Gambia. To achieve the goal of the research, the descriptive survey approach Methode was used, and the research tool was to identify the needs of secondary school students of doctrinal topics in the Republic of the Gambia, applied to a sample of (130) teachers of forensic sciences in Arab Islamic schools in the Republic of The Gambia, and to process the data, appropriate statistical methods were used, including: Pearson's correlation coefficient, Cronbach's Alpha coefficient, frequencies, percentages, arithmetic averages.... A set of results were reached, including: the level of responses of teachers of forensic sciences at the secondary stage in Arab schools in the Republic of the Gambia on the total axes of identifying the doctrinal needs of secondary school students came with a degree of (large), and the axis of (Introduction to the Science of Islamic Faith) came in the first place of determining the doctrinal needs of secondary school students in Arab Islamic schools in the Republic of the Gambia with a degree of (very large), followed by the axis of (faith and doctrinal deviations) with a degree of (large), and in the last order the axis of (sects, religions and sects). with no statistically significant differences among the members of the research sample in the total responses of the sample members due to the variables of academic qualification, specialization / teaching material, and years of experience, and the presence of statistically significant differences among the members of the research sample in the total responses of the sample members due to the grade variable, with reaching a proposed educational document for the Islamic doctrine curriculum in light of the doctrinal needs of secondary school students in Arab-Islamic schools in the Republic of The Gambia.
المشرف على البحث: عبدالحكم سعد محمد خليفة
تاريخ إنجاز البحث: 02.19.2023
تاريخ المناقشة: 04.17.2025
أعضاء لجنة المناقشة :
تحويل التاريخ