رسالة علمية / مشروع بحثي

السلوك العدواني لدى طلاب المرحلة المتوسطة في المملكة العربية السعودية وجمهورية مصر من وجهة نظر المرشدين الطلابيين مع تصور مقترح للتغلب عليه -دراسة مقارنة-

Title Aggressive behavior among middle school students in the Kingdom of Saudi Arabia and the Republic of Egypt from the point of view of student counselors - a comparative study - With a proposed vision to overcome it from the perspective of Islamic education

الباحث الرئيس عبدالعزيز حسن محيسن الغانمي
التخصص: التربية
المستخلص: هدفت الدراسة إلى الكشف عن مظاهر السلوك العدواني ودوافعه لدى طلاب المرحلة المتوسطة بالمملكة العربية السعودية وجمهورية مصر من وجهة نظر المرشدِين الطلابيين، ووضع تصور مقترح لتفعيل دور التوجيه والإرشاد الطلابي في معالجته من منظور التربية الإسلامية. واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي المسحي لتحقيق أهدافها، وتطبيق استبانة على عينة عشوائية أمكن الوصول إليها وقوامها (268) مرشداً طلابياً بالمملكة العربية السعودية، و(363) مرشداً طلابياً بجمهورية مصر. وأظهرت النتائج وجود مظاهر السلوك العدواني لدى طلاب المرحلة المتوسطة بالمملكة العربية السعودية بدرجة متوسطة؛ بمتوسط حسابي(2.64)، كما جاءت هذه المظاهر بدرجة متوسطة في جمهورية مصر؛ بمتوسط حسابي (2.82). وجاء العدوان اللفظي كأبرز مظاهر السلوك العدواني لدى طلاب المرحلة المتوسطة بالمملكة العربية السعودية وجمهورية مصر، بينما جاء العدوان الموجه نحو الممتلكات العامة والخاصة كأقل مظاهر السلوك العدواني المنتشرة بين الطلاب. كما أظهرت النتائج وجود الدوافع المؤدية إلى السلوك العدواني لدى طلاب المرحلة المتوسطة بالمملكة العربية السعودية بدرجة متوسطة؛ بمتوسط حسابي (2.79)، وفي جمهورية مصر؛ بمتوسط حسابي (2.84). وجاءت الدوافع الاجتماعية والإعلامية كأكبر دوافع السلوك العدواني لدى الطلاب في المملكة العربية السعودية وجمهورية مصر. بينما جاءت الدوافع المدرسية كأقل دوافع السلوك العدواني. كما أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائياً في مظاهر السلوك العدواني لدى طلاب المرحلة المتوسطة في كل من المملكة العربية السعودية وجمهورية مصر، وكانت الفروق في اتجاه المرشدين الطلابيين بجمهورية مصر. بينما لم تكن الفروق دالة إحصائياً في محور دوافع السلوك العدواني. وقدمت الدراسة تصوراً مقترحاً لتفعيل دور التوجيه والإرشاد الطلابي في معالجة مظاهر السلوك العدواني لدى طلاب المرحلة المتوسطة ودوافعه بكل من المملكة العربية السعودية وجمهورية مصر في ضوء منهج التربية الإسلامية.
Abstract: The study aimed to uncover the manifestations of aggressive behavior and its motivations among middle school students in the Kingdom of Saudi Arabia and the Republic of Egypt from the perspective of school counselors. It also proposed a suggested framework to activate the role of school guidance and counseling in addressing these behaviors from an Islamic educational perspective. The study employed descriptive survey methodology to achieve its objectives, utilizing an questionnaire administered to a random sample of (268) school counselors in Saudi Arabia and (363) school counselors in Egypt. The results revealed moderate levels of aggressive behavior among middle school students in Saudi Arabia, with a mean score of (2.64), and similarly moderate levels in Egypt, with a mean score of (2.82). Verbal aggression was identified as the most prominent form of aggressive behavior in both countries, while aggression towards public and private property was the least prevalent. The study also found moderate levels of motivations leading to aggressive behavior among middle school students, with mean scores of (2.79) in Saudi Arabia and (2.84) in Egypt. Social and media-related motivations were the most significant contributors to aggressive behavior, while school-related motivations were the least significant. Statistically significant differences were observed in aggressive behavior manifestations between students in Saudi Arabia and Egypt, with differences favoring Egyptian school counselors. However, there were no statistically significant differences in the motivations for aggressive behavior. The study proposed a framework to enhance the role of school guidance and counseling in addressing manifestations and motivations of aggressive behavior among middle school students in both Saudi Arabia and Egypt, based on Islamic educational principles.
المشرف على البحث: محمد يوسف احمد عفيفي
تاريخ إنجاز البحث: 02.19.2023
تاريخ المناقشة: 11.28.2024
أعضاء لجنة المناقشة :
تحويل التاريخ