سمات البيئة التعليمية المشجعة على التعلم من خلال كتب التراث التربوي الإسلامي ومدى توفرها في المدارس الابتدائية بالمدينة المنورة
Title Characteristics of the educational environment that encourages learning through Islamic educational heritage books and their availability in primary schools in Medina from the point of view of school principals.
الباحث الرئيس أحمد سويعد عبدالوهاب القرافي
التخصص: التربية
المستخلص: يهدف البحث إلى التعرف على سمات البيئة التعليمية المشجعة على التعلم من خلال كتب التراث التربوي الإسلامي، ومدى توفرها في المدارس الابتدائية بالمدينة المنورة من وجهة نظر مديري المدارس.
ولغرض البحث قام الباحث بتصميم أداة استبانة مكونة من (31) عبارة موزعة على أربعة محاور تقيس مدى توفّر سمات البيئة التعليمية المشجعة على التعلم في المدارس الابتدائية وهي: (السمات النفسية، والسمات الاجتماعية، وسمات المبنى المدرسي، وسمات البيئة المعززة للقيم الإيجابية).
وتكونت عينة الدراسة من (155) من مديري مدارس إدارة التعليم بمنطقة المدينة المنورة، تم اختيارهم بطريقة عشوائية.
وبعد المعالجة الإحصائية أسفرت الدراسة عن مجموعة من النتائج أبرزها: توفر سمات البيئة التعليمية المشجعة على التعلم في المدارس الابتدائية بالمدينة المنورة بدرجة متوسطة، بمتوسط حسابي (2.23)، وجاء محور السمات الاجتماعية في المرتبة الأولى من حيث درجة التوفر، يليه محور السمات النفسية، ثم محور سمات البيئة المعززة للقيم الإيجابية، وأخيراً محور سمات المبنى المدرسي.
كما كشفت الدراسة وجود فروق دالة إحصائياً بين استجابات أفراد الدراسة تُعزى لاختلاف المؤهل العلمي لصالح الحاصلين على درجة البكالوريوس.
في حين أظهرت الدراسة عدم وجود فروق دالة إحصائياً بين استجابات أفراد الدراسة تُعزى لاختلاف عدد سنوات الخدمة، وعدد سنوات الخبرة في العمل الإداري.
Abstract: This study explores the characteristics of an educational environment that supports learning, drawing insights from Islamic educational heritage, and assesses the extent to which these characteristics are present in primary schools in Madinah as perceived by school principals.
To examine this, a survey tool was developed with 31 items across four key areas: psychological characteristics, social characteristics, school building features, and elements that reinforce positive values within the learning environment.
The sample consisted of 155 primary school principals from the Madinah Directorate of Education, selected randomly.
The statistical analysis revealed several notable findings. Overall, the presence of learning-promoting characteristics in primary schools in Madinah was rated as moderate, with a mean score of 2.23. Social characteristics ranked highest in availability, followed by psychological characteristics, features that reinforce positive values, and finally, school building features.
The study also found statistically significant differences based on principals’ educational qualifications, with those holding a bachelor’s degree reporting a higher availability of these characteristics. No significant differences were found in relation to years of service or administrative experience.