قانون الأحوال الشخصية الليبي – دراسة تحليلية فقهية "من أول كتاب النكاح إلى آخر أحكام الفرقة"
Title : Libyan Personal Status Law: An Analytical Jurisprudential Study, from the beginning of the book of Marriage to the end of the book of Dissolution of Marriage.
الباحث الرئيس أحمد بلقاسم عبدالله الموال
التخصص: الفقه
المستخلص: عنوان البحث: قانون الأحوال الشخصية الليبي دراسة تحليلية فقهية، من أول كتاب النكاح إلى آخر كتاب أحكام الفرقة.
موضوع البحث: دراسة مواد قانون الأحوال الشخصية الليبي المتعلقة بأحكام النكاح والطلاق وفُرَق النكاح، بتحليل المادة القانونية، واستخراج المسألة الفقهية التي تضمنتها المادة القانونية، ثم دراستها دراسة فقهية مقارنة، ومقارنة ما ذكر من ضوابط وقيود للمسألة في المادة ومقارنتها بما ذكره الفقهاء، وبيان ما وافقت فيه المادة مشهور المذهب المالكي أو خالفته.
منهج البحث: الاستقرائي التحليلي.
الأقسام الرئيسية للبحث: ينقسم هذا البحث إلى مقدمة، وتمهيد، وأربعة فصول، وخاتمة، وفهارس.
تحدثت في المقدمة عن مشكلة البحث، وأهميته، وأسباب اختياره، والدراسات السابقة، وخطة البحث، ومنهج البحث.
وتحدثت في التمهيد عن التعريف بقانون الأحوال الشخصية الليبي، بتعريفه، وبيان تاريخ نشأته وصدوره، والأسس التي اعتمد عليها في صياغة مواده.
ثم ذكرت في الفصل الأول: مسائل المواد المتعلقة بالنكاح بذكر مقدماته، والشروط فيه، والوِلاية فيه، وأركانه، وموانعه، والإشهاد عليه، ثم في الفصل الثاني: مسائل الكفاءة، وأنواع النكاح، والحقوق الزوجية، والمهر، والنفقة، ثم في الفصل الثالث: مسائل الطلاق بذكر تعريفه، وأنواعه، وأركانه، وأحكام في بعث الحكمين، ثم في الفصل الرابع: مسائل فُرَق النكاح للضرر، وعدم النفقة، وغيبة الزوج، والعيوب، والإيلاء والظهار، والفسخ، والخلع، وأحكام في الرجعة.
ثم ذكرت الخاتمة، وفيها أهم النتائج والتوصيات، ثم ختمت بالفهارس العلمية.
أبرز نتائج البحث: عدم التزام القانون بمشهور المذهب المالكي، بل خالفه في كثير من المسائل وقد ذكرت ذلك في البحث.
غالب الأقوال الفقهية التي وافقها القانون لا تخرج عن المذاهب الأربعة الفقهية، فهو إما يوافق الجمهور، أو أحد المذاهب، أو يلفق بين الأقوال، أو يوافق قول غيرهم من الفقهاء وهو الأقل.
Abstract: Title: Libyan Personal Status Law: An Analytical Jurisprudential Study, from the beginning of the book of Marriage to the end of the book of Dissolution of Marriage.
Research Topic: Studying the articles of the Libyan Personal Status Law related to the provisions of marriage, divorce, and dissolutions of marriage, by analyzing the legal text, extracting the jurisprudential issue contained in the legal text, then studying it in a comparative jurisprudential study. Comparing what has been mentioned regarding the criteria and restrictions of the issue in the legal text with what the jurists have mentioned, and stating what the legal text has agreed with the well-known Maliki school of thought or disagreed with it.
Research Method: Inductive analytical.
Main Sections of the Research: This research is divided into an introduction, a preface, four chapters, a conclusion, and indexes.
In the introduction, I discussed the research problem, its significance, reasons for choosing it, previous studies, research plan, and research methodology. In the preface, I discussed the definition of the Libyan Personal Status Law, defining it, stating its history and issuance, and the principles it relied on in formulating its articles.
Then, in the first chapter, I mentioned the issues of the articles related to marriage, starting with its introductions, conditions, guardianship, pillars, impediments, and witnessing, then in the second chapter: issues of competence, types of marriage, marital rights, dowry, and alimony, then in the third chapter: issues of divorce, defining it, its types, pillars, and rulings regarding sending the two arbitrators, then in the fourth chapter: issues of marriage dissolution due to harm, lack of alimony, husband's absence, defects, Ila and Zhihar, rescission, and khula (divorce initiated by the woman), and rulings on return.
Then, I mentioned the conclusion, containing the most important results and recommendations, and concluded with the scientific indexes.
Key research findings: The law does not strictly adhere to the Maliki school of thought but rather contradicts it in many issues, as stated in the research.
Most of the jurisprudential opinions endorsed by the law do not deviate from the four Sunni schools of thought. It either agrees with the majority, one of the schools, combines between opinions, or agrees with the opinion of other scholars, which is less common.