تصور مقترح لتطوير الممارسات الإدارية في ضوء نموذج كوتر لإدارة التغيير لدى مديري مدارس التعليم العام بمحافظة رابغ
Title A Proposed Vision for the Administrative Development of Public School Directors in the Rabigh Governorate in Light of Kotter's Change Management Model
الباحث الرئيس عبد الرحمن بطيان مبرك المطيري
التخصص: التربية
المستخلص: هدف البحث إلى التعرف على درجة الممارسات الإدارية في ضوء نموذج كوتر لإدارة التغيير لدى مديري مدارس التعليم العام بمحافظة رابغ ، ومعرفة متطلبات الممارسات الإدارية في ضوء نموذج كوتر لإدارة التغيير لدى مديري مدارس التعليم العام بمحافظة رابغ ، وتقديم تصور مقترح لتطوير الممارسات الإدارية في ضوء نموذج كوتر لإدارة التغيير.
ولتحقيق أهداف البحث استخدم الباحث المنهج المختلط، والذي يشمل أداتي الاستبانة و المقابلة، وطبقت الاستبانة على عينة مكونة من ( 240) معلماً و(36) مديراً للتعرف على درجة الممارسات الإدارية في ضوء نموذج كوتر لإدارة التغيير لدى مديري مدارس التعليم العام بمحافظة رابغ، وكذلك التعرف على متطلبات الممارسات الإدارية في ضوء نموذج كوتر لإدارة التغيير، بينما طبقت المقابلة على عينة مكونة من (13) مديراً لمعرفة مقترحاتهم لتطوير الممارسات الإدارية في ضوء نموذج كوتر لإدارة التغيير وتم إجراء المعالجات الإحصائية باستخدام برنامج (spss) وتمثلت في المتوسطات الحسابية ، ومعامل ارتباط بيرسون ومعامل الفا كرنباخ، الاختبار التشخيصي للاعتدالية كولموجروف – سميرنوف و اختبار مان – ويتني ، و اختبار كروسكال.
وقد أسفر البحث عن عدد من النتائج أهمها: أن الممارسات الإدارية في ضوء نموذج كوتر لإدارة التغيير لدى مديري مدارس التعليم العام بمحافظة رابغ من وجهة نظر المعلمين جاءت بدرجة متوسطة، و بمتوسط حسابي(2.71 من 4) ، وجاءت المتطلبات البشرية في مقدمة المتطلبات، بمتوسط حسابي(4.38 من5)، يليها المتطلبات التنظيمية فالمتطلبات المادية. وتضمنت نتائج أداة المقابلة مع مديري المدارس مجموعة من المقترحات لتطوير الممارسات الإدارية (التخطيط، التنظيم، التنسيق، التوجيه، الرقابة) في ضوء نموذج كوتر لإدارة التغيير. وقد أوصى البحث بضرورة تقديم إدارة التعليم دورات تدريبية لمديري المدارس في الممارسات الإدارية في ضوء نموذج كوتر لإدارة التغيير في ضوء احتياجاتهم الفعلية وإشراك منسوبي المدرسة في عمليات التغيير.
Abstract: The research aims to identify the degree of administrative practices in light of Cotter's change management model among principals of public schools in Rabigh Governorate, and to know the requirements of administrative practices in light of Cotter's change management model among principals of public schools in Rabigh Governorate, and to provide a proposed perception for the development of administrative practices in light of Cotter's change management model.
To achieve the objectives of the research, the Researcher used the mixed approach, which includes the questionnaire and interview tools, and the questionnaire was applied to a sample of (240) teachers and (36) managers to identify the degree of administrative practices in light of Cotter's model for change management among principals of public schools in Rabigh, as well as to identify the requirements of administrative practices in light of Cotter's model for change management, while the interview was applied to a sample of (13) managers to know their proposals for developing administrative practices in light of Cotter's change management model.
Statistical treatments were done by using the SPSS program and were represented in arithmetic averages, Pearson's correlation coefficient and Alpha-Cranbach coefficient, the Kolmogrov-Smirnov equinox diagnostic test and the Mann-Whitney test, and the Kruskal test.
Among the most prominent findings of the study were:
That the administrative practices in light of the Cotter model for change management among the principals of public schools in Rabigh Governorate from the teachers' point of view came with an average degree(2.71 out of 4), and human requirements came at the forefront of requirements, with an average of (4.38 out of 5), followed by organizational requirements and material requirements.
The results of the interview tool with school principals included a set of proposals for the development of management practices(planning, organization, coordination, guidance and control)in light of Cotter's change management model.
The researcher recommended that the Department of Education should provide training courses for school principals in administrative practices in light of Cotter's model of change management in based on their actual needs and the involvement of school employees in change processes.