رسالة علمية / مشروع بحثي

درجة ممارسة القيم المعززة للصحة في مدارس التعليم العام في منطقة المدينة المنورة من منظور التربية الإسلامية مع تصور مقترح

Title The degree of practice of health-promoting values in public education schools in the Medina region from the perspective of Islamic education with a proposed conception

الباحث الرئيس عبدالمعطي حميد حمدان المطرفي
التخصص: التربية
المستخلص: درجة ممارسة القيم المعززة للصحة في مدراس التعليم العام في منطقة المدينة المنورة من منظور التربية الإسلامية مع تصور مقترح هدفت الدراسة إلى التعرُّف على درجة ممارسة القيم المعزِّزة للصحة في مدارس التعليم العام في منطقة المدينة المنورة من منظور التربية الإسلامية؛ ولتحقيق أهداف الدراسة؛ تبنَّت الدراسة المنهج الوصفي المسحي؛ حيث تم تطبيق استبانة لقياس درجة ممارسة القيم المعزِّزة للصحة في مدارس التعليم العام من منظور التربية الإسلامية المتمثّلة في المجالات التالية وهي: قيم الصحة الجسمية، قيم الصحة العقلية، قيم الصحة النفسية، قيم الصحة البيئة المدرسية، ومتطلبات ومعوقات تطبيقها. وتكونت عينة الدراسة باستخدام الطريقة الطبقية العشوائية من (425) مديرًا ومشرفَا تربويَا في مدارس التعليم العام البنين -الحكومية، والأهلية- في المدينة المنورة، وتوصلت الدراسة إلى أن القيم المعززة للصحة وفق منظور التربية الإسلامية تمارس بدرجة متوسطة بمدارس التعليم العام بمنطقة المدينة المنورة، و أن المعوقات التي تواجه مدارس التعليم العام في ممارسة القيم المعززة للصحة جاءت بدرجة عالية، وأن المتطلبات ذات أهمية عالية لممارسة القيم المعززة للصحة في مدارس التعليم العام بمنطقة المدينة المنورة، وفي ضوء نتائج الدِّراسة تم إعداد التصوُّر المقترَح والتوصية بعدَّة توصيات منها: تطوير إدارة التدريب التربوي لبرامج تدريبيَّة مخصصة لزيادة وعي المديرين والمعلِّمين والموجهين الصحيين بأهميَّة تطبيق القيم المعززة للصحة في مدارس التعليم العام، وتعزيز تبادُل الخبرات بين المدارس (الحكوميَّة والأهلية) من خلال تنظيم ورش عمل مشتركة وندوات تعليميَّة ، وتنمية الخبرة الإدارية بالتكامل الفعَّال بين الموجهين الصحيين الجُدُد وذوي الخبرة على تطوير مهاراتهم ومعرفتهم في مجال التربية الصحية.
Abstract: The degree of practice of health-promoting values in public education schools in the Medina region from the perspective of Islamic education with a proposed conception The study aimed to identify the degree of practice of health-promoting values in general education schools in the Medina area from the perspective of Islamic education; to achieve the objectives of the study, the study adopted the descriptive survey curriculum; where a questionnaire was applied to measure the degree of practice of health-promoting values in general education schools from the perspective of Islamic education represented in the following areas: physical health values, mental health values, mental health values, health values school environment, requirements and obstacles to their application. The sample of the study using the random stratified method consisted of (425) directors and educational supervisors in public and private boys ' General Education schools- The study found that health-promoting values according to the perspective of Islamic education are practiced to an average degree in general education schools in the Medina area, and that the obstacles facing general education schools in practicing health-promoting values came to a high degree, and that the requirements are of high importance for practicing health-promoting values in general education schools in the Medina area, and in light of the results of the study, the proposed concept was prepared and several recommendations were recommended, including: The development of educational training management for training programs dedicated to increasing the awareness of managers, teachers and health mentors on the importance of applying health-promoting values in general education schools, promoting the exchange of experiences between schools (government and private) through the organization of joint workshops and educational seminars, and the development of management expertise through effective integration between new and experienced health mentors to develop their skills and knowledge in the field of Health Education.
المشرف على البحث: عبداللطيف محسن سليمان العريني
تاريخ إنجاز البحث: 12.27.2022
تاريخ المناقشة: 04.17.2025
أعضاء لجنة المناقشة :
تحويل التاريخ