رسالة علمية / مشروع بحثي

تصور مقترح لتطوير الأداء المؤسسي لمؤسسات التعليم العالي الحكومي بموريتانيا في ضوء معايير ديمنج لإدارة الجودة الشاملة

Title Study Title: A Suggested Proposal to Develop the Institutional Performance of Public Higher Education Institutions in Mauritania in Light Of (Deming) Standards for Total Quality Management

الباحث الرئيس أحمدنا محمد محمود اعمرالسالم
التخصص: التربية
المستخلص: هدفت الدراسة إلى الكشف عن واقع الأداء المؤسسي لمؤسسات التعليم العالي الحكومي بموريتانيا في ضوء معايير (Deming) لإدارة الجودة الشاملة، ومعوقاته، ومتطلبات تطويره من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس بها، والكشف عن دلالة الفروق في استجابات عينة الدراسة وفق متغيرات: (المؤسسة التعليمية، والدرجة العلمية، والتخصص العلمي، الخبرة التدريسية، وعدد الدورات التدريبية في مجال الإدارة والجودة) وصولا لوضع تصور مقترح لتطوير الأداء المؤسسي لمؤسسات التعليم العالي الحكومي بموريتانيا في ضوء معايير (Deming) لإدارة الجودة الشاملة. وتحقيقاً لأهداف الدراسة استخدم الباحث المنهج المختلط الذي يجمع بين الأساليب الكمية والأساليب النوعية لجمع البيانات، واعتمد التصميم التتابعي التفسيري وهو أحد تصاميم البحوث المختلطة؛ حيث تضمن التصميم مرحلتين: مرحلة أولى تم فيها استخدام أسلوب البحث الكمي ممثلاً في الاستبانة للإجابة عن أسئلة الدراسة من خلال استطلاع آراء أعضاء هيئة التدريس، وبلغت عينة الدراسة الميدانية (242) عضو هيئة تدريس، وفي المرحلة الثانية تم استخدام أسلوب البحث النوعي ممثلا في المجموعة البؤرية بهدف تعميق وإثراء الدراسة الميدانية والحصول على معلومات نوعية. وكان من أبرز نتائج الدراسة ما يلي: 1. تحقق واقع الأداء المؤسسي لمؤسسات التعليم العالي الحكومي بموريتانيا في ضوء معايير (Deming) لإدارة الجودة الشاملة من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس بدرجة متوسطة. 2. وجود معوقات تطوير الأداء المؤسسي لمؤسسات التعليم العالي الحكومي بموريتانيا بدرجة كبيرة. 3. موافقة أعضاء هيئة التدريس على متطلبات تطوير الأداء المؤسسي لمؤسسات التعليم العالي الحكومي بموريتانيا بدرجة كبيرة. 4. ومن خلال استقراء النتائج الكمية والنوعية للبحث الحالي اتَّضح أنّ ما تقوم به مؤسسات التعليم العالي الحكومي بموريتانيا ما يزال غيرَ كافٍ لتحقيق التطوير المؤسسي المنشود في ضوء معايير (Deming) لإدارة الجودة الشاملة، وقد اتفقت النتائج الكمية والنوعية على أن ذلك يرجع إلى تعدد المعوقات التنظيمية، والمادية والتقنية، والبشرية التي تواجه مؤسسات التعليم العالي الحكومي، والتي من أهمها: ضعف التخطيط الإستراتيجي، ونقص الحوافز المقدمة للعاملين، وقصور الاهتمام بالتدريب وتنمية الموارد البشرية، وعلى أنه ينبغي توفير المتطلبات اللازمة لتطوير الأداء المؤسسي، ومن ذلك وضع خطط إستراتيجية مدروسة لتحقيق الأهداف، ورصد الميزانيات الكافية لها، والعمل على نشر ثقافة الجودة والتميز بين العاملين.
Abstract: The study aimed at revealing the reality of the institutional performance of public higher education institutions in Mauritania in the light of (Deming) standards for Total Quality Management, its obstacles, and the requirements for its development from the point of view of its faculty members, and to reveal the significance of the differences in the responses of the study sample according to variables: (educational institution, degree, scientific specialization, teaching experience, and the number of training courses in the field of management and quality) in order to develop a suggested proposal for the development of institutional performance of public higher education institutions in Mauritania in light of (Deming) standards for quality management. Overall, To achieve the objectives of the study, the Researcher used the mixed method, which combines quantitative and qualitative methods of data collection, and adopted the sequential explanatory design, which is one of the designs of mixed research, where the design included two stages: The first stage in which the quantitative research method represented in the questionnaire was used to answer the questions of the study through a survey of the opinions of faculty members, and the sample of the field study reached (242) faculty members, and in the second stage, the qualitative research method represented by the focus group was used in order to deepen and enrich the study field and obtain qualitative information. Among the most prominent findings of the study were: 1. The reality of the institutional performance of public higher education institutions in Mauritania has been achieved in the light of the (Deming) standards for Total Quality Management from the point of view of faculty members to an average degree. 2. The existence of obstacles to the development of the institutional performance of public higher education institutions in Mauritania to a large extent. 3. Approval of faculty members on the requirements for the development of institutional performance of public higher education institutions in Mauritania to a large extent. 4. By extrapolating the quantitative and qualitative results of the current research, it became clear that what public higher education institutions in Mauritania are doing is still insufficient to achieve the desired institutional development in the light of (Deming) standards for Total Quality Management, the quantitative and qualitative results have agreed that this is due to the multiplicity of organizational, material, technical, and human obstacles facing public higher educational institutions, the most important of which are: Weak strategic planning, lack of incentives provided to employees, lack of interest in training and human resource development, and failure to provide the necessary requirements for the development of institutional performance, including the development of well-studied strategic plans to achieve goals, allocate adequate budgets for them, and work to spread the culture of quality and excellence among employees.
المشرف على البحث: منصور سعد محمد فرغل
تاريخ إنجاز البحث: 11.15.2022
تاريخ المناقشة: 05.21.2024
أعضاء لجنة المناقشة :
تحويل التاريخ