رسالة علمية / مشروع بحثي

استراتيجية مقترحة لتطوير الأداء المهني لمديري المدارس الحكومية بمحافظة كلاتن الإندونيسية في ضوء مدخل القيادة التحويلية

Title A Proposed Strategy for Enhancing the Professional Performance of Public School Principals in Klaten Regency, Indonesia, in Light of the Transformational Leadership Approach

الباحث الرئيس حارث هيرماوان كوزمايهارسو
التخصص: التربية
المستخلص: هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى الأداء المهني لمديري المدارس الحكومية بمحافظة كلاتن الإندونيسية، وذلك في ضوء مدخل القيادة التحويلية. كما سعت إلى تحديد المتطلبات والمقترحات لتطوير هذا الأداء، والكشف عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) بين متوسط استجابات عينة الدراسة من المشرفين تعزى لاختلاف (الجنس، المؤهل العلمي، التخصص، سنوات الخبرة)، وتقديم استراتيجية مقترحة لتطوير الأداء المهني لمديري المدارس الحكومية بمحافظة كلاتن الإندونيسية في ضوء مدخل القيادة التحويلية. لتحقيق أهداف الدراسة، اعتمد الباحث على المنهج المزجي (المختلط) الذي شمل أداتي الاستبانة والمقابلة. تم تطبيق الاستبانة على عينة مكونة من (51) مشرفًا تربويًا للتعرف على مستوى الأداء المهني لمديري المدارس الحكومية بمحافظة كلاتن الإندونيسية في ضوء مدخل القيادة التحويلية والمتطلبات اللازمة لتطوير هذا الأداء من وجهة نظرهم. كما تم استخدام أداة المقابلة للتعرف على مقترحات تطوير الأداء المهني لمديري المدارس الحكومية بمحافظة كلاتن الإندونيسية في ضوء مدخل القيادة التحويلية من وجهة نظر (10) من مديري المدارس الحكومية. أسفرت الدراسة عن عدة نتائج رئيسية، منها: تحقق مستوى الأداء المهني لدى مديري المدارس الحكومية بمحافظة كلاتن الإندونيسية في ضوء مدخل القيادة التحويلية من وجهة نظر المشرفين التربويين بدرجة عالية، بمتوسط حسابي (3.81)، وانحراف معياري (0.55)، وتوافر متطلبات تطوير الأداء المهني لدى مديري المدارس الحكومية بمحافظة كلاتن الإندونيسية في ضوء مدخل القيادة التحويلية من وجهة نظر المشرفين التربويين بدرجة عالية، بمتوسط حسابي (3.67)، وانحراف معياري (0.51). وأسفرت النتائج عن عدم وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) بين تقديرات المشرفين التربويين لمستوى الأداء المهني للمديرين تُعزى لاختلاف الجنس أو التخصص أو سنوات الخبرة؛ ووجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) بين تقديرات المشرفين التربويين لمستوى الأداء المهني تُعزى لاختلاف المؤهل العلمي؛ وعدم وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) بين تقديرات المشرفين التربويين لمتطلبات تطوير الأداء المهني تُعزى لاختلاف الجنس أو المؤهل العلمي أو التخصص أو سنوات الخبرة. كما تضمنت نتائج أداة المقابلة مقترحات لتطوير الأداء المهني لمديري المدارس في ضوء مدخل القيادة التحويلية. قدّمت الدراسة استراتيجية متكاملة تهدف إلى تطوير الأداء المهني لمديري المدارس الحكومية بمحافظة كلاتن الإندونيسية في ضوء مدخل القيادة التحويلية. وتضمنت الاستراتيجية: المسوغات والمرتكزات، ومراحل البناء من الإعداد والتحليل الاستراتيجي للبيئة الداخلية والخارجية ومصفوفاتها، والصياغة والتصميم للاستراتيجية بما في ذلك: الرؤية، والرسالة، والقيم، والقضايا الاستراتيجية، ومن ثم الأهداف الاستراتيجية، والمبادرات المقترحة. كما شملت وخطوات الموافقة الرسمية، والتنفيذ والتقويم، واختتمت بعرض أبرز المعوقات المتوقعة ومقترحات التغلب عليها.
Abstract: The study aimed to assess the professional performance level of public school principals in Klaten Regency, Indonesia, in light of the transformational leadership approach. It also sought to identify the requirements and proposals for improving this performance and to determine the presence of statistically significant differences at the significance level (α ≤ 0.05) between the average responses of the study sample of supervisors attributed to differences in (gender, academic qualification, specialization, years of experience), and to present a proposed strategy for developing the professional performance of public school principals in Klaten Regency, Indonesia, in light of the transformational leadership approach. To achieve the study's objectives, the researcher adopted the mixed methods approach, which included the use of both a questionnaire and interviews. The questionnaire was administered to a sample of 51 educational supervisors to evaluate the professional performance level of public school principals in Klaten Regency, Indonesia, according to the transformational leadership approach and to determine the requirements necessary to develop this performance from their perspective. Additionally, interviews were conducted to gather suggestions for improving the professional performance of public school principals in Klaten Regency, Indonesia, based on the transformational leadership approach from the perspective of 10 public school principals. The study yielded several key findings, including the achievement of a high level of professional performance among public school principals in Klaten Regency, Indonesia, in light of the transformational leadership approach, as perceived by educational supervisors. This was reflected in a high degree, with a mean score of 3.81 and a standard deviation of 0.55. Additionally, the availability of the requirements for developing the professional performance of public school principals in Klaten Regency, Indonesia, in light of the transformational leadership approach, was also rated at a high level, with a mean score of 3.67 and a standard deviation of 0.51. The results indicated no statistically significant differences at the significance level (α ≤ 0.05) between the supervisors' evaluations of the professional performance level of principals attributable to gender, specialization, or years of experience. However, there were statistically significant differences at the significance level (α ≤ 0.05) between the supervisors' evaluations attributable to academic qualification. The results also showed no statistically significant differences at the significance level (α ≤ 0.05) between the supervisors' evaluations of the requirements for developing professional performance attributable to gender, academic qualification, specialization, or years of experience. The interview results included suggestions for improving the professional performance of school principals in light of the transformational leadership approach. The study proposed an integrated strategy aimed at developing the professional performance of public school principals in Klaten Regency, Indonesia, in light of the transformational leadership approach. The strategy included: the rationale and pillars, stages of development from preparation and strategic analysis of the internal and external environment and its matrices, to the formulation and design of the strategy, including vision, mission, values, strategic issues, followed by strategic goals, and proposed initiatives. It also covered the steps for official approval, implementation, and evaluation, concluding with the presentation of the main anticipated obstacles and suggestions for overcoming them.
المشرف على البحث: عبدالله علي سالم التمام
تاريخ إنجاز البحث: 06.14.2022
تاريخ المناقشة: 11.27.2024
أعضاء لجنة المناقشة :
تحويل التاريخ