رسالة علمية / مشروع بحثي

واقع الشراكة بين المدارس الإسلامية ومؤسسات المجتمع المدني في بنجلاديش وسبل تعزيزها من وجهة نظر الخبراء

Title The ground reality of collaborative partnership between Islamic Schools and Civil Society Institutions in Bangladesh and strategies to strengthen it from experts’ point of view

الباحث الرئيس ميزان الرحمن رستم علي
التخصص: التربية
المستخلص: هدفت هذه الدراسة إلى إبراز واقع الشراكة، وتحديد معوقات تفعيل الشراكة، والتعرف على الآثار التربوية المترتبة على إقامة الشراكة، وتقديم سبل تعزيز الشراكة بين المدارس الإسلامية ومؤسسات المجتمع المدني في بنغلاديش من وجهة نظر الخبراء. واعتمد البحث على المنهج الوصفي، واستخدم الباحث الاستبانة كأداة الدراسة. وتكوّن مجتمع الدراسة من جميع الخبراء التربويين في مجال شؤون التعليم بالمدارس الإسلامية من ست محافظات في شمال بنغلاديش؛ وذلك في العام الدراسي 1445/2024. وقد بلغت العينة في صورتها النهائية (314) خبيراً مستجيبا. وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج، أبرزها: تحققت الشراكة بين المدارس الإسلامية ومؤسسات المجتمع المدني في بنغلاديش من وجهة نظر الخبراء مرتبة بدرجة متوسطة، بمتوسط حسابي (3.11)، وجاء بعد الخدمات الاجتماعية في المرتبة الأولى، وتمثلت أكبر معوقات الشراكة في ضعف ثقافة التطوع والتكافل الاجتماعي في المجتمع، وقلة الدورات التدريبية اللازمة لدى المعلمين في كيفية العمل والتفاعل مع مؤسسات المجتمع المدني، وضعف دور الإعلام في بيان أهمية الشراكة، وموافقة عينة الخبراء على الآثار التربوية المترتبة على الشراكة بدرجة كبيرة جداً، بمتوسط حسابي (4.59)، وموافقة عينة الخبراء على سبل تعزيز الشراكة بدرجة كبيرة جداً، بمتوسط حسابي (4.59)، وعدم وجود فروق دالة إحصائياً في واقع الشراكة بين المدارس الإسلامية ومؤسسات المجتمع المدني، ومعوقاتها، والآثار التربوية المرتبة عليها، وسبل تعزيزها من وجهة نظر الخبراء تعزى للمؤهل العلمي، وعدد سنوات الخبرة، ونوع المدرسة، ووجود فروق دالة إحصائياً في الشراكة في مجال التعليم والتعلم تعزى لنوع المدرسة في اتجاه المدارس الأهلية. وتوصي الدراسة بعدة توصيات على ضوء النتائج، أبرزها: عمل المدارس الإسلامية ببنغلاديش على نشر ثقافة التطوع والتكافل الاجتماعي في المجتمع، وصياغة معايير واضحة للشراكة الناجحة بين المدارس الإسلامية ومؤسسات المجتمع المدني، وتشكيل لجنة من الإداريين في المدارس الإسلامية لمتابعة عمليات الشراكة، وتطويرها مع مؤسسات المجتمع المدني.
Abstract: Objectives of the research are to highlight the reality of collaborative partnership, identification of the obstacles for such collaboration, academic implementation for establishing such collaboration, and deliver strategies to strengthen partnership between Islamic schools and civil society institutions in Bangladesh from experts’ point of view. The research relied on the descriptive approach and the researcher used the questionnaire as a study tool. The study community consisted of all educational experts in the field of educational affairs in Islamic schools from six provinces in northern Bangladesh, in the academic year of 1445/2024. A total of 314 experts’ respond are collected to finalize the result. According to the experts’ point of view, the achievements in the collaborative partnership between Islamic schools and Civil society institutions in Bangladesh was ranked averagely, with an arithmetic average of (3.11), it came after social services in first place, the biggest obstacles to collaboration were the weak culture of volunteerism and social solidarity in society, the lack of training courses needed for teachers on how to work and interact with civil society institutions, and the weak role of the media in demonstrating the importance of collaboration, the sample of experts agreed on the educational implications of the partnership to a very large degree, with an arithmetic average of (4.59), the sample of experts agreed on ways to strengthen the collaboration to a very large degree, with an arithmetic average of (4.59), there are no statistically significant differences in the reality of collaborative partnership between Islamic schools and civil society institutions, their obstacles, the educational effects on them and ways to enhance them from the point of view of experts due to academic qualification, number of years of experience and type of school, there are statistically significant differences in partnership in teaching and learning due to the type of school towards private schools. The researcher suggested several recommendations in the light of the results, most notably: i) The work of Islamic schools in Bangladesh to spread the culture of volunteerism and social solidarity in society. ii) Formulate clear criteria for successful collaboration between Islamic schools and civil society institutions. iii) The formation of a committee of administrators in Islamic schools to follow up the collaboration processes and develop them with civil society institutions.
المشرف على البحث: محمد يوسف احمد عفيفي
تاريخ إنجاز البحث: 06.21.2022
تاريخ المناقشة: 11.26.2024
أعضاء لجنة المناقشة :
تحويل التاريخ