برنامج تطوير مهني قائم على معايير العلوم للجيل القادم (NGSS) وفاعليته في تنمية ممارسات تعليم (STEM) وتحسين التصورات نحوها لدى معلمي العلوم للمرحلة الابتدائية
Title Professional Development Program based on next generation science standards (NGSS), its effectiveness on developing teaching practices (STEM) and improving their perceptions among primary stage science teachers.
الباحث الرئيس علي عياد حميد الحجوري
التخصص: التربية
المستخلص: هدف البحث إلى بناء برنامج تطوير مهني قائم على معايير العلوم للجيل القادم (NGSS) والتعرف على فاعليته في تنمية ممارسات تعليم العلوم والتقنية والهندسة والرياضيات (STEM) وقياس أثره على تصورات معلمي العلوم بالمرحلة الابتدائية نحو ممارسات تعليم (STEM) ولتحقيق أهداف البحث استخدم الباحث المنهج المختلط، ذا التصميم التتابعي الاستكشافي حيث أتبع المنهج النوعي لبناء البرنامج وتطويره، ثم المنهج التجريبي ذا التصميم شبه التجريبي القائم على المجموعة الواحدة؛ وذلك للكشف عن فاعلية البرنامج في تنمية ممارسات تعليم STEM، وقياس تصورات المعلمين نحوها، وتمثلت أدوات البحث النوعية في المقابلة شبه المنظمة، بينما تكونت أدوات البحث الكمية من بطاقة الملاحظة ومقياس التصورات، وتكونت عينة البحث من عينتين الأولى عينة الجزء النوعي وتكونت من (6) خبراء ومتخصصين في تعليم العلوم والتطوير المهني، والثانية عينة الجزء الكمي وتكونت من (15) معلماً من معلمي العلوم بالمرحلة الابتدائية بمدينة ينبع، وأسفرت نتائج البحث عن بناء برنامج التطوير المهني القائم على معايير العلوم للجيل القادم (NGSS) كما توصلت نتائج البحث إلى وجود فاعلية لبرنامج التطوير المهني في تنمية الممارسات العلمية، والتقنية، والهندسية، والرياضية لدى معلمي العلوم بالمرحلة الابتدائية وكذلك دلت النتائج عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α≤ 0.05) بين متوسطي القياس القبلي والبعدي في مقياس التصورات لصالح القياس البعدي، مما يشير إلى فاعلية برنامج التطوير المهني في تحسين تصورات معلمي العلوم بالمرحلة الابتدائية نحو ممارسات تعليم العلوم والتقنية والهندسة والرياضيات (STEM) ويوصي الباحث بالاستفادة من برنامج التطوير المهني المقترح القائم على معايير العلوم للجيل القادم NGSS في تنمية الممارسات العلمية والهندسية والتقنية في تعليم STEM.
Abstract: The present research aims at setting a Professional Development Program based on Next Generation Science Standards (NGSS), identifying its effectiveness in developing teaching practices in science, technology, engendering and mathematics (STEM), measuring its impact on perception among primary stage science teachers (STEM). To reach the research objectives, the researcher has implemented the mixed approach with a sequential explanatory design. He has followed the qualitative approach.
To set the program and develop it, then he followed the experimental approach with a semi-experimental design based on one group. This is done to explore the effectiveness of the program in developing (STEM) teaching practices and measuring its perceptions among teachers. The qualitative tools of this research were presented in the Semi-structured interview, while the quantitative research tools consisted of an observation card and a scale of perceptions, the research sample consisted of two parts, the first one was the qualitative part and it consisted of (6) experts and specialists in science education and professional development. The second sample consisted of the quantitative part and consisted of (15) science teachers at the primary level in the city of Yanbu al-Bahr. The research findings resulted in building a professional development program based on next generation science standards (NGSS). The results also indicated that there were statistically significant differences at the level of significance (α ≤ 0.05) between the averages of the pre and post measurement in the perception scale in favor of the post measurement, which indicates the effectiveness of the professional development program in improving the perceptions of science teachers in the primary stage towards STEM education practices, The researcher recommends benefiting from the proposed professional development program based on the Next Generation Science Standards (NGSS) in developing scientific, engineering, and technical practices in STEM education.