فاعلية وحدة مقترحة قائمة على مدخل الكفايات في تنمية الملكات الفقهية والعمق المعرفي لدى طلاب كلية الشريعة والأنظمة بجامعة تبوك
Title The Effectiveness of a Proposed Unit Based on Competencies Approach in Developing Jurisprudential Proficiencies and The Knowledge Depth among Students of the Faculty of Sharia and Regulations at Tabuk University
الباحث الرئيس محمد علي أحمد قيسي
التخصص: التربية
المستخلص: عنوان البحث: فاعلية وحدة دراسية مقترحة قائمة على مدخل الكفايات في تنمية الملكات الفقهية والعمق المعرفي لدى طلاب كلية الشريعة والأنظمة بجامعة تبوك.
هدف البحث إلى التعرف على فاعلية وحدة دراسية مقترحة قائمة على مدخل الكفايات في تنمية الملكات الفقهية والعمق المعرفي لدى طلاب كلية الشريعة والأنظمة بجامعة تبوك، ولتحقيق هذا الهدف استخدم الباحث المنهج المزجي بتصميمه الاستكشافي التتابعي؛ حيث قام باستطلاع آراء عدد من الخبراء والمختصين حول الملكات الفقهية ومستويات العمق المعرفي المناسبة لطلاب كلية الشريعة والأنظمة بجامعة تبوك، والكشف عن تصوراتهم حول مكونات الوحدة المقترحة. وللكشف عن فاعلية الوحدة المقترحة استخدم الباحث المنهج التجريبي القائم على التصميم شبه التجريبي لمجموعة واحدة ذات القياسين القبلي والبعدي، وتكونت عينة البحث من (25) طالبًا من طلاب السنة الأخيرة بقسم الشريعة بكلية الشريعة والأنظمة بجامعة تبوك من العام الجامعي (1444-2023)، وقد اختارهم الباحث بالطريقة العشوائية البسيطة، وبعد تطبيق الأدوات المتمثلة في بطاقة المقابلة النوعية، واختبار الملكات الفقهية، وبطاقة الملاحظة، وبعد التحقق من موثوقية البيانات، توصل البحث إلى عدد من النتائج:
- توصّل تحليل البيانات النوعية إلى أن الملكات الفقهية المناسبة لطلاب كلية الشريعة والأنظمة بجامعة تبوك (5) ملكات رئيسة (ملكة التصور الفقهي، ملكة الاستدلال الفقهي، ملكة التعليل الفقهي، ملكة التنظير الفقهي، ملكة الموازنة والمقارنة الفقهية) ويندرج تحتها (33) مهارة فرعية، كما أظهر أن مستويات العمق المعرفي المناسبة تتمثل في (4) مستويات رئيسة (التذكر وإعادة الإنتاج، تطبيق المفاهيم والمهارات، التفكير الاستراتيجي التفكير الممتد) ويندرج تحتها (20) مستوى فرعيًا.
- أظهرت النتائج وجود فرق ذي دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α≤ ,05) بين متوسطي درجات القياسين القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية لصالح القياس البعدي، وذلك في كل من اختبار الملكات الفقهية ومقياس العمق المعرفي، وفي ضوء هذه النتائج قدّم البحث مجموعة من التوصيات من أهمها توجيه أنظار مخططي المناهج بالكليات الشرعية إلى تطوير مقررات الفقه وأصوله في الكليات الشرعية في ضوء المستجدات الفقهية المعاصرة، والعمل على تنمية الملكة والمهارات الفقهية ومستويات العمق المعرفي في ضوء ما توصلت إليه نتائج البحث.
Abstract: Title of the Research: The Effectiveness of a Proposed Unit Based on Competencies Approach in Developing Jurisprudential Proficiencies and The Knowledge Depth among Students of the Faculty of Sharia and Regulations at Tabuk University.
The research aimed to reveal the effectiveness of a proposed unit based on competencies approach in developing jurisprudential Proficiencies and The Knowledge Depth among students of the Faculty of Sharia and Regulations at Tabuk University. To achieve the Research objectives, the research employed the mixed method (the exploratory design).
It explored the opinions of (7) experts and specialists about the suitable jurisprudential Proficiencies and levels of knowledge depth for students of the Faculty of Sharia and Regulations at Tabuk University and revealed their perceptions on the components of the proposed unit. To detect the effectiveness of the proposed unit, the research employed the experimental approach (a one group quasi-experimental design with pre and post measurements). The sample of the Research was selected randomly and consisted of (25) students of Sharia department who were on their last academic year (2023). After applying the verified tools of the Research which were a qualitative interview, (2) A jurisprudential Proficiencies test, and an observation. And the research dictated the following results:
- The analysis of the qualitative data revealed that the suitable jurisprudential Proficiencies for students of the Faculty of Sharia and Regulations at Tabuk University are (5) main Proficiencies (the jurisprudential perception proficiency, the juristic reasoning proficiency, the juristic reasoning proficiency, the jurisprudential theorizing proficiency, and the jurisprudential balancing and comparison proficiency) and (33) sub-skills are driven from them. It also showed that there are (4) main levels of appropriate The Knowledge Depth which are (remembering and reproduction, applying concepts and skills, strategic thinking, extended thinking) and (20) sub-levels are driven from them.
- There were statistically significant differences at the level of significance (α ≤ 005) between the mean scores of the pre and post measurements of the experimental group in favor of the post measurement, in both the jurisprudence Proficiencies test and the Knowledge Depth scale. Based on the results, the Research recommended the curricula designers in Sharia colleges to develop jurisprudence courses and its principles according to the contemporary jurisprudential developments and working to develop jurisprudential talent and skills of the students in the light of the findings of the Research.
المشرف على البحث: عبدالله عبدالمحسن سعد العمري الحربي