رسالة علمية / مشروع بحثي

مستوى ممارسة مديري المدارس الثانوية بالمدينة المنورة للقيادة الموقفية من وجهة نظر المعلمين

Title The level of practice of situational leadership by principals of secondary schools in Madinah from the point of view of teachers

الباحث الرئيس خليل محمد أحمد عايض الشيخ
التخصص: التربية
المستخلص: هدفت الدراسة إلى الكشف عن درجة ممارسة مديري المدارس الثانوية بالمدينة المنورة للقيادة الموقفية والصعوبات التي تواجههم والحلول المقترحة لتعزيز ممارستها من وجهة نظر المعلمين، والكشف عن دلالة الفروق في استجاباتهم تعزى لاختلاف المؤهل العلمي، وسنوات الخبرة، وعدد الدورات التدريبية. واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي. وقام الباحث بتطبيق استبانة على عينة عشوائية بسيطة قوامها (354) معلماً من مجتمع الدراسة المكون من (3230) معلماً. وأظهرت النتائج ممارسة مديري المدارس الثانوية بالمدينة المنورة للقيادة الموقفية من وجهة نظر المعلمين جاء بدرجة عالية، بمتوسط حسابي (3.73)، وجاء الأسلوب التوجيهي في مقدمة الأساليب الممارسة، بمتوسط حسابي (3.98)، يليه أسلوب الإقناع، بمتوسط حسابي (3.72)، ثم الأسلوب التشاركي، بمتوسط حسابي (3.68)، وأخيراً أسلوب التفويض، بمتوسط حسابي (3.55). كما أظهرت أن أكبر الصعوبات التي تواجه مديري المدارس الثانوية في ممارسة القيادة الموقفية تتمثل في انتهاج المركزية لدى مديري المدارس في اتخاذ معظم القرارات، وقلة الحوافز المشجعة لمديري المدارس على تطبيق أساليب القيادة الموقفية، وضعف فهم بعض المعلمين لما يقوم به المدراء من تنوع الأساليب الموقفية. وتمثلت أكبر الحلول المقترحة التي تعزز ممارسة مديري المدارس الثانوية بالمدينة المنورة للقيادة الموقفية في إقامة الدورات التدريبية والتأهيلية لتطوير مهارات مديري المدارس في ممارسة القيادة الموقفية، وتعزيز العلاقات الإنسانية بين مديري المدارس والمعلمين، ونشر ثقافة القيادة الموقفية في الإدارة المدرسية. كما أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائياً في درجة ممارسة مديري المدارس الثانوية بالمدينة المنورة للقيادة الموقفية من وجهة نظر المعلمين تعزى لاختلاف المؤهل العلمي، وكانت الفروق في اتجاه المعلمين الحاصلين على درجة البكالوريوس. كما وجدت فروق في أسلوب التفويض تعزى للخبرة، في اتجاه المعلمين الذين لديهم أكثر من 10 سنوات خبرة. كما وجدت فروق في أسلوب الإقناع تعزى للدورات التدريبية في اتجاه المعلمين الذين لديهم أكثر من 10 دورات تدريبية. كما أظهرت عدم وجود فروق دالة إحصائياً في الصعوبات التي تواجه ممارسة القيادة الموقفية تعزى لاختلاف سنوات الخبرات والدورات التدريبية، بينما وجدت فروق تعزى للمؤهل العلمي في اتجاه المعلمين الحاصلين على مؤهلات عليا.
Abstract: The study aimed to reveal the level of practice of situational leadership by principals of secondary schools in Madinah، the difficulties they face، and the proposed solutions to enhance its practice from the point of view of teachers، and to reveal the significance of the differences in their responses due to the difference in educational qualification، years of experience، and the number of training courses. The study relied on the descriptive analytical approach. The researcher applied a questionnaire to a simple random sample of (354) teachers. The results showed that the level of practice of situational leadership by principals of secondary schools in Madinah from the point of view of teachers came to a high degree، with an arithmetic mean of (3.73). Then the participatory method، with an average of (3.68)، and finally the delegation method، with an average of (3.55). It also showed that the biggest difficulties that secondary school principals face in practicing situational leadership are the centralization of school principals in making most decisions، the lack of incentives encouraging school principals to apply situational leadership methods، and the poor understanding of some teachers of the diversity of situational methods that principals do. The largest proposed solution that enhances the practice of situational leadership by principals of secondary schools in Madinah Al Munawwarah is the establishment of training and qualification courses to develop the skills of school principals in practicing situational leadership، strengthening human relations between school principals and teachers، and spreading the culture of situational leadership in school administration. The results also showed that there were statistically significant differences in the level of practice of situational leadership by secondary school principals in Madinah from the point of view of teachers، due to the difference in academic qualifications. There were also differences in the delegation style due to experience، towards teachers who have more than 10 years of experience. There were also differences in the persuasion style attributed to the training courses in the direction of teachers who had more than 10 training courses. It also showed that there were no statistically significant differences in the difficulties faced by the principals of secondary schools in Madinah for situational leadership from the point of view of teachers، due to the different years of experience and training courses، while there were differences due to the educational qualification in the direction of teachers with higher qualifications.
المشرف على البحث: عبدالرحمن عوده مبارك البلادي
تاريخ إنجاز البحث: 05.24.2022
تاريخ المناقشة: 06.20.2023
أعضاء لجنة المناقشة :
تحويل التاريخ