المستخلص: مشكلة البحث: دراسة عقدية للطريقة الشطارية الصوفية ببيان عقائدها وتاريخها وأبرز شخصياتها مع الرد على المخالفات الشرعية الموجودة عندها.
المنهج المتبع: المنهج الوصفي التحليلي.
تقسيم البحث: احتوى هذا البحث على مقدمة وتمهيد وستة فصول والخاتمة.
فالمقدمة اشتملت على أهمية البحث، وأسباب اختياره، وأهداف البحث وتساؤلاته، وحدود البحث، والدراسات السابقة، وتقسيمات البحث، ومنهج البحث، وذكرت في التمهيد تعريفا موجزا للتصوف ونشأته وانتشاره بالهند وأثره على المجتمع الهندي.
ويتعلق الفصل الأول بتعريف الطريقة الشطارية ونشأتها وأسباب انتشارها، والفصل الثاني بذكر مشايخ الطريقة الشطارية وأماكن وجودها وعلاقتها بالهندوسية، والفصل الثالث عن سلسلة الطريقة الشطارية ومصادها وآدابها، و الفصل الرابع عن عقيدة الطريقة الشطارية في التوحيد مع الرّد عليها، والفصل الخامس عن عقيدتهم في النبوة والولاية والكرامة واليوم الآخر، و الفصل السادس ببيان العبادات البدعية الموجودة عندهم مع الرد عليها، وتحدثت في الخاتمة عن أبرز النتائج والتوصيات المهمة للباحثين.
أبرز النتائج:
1- إن الطريقة الشطارية طريقة صوفية ظهرت في نهاية القرن الثامن الهجري في إيران، ولكنها نشأت وترعرت في الهند
2- انتشرت الطريقة الشطارية في أغلب مدن شبه القارة الهندية مثل: أحمدآباد، وفيشالي، وماندو، وكوالير، والسند، وبونة، وبرهان فور، وبيجا فور وغيرها
3- يوجد عندهم خلل كبير في التوحيد، فيثبتون عقيدة وحدة الوجود ويفسرون كلمة التوحيد على خلاف مراد السلف ويأولون الصفات على طريقة الماتريدية.
4- يهتمون بالأذكار البدعية مثل ذكر النفي والإثبات، وذكر الأركان الثمانية وغيرهما.
5- أحدثوا بعض الصلوات ويواظبون عليها ويذكرون لها الفضائل التي ما أنزل الله بها من سلطان مثل: صلاة العشق وصلاة كشف القبور وغيرها.
6- تأثرت الطريقة الشطارية تأثرا بالغا بالديانة الهندوسية، وأخذت منها بعض معتقداتها وأفكارها، مثل عقيدة الفناء، وعقيدة وحدة الوجود، واليوغا، وعلم دعوة الأسماء وترك المجتمع وانعزال الناس وغيرها.
Abstract: Research problem: Doctrinal study of sufi shattari order by explaining it's doctrines, history, key figures as well as criticising views objectionable to sharia.
Methodology: Descriptive analytical method.
Contents: This research paper devided into an introduction, preface, six chapters, and closing words.
The introduction constist of the importance of the topic, reason of choosing, purpose of researching, main questions, boundries of reseach, previous studies, reseach's containts, and method of reseach. In preface, I described briefly the definatin of sufisism, it's growing up, spreading throughout india, and it's impact on indian society.
The first chapter deals with defining shattari order, it's growing, and reasons of spreading.
The second chapter describes the key figures of shattari order, it's areas of presence, and it's relationship with Hinduism.
The theird chapter deals the chain of shattari order, it's sources and rules.
The fourth chapter deals doctrine of shattari order about Tawheed, with criticising objectinale views.
The fifth chapter is about their views regarding to prophethood, closeness to Allah, it's special dignity,and the day of judgment.
The sixth chapter describes their worships, with criticising it, and closing words highlight key results and recomondations for reseach scholours.
Key results
1- Shattari order is a sufi chain, which appeared at Iran in the end of eighth hijri century, but grown up and flourished in india.
2- Shattari order spreaded in most cites of the sub-continent of india, like Ahmadabad, vaishali, mandu, gowalair, sind, puna, burhanpur, bijapur etc.
3- The have many defaults in the doctrine of tawheed, so, they believe in Pantheism and explain words of testimony against the explaination first three centuries scholars, and describes the attributes of Allah on the method of Maturidia.
4- They care about innovative zikrs, like zikr of negation and assertion, zikr of eight pillars etc.
5- They innovated many prayers, and use to perform them with punctuality, and attribute to them many rewards that are not mentioned by Allah, like: Prayer of Ishq and prayer of opening the reality of qabr.
6- Shattari order influenced by hinduism at a large scale, and took some doctrines, and views like the doctrine of annihilation, pantheism, yoga, tantrism, and leaving society and being far away of people etc.