رسالة علمية / مشروع بحثي

أثر السياق في تجلية معنى القراءة عند ابن جني في المحتسب

Title The Impact of Context In the Manifestation of the Meaning of the Qur’anic Reading According to Ibn Jinnī In Al-Muḥtasib

الباحث الرئيس داود درامى
التخصص: التفسير وعلوم القرآن
المستخلص: يتناول هذا البحث الموسوم بــــــ ((أثر السّياق في تجلية معنى القراءة عند ابن جنّي في المحتسب)) بيانَ عنايةِ ابن جنّي بالسّياق واعتماده عليه في تبين معنى القراءة، وقد مهّدتُ له بالتعريف بابن جنّي، والتعريف بكتاب المحتسب في تبيين وجوه شواذ القراءات والإيضاح عنها، والتعريف بالسّياق في المعجمات اللغوية وفي الاصطلاح، ثم تحدّثتُ في الفصل الأوّل عن تحرير مفهوم القراءات الشّاذة عند ابن جنّي، وتطبيقات السّياق عنده، ومنهجه في تجلية معنى القراءة بالسياق، ثم خصّصت الفصل الثاني بالدراسة التطبيقية للقراءات التي وجّهها ابن جنّي توجيهًا سياقيًّا من أوّل القرآن إلى آخر سورة الكهف في ثمانية وعشرين مبحثًا، وذلك بتسليط الضوء على توجيهاته السياقية، وبيان معناها واعتماده عليها، ومحاولة تعزيز توجيهاته السياقيّة بتوجيهات المفسِّرين والْمُعربين، مع التنبيه على أنّ السّياق من الركن الأساس الذي يُحتكم إليه في توجيه القراءات. وقد أظهر البحث براعة ابن جني وتمكّنه في تخريج القراءات الشاذة؛ وذلك بمحاولة إيجاد وجه لها من وجوه اللغة العربية، وإدخالها تحت قوانين اللغة العربية المقبولة، ونفيه عنها شائبة الخطأ واللحن، واستعانته بالسياق لردّ أقوال المخالفين وبيان ضعفها وبُعدها عن الصواب. كما أظهر أنّ القراءات التي وَجَّهها عند ابنُ جنّي على ثلاثة أضرب: وهي: القراءات التي وُجّهتْ توجيهًا غير سياقي وهو الأشيع، كالتوجيه اللغوي، والتوجيه النحوي، والتوجيه الصرفي، والقراءات التي وُجّهتْ توجيهًا سياقيًا وتوجيهًا آخر غيره كالتوجيه اللغوي مع السياقي، والتوجيه النحوي مع السياقي، والقراءات التي وُجّهتْ توجيهًا سياقيًا فقط. كما أسفر أنّ التوجيهات السياقية عند ابن جنّي جاءت على أشكال عدة: وهي: التوجيه بسباق القراءة في الآية الواحدة، والتوجيه بلحاق القراءة في الآية الواحدة، والتوجيه بالسباق واللحاق معًا في الآية الواحدة، والتوجيه بسباق الآية، والتوجيه بسياق المقطع، والتوجيه بالسياق القرآني العام.
Abstract: This research titled ((The Impact of Context In the Manifestation of the Meaning of the Qur’anic Reading According to Ibn Jinnī In Al-Muḥtasab)) addressed the highlight of Ibn Jinnī's attention to the context and its reliance on it in identifying the meaning of the Qur’anic reading,. It was prefaced with the biography of Ibn Jinnī, and the introduction of the book Al-Muḥtasib Fī Tabyīn Wujūh Shawādh Al-Qirā’āt wa Al-Eedooḥ ‘Anhā, and the definition of al-Siyāq (context) from the Arabic lexicons and in the technical sense. Then in the first chapter, the clarification of the concept of odd (shādh) Qur’anic readings was discussed according to Ibn Jinnī, and his applications of context, and his approach to the manifestation of the meaning of the context of the Qur’anic reading, and then the second chapter was devoted to the applied study of Qur’anic readings that were interpreted by Ibn Jinnī contextually from the beginning of the Qur'an to the end of Sūrat al-Kahf under twenty-eight topics, by highlighting the contextual interpretations, and the clarifying their meaning and his reliance on them, and his attempt to buttress his contextual interpretation with the interpretations of the exegetes and the linguists, noting that the context is one of the cornerstones that for the yardstick for the interpretation of the Qur’anic readings. The research showed the ingenuity of Ibn Jinnī and his ability to reference the odd Qur’anic readings, by trying to find an interpretation for them in the Arabic language, and fixing them into the extant rules of the Arabic language, and debunking the blemish of error and blunder in them, and the employment of context to respond to the statements of antagonists and the weakness of their argument and its distance from correctness. The research also showed that the readings interpreted by Ibn Jinni are of three types: They are: readings that were interpreted non-contextually, which is the most common, such as linguistic interpretation, syntactical interpretation, morphological guidance, readings that were interpreted contextually and with another interpretation, such as: linguistic interpretation with contextual, syntactical interpretation with contextual, and Qur’anic readings that were interpreted contextually only. It also revealed that Ibn Jinni's contextual interpretations came in several forms: They are: interpretation in the context of reading from one verse, interpretation with the subsequence of the Qur’anic reading in one verse, interpretation with the context and subsequence of one verse, interpretation with the context of the verse, interpretation with the context of the passage, and interpretation with the general Qur'anic context.
المشرف على البحث: المثنى عبدالفتاح محمود محمود
تاريخ إنجاز البحث: 05.10.2022
تاريخ المناقشة: 04.24.2024
أعضاء لجنة المناقشة :
تحويل التاريخ