درجة ممارسة الإدارة الإلكترونية في العمليات الإدارية بالمدارس الثانوية في المدينة المنورة
Title The level at which e-management is Practiced in Administrative Procedures at Madinah Secondary Schools from the Viewpoint of their Teachers.
الباحث الرئيس محمد صالح زيد العنزي
التخصص: التربية
المستخلص: هدفت الدراسة إلى الكشف عن درجة ممارسة الإدارة الإلكترونية في العمليات الإدارية بالمدارس الثانوية الحكومية في المدينة المنورة من وجهة نظر معلمي المدارس الثانوية بالمدينة المنورة، والكشف عن دلالة الفروق بين استجابات عينة الدراسة التي تعزى لاختلاف المؤهل العلمي، وعدد سنوات الخبرة، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي، وتم تطبيق استبانة على عينة عشوائية بسيطة قوامها (332) معلماً،وتم تحليل البيانات باستخدام برنامج الحزم الإحصائية (SPSS).
وأظهرت النتائج ممارسة الإدارة الإلكترونية في العمليات الإدارية بالمدارس الثانوية في المدينة المنورة من وجهة نظر المعلمين بدرجةٍ كبيرةٍ، بمتوسط حسابي(3.45)، وجاء محور التوجيه الإلكتروني في مقدمة المحاور المتحققة بمتوسط حسابي(3.62)، بينما جاء محور التخطيط الإلكتروني في المرتبة الأخيرة كأقل المحاور المتحققة بمتوسط حسابي(3.36)، كما أظهرت وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسط رتب تقديرات عينة المعلمين تُعزى لاختلاف المؤهل العلمي، وكانت الفروق في اتجاه المعلمين الحاصلين على درجة البكالوريوس، كما وجدت فروق تُعزى لاختلاف الخبرة، وكانت الفروق في اتجاه في اتجاه المعلمين الذين لديهم 10 سنوات خبرة فأكثر. وفي ضوء هذه النتائج أوصت الدراسة بعدد من التوصيات أهمها: زيادة اهتمام الإدارة المدرسية بإشراك العاملين بها في عملية صنع القرار الإداري والتخطيط للبرامج الإلكترونية التي تقدمها، وزيادة اهتمام الإدارة المدرسية بتوظيف البرامج الإلكترونية؛ لتحديد المهام والصلاحيات للعاملين فيها.
Abstract: The study aimed to explore the rate at which e-management is practiced in administrative procedures at Madinah secondary schools from the viewpoint of Madinah secondary school teachers and to unveil the significance of differences between the responses of the study sample that are due to difference in academic qualification and number of years of experience. The study adopted the descriptive analytical method. The questionnaire was applied to a simple random sample of (332) teachers. The data was analyzed using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS).
The findings showed that e-management is practiced in administrative procedures at Madinah secondary schools from the viewpoint of Madinah secondary school teachers to a large extent, with an arithmetic mean of (3.45). The e- orientation theme came at the forefront of the achieved themes, with an arithmetic mean of (3.62). While the e-planning theme came as the least achieved theme, with an arithmetic mean of (3.36). Findings also showed that there are statistically significant differences between the average ranks of the teachers' estimations that are due to difference in academic qualifications, in favor of teachers with bachelor's degrees. There are also differences due to the difference in experience, which are in favor of teachers who have 10 years’ experience or more.
In light of these results, the study recommended a number of recommendations, the most important of which are: increasing the school administration’s interest in involving its employees in the administrative decision-making process and planning the e-programs it provides, and increasing the school administration’s interest in employing e-programs to determine the tasks and powers of its employees.