تخريج الفروع على الأصول من كتاب "طريقة الخلاف في الفقه بين الأسلاف" للإمام علاء الدين محمد بن عبد الحميد الأسمندي السمرقندي (ت 552هـ) – جمعاً ودراسة
Title Referencing the jurisprudential offshoot to their fundamental principles from the book “Ṭarīqat al-khilāf fī al-fiqh bayna al-aslāf” by Imam ʻAlāʼ al-Dīn Muḥammad ibn ʻAbd-al-Ḥamīd al-aʼsmandy al-Samarqandī (died 552 Ah)- collection and study.
الباحث الرئيس محمد خالد عبدالله الخرساني
التخصص: أصول الفقه
المستخلص: هذه الرسالة الموسومة: بـ(تخريج الفروع على الأصول من كتاب "طريقة الخلاف في الفقه بين الأسلاف" للإمام علاء الدين محمد بن عبدالحميد الأسمندي السمرقندي (ت552ه) -جمعا ودراسة) تناولت فيها جمع ودراسة الأصول التي استعملها الأسمندي في بناء الفروع الفقهية في كتابه، وقد نهجت في هذا البحث المنهج الاستقرائي الوصفي التحليلي، للوقوف على الأصول المستدل بها، وبيان الاستدلال منها، ووجه ربط الفرع بالأصل.
واشتملت هذه الرسالة على تمهيد مشتمل على التعريف بعلم تخريج الفروع على الأصول، والتعريف بالأسمندي، وكتابه طريقة الخلاف، وكذلك اشتملت على بابين، أما الباب الأول: فيتعلق بتخريج الفروع على الأصول في مباحث دلالات الألفاظ، وفيه خمسة فصول، وأما الباب الثاني: فيتعلق بتخريج الفروع على الأصول في مباحث الأدلة وما يتعلق بها، وفيه ثلاثة فصول، ثم خاتمة البحث، وفيها أهم النتائج والتوصيات.
و من أبرز النتائج:
أولا: أن للأسمندي مؤلفات لم تخرج بعد، وأظن أن من أهم مؤلفاته التعليقة العالمية، إذ عرف بها وسمي ب "العالمي"
ثانيا: أن الأسمندي ألف كتابه الأصولي "بذل النظر"، على إثر كتابه الفقهي "طريقة الخلاف"، ولهذا ظهر الاطراد بين تأصليه وتطبيقه، حيث لم أجد مخالفة لتأصيله في الفرع، إلا في ثلاثة مسائل في الظاهر، أما عند التحقيق فلا مخالفة.
ثالثا: تغير رأي الأسمندي في مسألتين، ولم يؤثر تغير اجتهاده فيها على حكم الفرع، وهي مسألة اقتضاء الفورية في الأمر، فذهب في كتابه الفقهي أن الأمر يقتضي الوجوب على الفور، ثم ذهب في كتابه الأصولي إلى وجوب العزم بدلا عن الفور، والمسألة الثانية: أنه اشترط في الأمر، علو رتبة الآمر، ثم صرح في كتابه الأصولي أن الصحيح اشتراط الاستعلاء دون العلو.
Abstract: This thesis is titled: (Referencing the jurisprudential offshoot to their fundamental principles from the book “Ṭarīqat al-khilāf fī al-fiqh bayna al-aslāf” by Imam ʻAlāʼ al-Dīn Muḥammad ibn ʻAbd-al-Ḥamīd al-aʼsmandy al-Samarqandī (died 552 Ah). In this research, I used the inductive, descriptive, and analytical approach, to find out the origins that were inferred from it, and to explain the inference from them, and the way of linking the jurisprudential offshoot to their fundamental principles.
This thesis included a preface that included the definition of the science of referencing the jurisprudential offshoot to their fundamental principles, and the introduction of Al-aʼsmandy, and his book Ṭarīqat al-khilāf, as well as it included two sections. The first section: It dealt with referencing the jurisprudential offshoot to their fundamental principles on the issues of the semantics of words, and it has five chapters. The second section: it dealt with referencing the jurisprudential offshoot to their fundamental principles on the issues of evidence and what is related to it, and it contains three chapters, then the conclusion of the research, and it contains the most important results and recommendations.
Among the most prominent results:
First: Al-aʼsmandy wrote books that have not yet been published, and I think that one of his most important books is “al-Taʻlīqah al-ʻĀlamīyah”, as he was known for it and was called “al-ʻĀlamī”.
Secondly: Al-aʼsmandy wrote his book in fundamentals of jurisprudence “Badhl al-Naẓar”, following his jurisprudential book “Ṭarīqat al-khilāf”, and for this reason there was a uniformity between his principles and his application, as I did not find a contradiction to his fundamental application in the jurisprudential offshoot, except in three issues as they appear, but when duly studied, there is no disagreement.
Third: Al-aʼsmandy’s opinion changed in two issues, and the change in his jurisprudence in it did not affect the ruling of the offshoot, which is the issue of requiring immediacy in the matter, so he went in his jurisprudential book that the matter requires immediate obligation, then he went in his book of fundamentals to the obligation of determination instead of immediate, and the second issue: He stipulated in the matter the high status of the issue, and then stated in his book of fundamentals that the correct condition is the condition of high and not low status.