تطوير مادة القرآن الكريم على ضوء المدخل التكاملي والدعم التعليمي لدى تلاميذ الصف الثالث الابتدائي في دولة الكويت
Title Develop the subject of the Holy Qur'an based on the integrative approach and educational support towards the primary third grade students in state of Kuwait
الباحث الرئيس مها هيف عيدان الظفيري
التخصص: التربية
المستخلص: هدفت الدراسة إلى تطوير مادة القرآن الكريم على ضوء المدخل التكاملي والدعم التعليمي لدى تلاميذ الصف الثالث الابتدائي في دولة الكويت؛ ولتحقيق الهدف من الدراسة استخدمت الباحثة المنهج الوصفي القائم على أسلوب تحليل المحتوى، وتَكَوَّنَ مجتمع الدراسة من كتب مواد الصف الثالث الابتدائي في دولة الكويت، وَتَمَثَّلَت أداة الدراسة في بطاقة تحليل محتوى متضمنة قائمة بالآيات القرآنية التي تؤدي إلى التكامل بين القرآن الكريم وباقي المواد الأخرى، وبطاقة تحليل المحتوى متضمنة قائمة بالآيات القرآنية التي تحتاج إلى الدعم التعليمي في مادة القرآن، وَتَمَثَّلَت الأساليب الإحصائية في التكرارات والنسب المئوية ومعادلة هولستي لحساب ثبات بطاقة تحليل المحتوى، ومن أهم النتائج التي توصلت إليها: إعداد قائمة بالآيات التي يمكن ربطها مع المواد الأخرى، وتقديم الدعم التعليمي المناسب لها، وإعداد مادة القرآن الكريم المطورة على ضوء المدخل التكاملي والدعم التعليمي.
Abstract: The study aimed to develop the subject of the Holy Qur'an based on the integrative approach and educational support towards the primary third grade students in state of Kuwait, the researcher used the descriptive approach that based on the content analysis methodology, the study Case involve the book of the Holy Qur'an of the third grade, the study tool was a list of verses which can be attached to other materials and content analysis card for the verses that in need to the educational support in the Holy Qur'an subject. The statistical methodologies used was the holisti equation for the steady calculation of the content analysis card. Among the most important results I have reached was preparing a list of verses that can be linked with other materials and present the suitable educational support for it and prepare the developed Holy Qur'an subject based on the integrative approach and educational support. The researcher recommends on the necessity of building the content of the Holy Qur'an based on the integrative approach and present the suitable educational support for it and paying attention to the integrity of the Holy Qur'an subject with other materials.