رسالة علمية / مشروع بحثي

معوقات التغيير التنظيمي في المدارس الثانوية بالمدينة المنورة وسبل التغلب عليها - دراسة ميدانية

Title Obstacles to Organizational Change in Secondary Schools in Madinah and ways to overcome them.

الباحث الرئيس عبدالعزيز محمد ابراهيم عواجي
التخصص: التربية
المستخلص: هدفت الدراسة إلى التعرُّف على واقع التغيير التنظيمي في المدارس الثانوية بالمدينة المنوَّرة، ومعوِّقاته، وسُبُل التغلُّب عليها، والكشف عن الفروق ذات الدلالة الإحصائية بين استجابات عينة الدراسة التي تُعزى لاختلاف المؤهل العلمي وعدد سنوات الخبرة، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحث المنهج الوصفي المسحي، والاستبانة كأداة للدراسة، وتمثلت عينة الدراسة من (333) معلماً، وتم تحليل البيانات باستخدام برنامج الحزم الإحصائية للدراسات الاجتماعية (spss). وأظهرت النتائج تحقُّق التغيير التنظيمي في المدارس الثانوية بالمدينة المنوَّرة من وجهة نظر المعلمين بدرجة كبيرة، بمتوسط حسابي (3.67)، وتمثلت أكبر الجوانب المتحقِّقة في قيام الإدارة ببناء تنظيميٍّ متوافقٍ مع متطلبات التغيير، وتشجيعها الثقافة التنظيمية في عملية التغيير. كما أظهرت النتائج وجود معوِّقات التغيير التنظيمي في المدارس الثانوية بالمدينة المنوَّرة من وجهة نظر المعلمين بدرجة كبيرة، بمتوسط حسابي (3.79)، وتمثلت أكبر المعوِّقات في ضعف تجهيز المباني المدرسية بالتجهيزات المدرسية الداعمة لعملية التغيير، وقلة البرامج التدريبية المهيِّئة لعملية التغيير. وتمثلت أبرز مقترحات التغلُّب على معوِّقات التغيير التنظيمي في أن يكون التغيير جزءاً هاماً من السياق التنظيمي للمدرسة وليس حدثاً عارضاً، وتقديم الحوافز المعنوية للمشاركين في عملية التغيير، وتوافر وسائل اتصال فعَّالة أثناء عملية التغيير. كما أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائياً في واقع التغيير التنظيمي بالمدارس الثانوية بالمدينة المنوَّرة تُعزى لاختلاف المؤهل العلمي، وكانت الفروق في اتجاه المعلمين الحاصلين على البكالوريوس، كما وُجِدَت فروق في سُبُل التغلُّب على معوِّقات التغيير التنظيمي تُعزى لاختلاف عدد سنوات الخبرة في اتجاه المعلمين الذين لديهم 10 سنوات خبرة فأكثر، بينما لم تكن الفروق دالةً إحصائياً في باقي المتغيرات. وقد توصلت الدراسة لعدة نتائج أهمها: عقد برامج ودورات تدريبية لجميع منسوبي المدارس لتوعيتهم بأهمية التغيير التنظيمي، وتقديم الإدارة المدرسية الحوافز المناسبة للمشاركين في عملية التغيير التنظيمي، والعمل على توفير وسائل اتصال فعَّالة أثناء عملية التغيير التنظيمي.
Abstract: The study aimed to identify the reality of organizational change in secondary schools in Madinah, its obstacles, and ways to overcome them, and to reveal statistically significant differences between the responses of the study sample that are due to the difference in educational qualifications and the number of years of experience. In order to achieve the study objectives, the researcher used the descriptive survey method, and the questionnaire as a tool. The study sample consisted of (333) teachers. The data was analyzed using the Statistical Package for Social Sciences (SPSS). The findings showed that from the viewpoint of teachers, organizational change is achieved in secondary schools in Madinah to a large extent, with an arithmetic mean of (3.67). The greatest aspects of achievement were represented in the administration having an organizational set up compatible with the requirements of change, and its encouragement of organizational culture in the change process. The findings also showed the presence of obstacles to organizational change in secondary schools in Madinah from the viewpoint of teachers to a large extent, with a mean of (3.79). The greatest obstacles were represented in the poor equipping of school buildings to support the change process, and the lack of training programs to prepare for it. Findings also showed that there are statistically significant differences in the reality of organizational change in secondary schools in Madinah due to the difference in educational qualifications, which were in the direction of teachers with a bachelor’s degree. There are also differences in ways to overcome obstacles to organizational change due to the difference in the number of years of experience, which were in the direction of teachers who have (10) years of experience or more. However, there are no statistically significant differences in the rest of the variables. The study reached to different findings, the main among them are the following: - Conducting training programs and courses for all staff members of schools in order to make them aware of the organizational change process. Providing appropriate incentives to the participants in the organizational change process by the school administration. Working on to provide effective communication means during the organizational change process.
المشرف على البحث: منصور سعد محمد فرغل
تاريخ إنجاز البحث: 11.21.2021
تاريخ المناقشة: 05.28.2022
أعضاء لجنة المناقشة :
تحويل التاريخ