تقريرات علماء الشافعية للدلالات المستنبطة من أدلة العلو والرد على المخالفين
Title Reports of Shafi’i scholars on the implications deduced from the evidence of transcendence and the response to those who differ
الباحث الرئيس عبدالله محمود أحمد إبراهيم
التخصص: العقيدة
المستخلص: أُعدت هذه الدراسة كرسالة علمية لاستكمال متطلبات الحصول على درجة العالمية (الماجستير) في العقيدة الإسلامية وجاءت تحت عنوان (تقريرات علماء الشافعية للدلالات المستنبَّطة من أدلة العلو والرد على المخالفين).
تمثلت مشكلة البحث في التالي: كم عدد الدلالات التي استنبطها علماء الشافعية السلف ومن سار على نهجهم من الكتاب والسنة في إثبات علو الله تعالى؟ هل أثبت متقدمو الشافعية من المتكلمين علو الله تعالى كما كان نهج الإمام الشافعي؟ هل استمر إثبات علو الله تعالى عند المتأخرين من علماء الشافعية أم أن إثبات العلو كان لفترة معينة ثم ساد قول المتكلمين وانتشر؟ وهل رد علماء الشافعية السلف على من خالف اعتقادهم من متكلمي الشافعية أم أنهم لم ينشغلوا بالرد على المخالفين ومناقشتهم؟
هدف البحث إلى تقرير اعتقاد السلف علو الله تعالى وفوقيته، وذكر الأدلة المتنوعة المثبتة للعلو من الكتاب والسنة، وجمع الدلالات التي استنبطها علماء الشافعية السلف ومن سار على نهجهم من الكتاب والسنة على علو الله تعالى وفوقيته، فكانت خمس وعشرون دلالة، ثم نظر إلى أقوال المخالفين وتأويلاتهم وناقشها ورد عليها.
وقد اشتمل البحث على مقدمة وتمهيد كمدخل للدراسة وتقرير لاعتقاد السلف في علو الله تعالى، وثلاثة فصول، الأول منها في أدلة العلو المتنوعة، أما الثاني ففيه الدلالات التي استنبطها علماء الشافعية لإثبات علو الله تعالى، وتقريرات علماء الشافعية المتكلمين لعلو الله تعالى من الكتاب والسنة، وأما الثالث ففيه شبهات المخالفين من علماء الشافعية في إثبات صفة العلو والرد عليها، وخاتمة ذكر فيها أهم النتائج والتوصيات.
تم الاعتماد على المنهج الاستقرائي وكذلك المنهج الوصفي التحليلي والنقدي.
خلص البحث إلى أن الإمام الشافعي ومن سار على اعتقاده من الشافعية قد أثبتوا علو الله تعالى إثباتا حقيقيا من غير تأويل ولا تعطيل، مستندين في ذلك إلى الكتاب والسنة، وأن متقدمي المتكلمين من الشافعية كانوا مثبتين لعلو الله تعالى أيضا، وأن إثبات علو الله تعالى لم يتوقف عند لحظة معينة بل تناقله علماء الشافعية جيلا بعد جيل حتى وصل إلينا.
كما أوصى بدراسة الدلالات المستنبَطة من أدلة العلو والفوقية عند باقي المذاهب الأربعة (المالكية، والحنفية، والحنابلة)، وإعادة قراءة التراث السلفي عند المذاهب الفقهية.
Abstract: This study was prepared as a scientific dissertation to complete the requirements for obtaining the Master’s degree in the Islamic Theology and titled (Affirmation of Shafi’i scholars on the deduced indications from the evidence of transcendence and the response to those who differ).
The problem of the research was represented in the following: How many indications were derived by the early Shafi’i scholars and those who followed their approach from the Qur’an and Sunnah in proving the transcendence of Allah Almighty? Did the early Shafi’i theologians prove the transcendence of Allah Almighty, as was the approach of Imam Shafi’i? Did the proof of the transcendence of Allah Almighty continue among the later Shafi’i scholars, or was the proof of the transcendence present for a specific period, then the theologians’ opinions prevailed and spread? Did the early Shafi’i scholars respond to the Shafi’i theologians who disagreed with their belief, or were they not busy responding to those who disagreed and discussing with them?
The research aimed to determine the belief of the predecessors in the transcendence and superiority of Allah Almighty, and to mention the various evidences proving transcendence from the Qur’an and the Sunnah. To collect the indications that the Shafi’i scholars of the predecessors and those who followed their approach derived from the Qur’an and the Sunnah regarding the transcendence and upperliness of Allah Almighty. There were twenty-five indications, then studying the opinions of those who differ and their interpretations by discussing them and responding to them.
The research included an introduction and preface as an introduction to the study, a corroboration on the belief of the predecessors in the transcendence of Allah Almighty, and three chapters, the first of which is on the various evidence of transcendence, while the second contains the implications that Shafi’i scholars have deduced to prove the transcendence of Allah Almighty, and the corroboration of Shafi’i scholars who speak of the transcendence of Allah Almighty from the Qur’an and Sunnah. The third, it contains the doubts of the dissenting Shafi’i scholars regarding proving the attribute of transcendence and refuting them, and a conclusion in which the most important results and recommendations are mentioned.
The inductive approach was relied upon as well as the descriptive analytical and critical approach.
The research concluded that Imam Al-Shafi’i and the Shafi’is who followed his belief have proven the transcendence of Allah Almighty in a real way, without misconstruing or obstruction, basing this on the Qur’an and Sunnah. That the earlier Shafi’i theologians were also affirming the transcendence of Allah Almighty, and that proving the transcendence of Allah Almighty did not stop at a certain moment, but was transmitted by Shafi’i scholars generation after generation until it reached us.
The research also recommended studying the connotations deduced from the evidence of transcendence and upperliness according to the remaining four schools of thought (Maliki, Hanafi, and Hanbali), and rereading the Salafi heritage among the schools of jurisprudence.