مستوى الوعي التقني لدى طلاب المرحلة المتوسطة في دولة الكويت
Title level of technical awareness among intermediate grade students in the State of Kuwait
الباحث الرئيس هايف جديع الظفيري
التخصص: التربية
المستخلص: هدف البحث إلى التعرف على مستوى الوعي التقني لدى طلاب المرحلة المتوسطة في دولة الكويت؛ وتحقيقاً لهذا الهدف تم اعتماد المنهج الوصفي المسحي، وتم اختيار عينةٍ عشوائيةٍ بسيطةٍ من طلاب المرحلة المتوسطة بدولة الكويت في الصفين (سادس وتاسع ) بلغت(531) طالباً وطالبةً، وقام الباحث ببناء أداتين وهما اختبار الوعي التقني، ومقياس اتجاه نحو تطبيقات التقنية تم تقنينهما ومعايرتهما وتحليلهما إحصائياً ، وتوصل البحث إلى عدد من النتائج من أبرزها، أنّ مستوى الوعي التقني لدى طلاب المرحلة المتوسطة في دولة الكويت بشكل عام كان منخفضاً على المستوى الكلي ومستوى الأبعاد الفرعية المعرفية والاجتماعية كان منخفضاً، كما أنّ الاتجاه نحو التقنية وتطبيقاتها كان محايداً، وعدم وجود فروق دالة إحصائياً في مستوى الوعي التقني بشكل عام لدى طلاب المرحلة المتوسطة تعزى للمتغيرات (الجنس والصف الدراسي). وتوجد فروق دالة إحصائياً في مستوى الاتجاه نحو التقنية وتطبيقاتها لدى طلاب المرحلة المتوسطة تعزى لمتغير الجنس لصالح الذكور. وكذلك توجد فروق دالة إحصائياً في مستوى الاتجاه نحو التقنية وتطبيقاتها لدى طلاب المرحلة المتوسطة تعزى لمتغير الصف الدراسي لصالح الصف التاسع، وتم تقديم عدد من التوصيات من أبرزها، الحاجة إلى تطوير المناهج الدراسية من خلال تضمينها جوانب معرفية واجتماعية ووجدانية ذات صلة بالتقنية واستخداماتها في مختلف الكتب الدراسية في مراحل التعليم العام بدولة الكويت. وتم اقتراح إجراء بحوث أخرى.
Abstract: The study aimed to identify the level of technical awareness among intermediate grade students in the State of Kuwait. To achieve this goal, the descriptive survey method was adopted, and a simple random sample of intermediate grade students in the State of Kuwait in grades (sixth and ninth) was selected, amounting to (531) male and female students. The author of the study built the tools; namely the technical awareness test, and a measure of the trend towards technology applications; which were codified, calibrated, and statistically analyzed. The study reached a number of results; the most prominent of which are: the level of technical awareness among intermediate grade students in the State of Kuwait, in general, is weak across the board, the level of cognitive and social aspects was weak, the trend towards technology and its applications is neutral, and there is no statistically significant differences in the level of technical awareness in general among intermediate grade students due to the variables (sex and academic grade). There are statistically significant differences in the level of attitude towards technology and its applications among intermediate grade students due to the gender variable in favor of males. There are also statistically significant differences in the level of attitude towards technology and its applications among intermediate grade students; which is attributed to the grade variable in favor of the ninth grade. A number of recommendations were made, including: The need to develop school curricula by including cognitive, social, and emotional aspects related to technology and its uses in various textbooks in public education stages in the State of Kuwait. Further research has been suggested.