رسالة علمية / مشروع بحثي

دور مديري مكاتب التعلم بمنطة المدينة المنورة في تحقيق الميزة التنافسية للمدارس الثانوية من وجهة نظر قادة المدارس

Title ROLE OF EDUCATION DIRECTORS IN AL-MADINAH AL-MUNAWARAH REGION IN ACHIEVING THE COMPETITIVE ADVANTAGE OF SECONDARY SCHOOLS FROM THE VIEWPOINTS OF THE SCHOOL LEADERS

الباحث الرئيس وفية عثمان الصبحي
التخصص: التربية
المستخلص: دور مديري مكاتب التعلم بمنطة المدينة المنورة في تحقيق الميزة التنافسية للمدارس الثانوية من وجهة نظر قادة المدارس هدف البحث الحالي إلى معرفة درجة ممارسة مديري مكاتب التعليم بمنطقة المدينة المنورة لدورهم في أبعاد الموارد البشرية، والموارد المادية والمالية، وجودة الخدمات التعليمية، والتجديد والإبداع، ورضا المستفيدين لتحقيق الميزة التنافسية للمدارس الثانوية من وجهة نظر قادة المدارس، والتعرف على الفروق ذات الدلالة الإحصائية في استجابات أفراد عينة البحث حول دور مديري مكاتب التعليم بمنطقة المدينة المنورة في تحقيق الميزة التنافسية للمدارس الثانوية التي تُعزى لمتغيرات (نوع الجنس، المؤهل العلمي، سنوات الخبرة). وباستخدام المنهج الوصفي المسحي، وتطبيق الاستبانة على عينة عشوائية طبقية من مديري مكاتب التعليم بلغت (195)، بعد التأكد من صدق الاستبانة وثباتها، وبتحليل الاستجابات باستخدام المتوسطات الحسابية، والانحراف المعياري، واختبار (ت) لعينتين مستقلتين، واختبار مان وتني لعينتين مستقلتين، واختبار كروسكال واليس - تم التوصل إلى عدد من النتائج أبرزها: - درجة ممارسة مديري مكاتب التعليم بمنطقة المدينة المنورة لدورهم في تحقيق الميزة التنافسية للمدارس الثانوية بشكل عام كبيرة. - درجة ممارسة مديري مكاتب التعليم بمنطقة المدينة المنورة لدورهم في أبعاد الموارد البشرية، والموارد المالية والمادية، وجودة العملية التعليمية، والإبداع والتجديد، ورضا المستفيدين لتحقيق الميزة التنافسية للمدارس الثانوية كبيرة. - وجود فروق دالة إحصائيًّا بين وجهة نظر عينة البحث حول درجة ممارسة مديري مكاتب التعليم بمنطقة المدينة المنورة لدورهم في أبعاد الاستبانة (الموارد البشرية، الموارد المالية والمادية، جودة العملية التعليمية، الإبداع والتجديد) لتحقيق الميزة التنافسية للمدارس الثانوية تُعزَى لمتغير نوع الجنس، وكانت الفروق لصالح الإناث. - عدم وجود فروق دالة إحصائيًّا بين وجهة نظر عينة البحث حول درجة ممارسة مديري مكاتب التعليم بمنطقة المدينة المنورة لدورهم في بُعد رضا المستفيدين لتحقيق الميزة التنافسية للمدارس الثانوية تُعزى لمتغير نوع الجنس. - عدم وجود فروق دالة إحصائيًّا بين وجهة نظر عينة البحث حول درجة ممارسة مديري مكاتب التعليم بمنطقة المدينة المنورة لدورهم في تحقيق الميزة التنافسية للمدارس الثانوية تُعزى لمتغيري المؤهل، وسنوات الخبرة. وفي ضوء هذه النتائج تم تقديم العديد من التوصيات والمقترحات.
Abstract: The aim of the current research is to know the degree to which directors of education offices in Al-Madinah Al-Munawwarah region are taking their roles in human resources, material/financial resources, education services quality, innovation/creativity and beneficiary satisfaction as to achieve competitive advantage of the secondary schools, in viewpoints of school leaders. It also aims to verify the statistical significance variances in responses of research sample individuals to the roles of the education directors in Al-Madinah Al-Munawrah region in achieving the competitive advantage of the secondary schools due to selected variables (i.e. gender, academic degree and years of experience). To this end, the descriptive survey method was used, and questionnaire was conducted on a stratified random sample of 195 education directors. Upon verifying the authenticity of the questionnaire and after analyzing the responses using the arithmetic averages, standard deviation, tests for two (2) independent samples, Mann-Whitney test for two (2) independent samples and Kruskal-Wallis test; the results were as follows: - Degree of practice of the education directors in Al-Madinah Al-Munawrah region to their roles in achieving the competitive advantage of the secondary schools, was generally significant. - Degree of practice of the education directors in Al-Madinah Al-Munawrah region to their roles in human resources, material/financial resources, education services quality, innovation/creativity and beneficiary satisfaction as to achieve competitive advantage of the secondary schools, was significant. - There were statistical significance variances amongst the research sample viewpoints towards the degree of practice of the education directors in Al-Madinah Al-Munawrah region to their roles in human resources, material/financial resources, education services quality and innovation/creativity as to achieve competitive advantage of the secondary schools due to the gender variable. Variances were in favor of females. - There were no statistical significance variances amongst the research sample viewpoints towards the degree of practice of the education directors in Al-Madinah Al-Munawrah region to their roles in beneficiary satisfaction as to achieve competitive advantage of the secondary schools due to the gender variable. - There were no statistical significance variances amongst the research sample viewpoints towards the degree of practice of the education directors in Al-Madinah Al-Munawrah region to their roles in beneficiary satisfaction as to achieve competitive advantage of the secondary schools due to the academic degree and years of experience variables. Accordingly, many recommendations and suggestions were delivered.
المشرف على البحث: عبدالله علي سالم التمام
تاريخ إنجاز البحث: 04.11.2021
تاريخ المناقشة: 11.17.2021
أعضاء لجنة المناقشة :
تحويل التاريخ
2025 AD
June
Mon
Tue
Wed
Thu
Fri
Sat
Sun