(مناهج التأليف في كتب القراءات روايةً في النصف الثاني من القرن الخامس الهجري - دراسة وصفية تحليلية مقارنة)
Title Authorship Methodologies in the Books of Qur'anic Reading Styles Narration in the Second Half of the Fifth Century after Hijra, a Comparative Descriptive Analytical Study
الباحث الرئيس انس ثالث خضر
التخصص: القراءات
المستخلص: عنوان البحث: مناهج التأليف في كتب القراءات رواية في النصف الثاني من القرن الخامس الهجري، دراسة وصفية تحليلية مقارنة.
اشتمل البحث على المقدمة، وأهمية الموضوع، وأسباب اختياره، والدراسات السابقة، وحدود البحث، وخطة البحث، ومنهج البحث.
تضمن الفصل الأول من البحث دراسة وصفية تحليلية لمناهج المؤلّفين في كتب القراءات رواية، ويشتمل على أربعة عشر مبحثًا، درس فيه الباحث أسانيد كل كتاب مع عرض طرقه وصيغ التحمل الواردة فيه، وعرض المناهج المتّبعة في بيان أسماء القراء والرواة.
كما تضمنّ الفصل الثاني المقارنة بين مناهج المؤلفين في كتب الدّراسة، من حيث الأسانيد، والقراء والرواة والطرق، ومن حيث المصلحات في التعبير عن القراء والرواة، ومن حيث تقسيمات موضوعات الكتب، ومن حيث طرق عرض الخلاف في فرش الحروف، ومن حيث أبواب الأصول من: الاستعاذة والبسملة، وسورة أم القرآن، والإدغام، والهاءات، والمد، والهمز، والإمالة، والراءات واللامات، والوقف على أواخر الكلم ومرسوم الخط، وياءات الإضافة والزوائد.
ومن أهمّ نتائج البحث وتوصياته، عدم استقرار مصطلح "الرّواية" وكذلك "الطريق"، وعدم اتضاح نسبتهما للراوي أو لمن أخذ عن الرّاوي وإن نزل.
أوصى الباحث بجمع ترجيحات واختيارات الإمام الأندرابيّ في مسائل الوقف والابتداء ودراستها.
الفهارس: وتشتمل على: فهرس الأعلام، وفهرس المصادر والمراجع، وفهرس الموضوعات.
Abstract: Research Title: Authorship Methodologies in the Books of Qur'anic Reading Styles Narration in the Second Half of the Fifth Century after Hijra, a Comparative Descriptive Analytical Study.
The research included the introduction, the importance of the topic, the reasons for its selection, previous studies, the limits of the research, the research plan, and the research methodology.
The first chapter of the research included a descriptive and analytical study of the authors' methods in the books of Quranic readings narration, and it includes fourteen topics, in which the researcher studied the chains of transmission of each book with the presentation of its methods and principles of forbearance contained in it. Also, the presentation of the methods used in explaining the names of the readers and the narrators.
The second chapter also included a comparison between the authors' methodologies in the study books, in terms of chains of transmission, reciters, narrators and path of narration. Also, in terms of terminologies in presenting the readers and narrators, in terms of the divisions of the book's topics, in terms of methods of presenting the dispute in the alphabet articulation variations. In terms of the chapters of the original recitation from: Al-Istʻādhh, Al-Basmalah, Sūrat Umm Al-Qurʼān, Diphthongs, Ha's, vowel extension, hamzah, Inclinations, ra’at and lamas, stopping at the end of words and scribble, and the possessive and extra Ya'.
One of the most important findings and recommendations of the research is the instability of the term “narration” and “the path”, and the lack of clarity in their attribution to the narrator or to the one who transmit from the narrator, or further below the chain.
The researcher recommended collecting the preferences and choices of Imam Al-Aʼndrābī in the issues of waqf and initiation and studying them.
Indexes: It includes an index of personalities, an index of sources and references, and an index of topics.