رسالة علمية / مشروع بحثي

إستراتيجية مقترحة لتعزيز القدرة التنافسية للجامعات السعودية في ضوء خبرات الجامعات العالمية المتقدمة

Title A proposed strategy to enhance the competitiveness of Saudi universities in the light of the expertise of Advanced International Universities

الباحث الرئيس عبدالعزيز أحمد سليمان الرفاعي
التخصص: التربية
المستخلص: هدف البحث إلى التعرف على واقع القدرة التنافسية للجامعات السعودية الناشئة، والوقوف على التحديات التي تواجهها في تحقيق قدرتها التنافسية من وجهة نظر عمداء كلياتها، والتعرف على مقترحات العمداء لتعزيز القدرة التنافسية، وبناء استراتيجية مقترحة لتعزيز القدرة التنافسية للجامعات السعودية التي أنشئت خلال العام 1430هـ، وما بعده، في ضوء خبرات الجامعات العالمية المتقدمة. لتحقيق أهداف البحث استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي بنوعيه الكمي والنوعي، والذي يشمل أداتي الاستبانة والمقابلة. وكان مجتمع البحث جميع عمداء الكليات بالجامعات السعودية الحكومية الناشئة، وقد بلغ عددهم (73) عميداً. وكانت عينة البحث قصدية، تكونت في جزئها الكمي من (66) عميداً، بينما كانت عينة البحث في جزئها النوعي مكونة من (12) عميداً. وتم اجراء المعالجات الإحصائية باستخدام برنامج (SPSS)، وتمثلت في: معامل ارتباط بيرسون، ومعامل الفا كرونباخ، المتوسطات الحسابية، الانحرافات المعيارية، الاختبار التشخيصي للاعتدالية (Kolmogorov-Smirnov test)، اختبار (T-TEST)، اختبار (Kruskal Wallis)، اختبار (Mann-Whitney Test)، وتم تنظيم وتصنيف البيانات النوعية باستخدام برنامج MAX QDA. أسفر البحث عن عدد من النتائج أهمها: في البيانات الكمية، تحقق القدرة التنافسية للجامعات السعودية الناشئة من وجهة نظر عمداء الكليات بدرجة متوسطة، بمتوسط حسابي (3.15)، وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسط رتب تقديرات عينة الدراسة حول واقع القدرة التنافسية للجامعات السعودية الناشئة تعزى لاختلاف الجامعة في اتجاه جامعة جدة. وجود التحديات التي تواجه الجامعات السعودية الناشئة في تحقيق قدرتها التنافسية من وجهة نظر عمداء الكليات بدرجة عالية، بمتوسط حسابي (3.66)، وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسط رتب تقديرات عينة الدراسة حول التحديات التي تواجه الجامعات الناشئة في تحقيق القدرة التنافسية تعزى لاختلاف الجامعة في اتجاه جامعة حفر الباطن. وتضمنت نتائج البيانات النوعية مقترحات لتعزيز القدرة التنافسية في المجالات التالية: (التعليم والتعلم، هيئة التدريس، الموارد المؤسسية، البحث العلمي، الشراكة المجتمعية). أوصى البحث بضرورة تبني الاستراتيجية المقترحة وتطبيقها بالجامعات السعودية الناشئة لتحسين القدرة التنافسية لها.
Abstract: The research aimed at identifying the reality of the competitiveness of emerging universities, identifying the obstacles facing them in improving their competitiveness as perceived by its faculties’ deans, Knowing the deans’ suggestions to enhance competitiveness, and Building a suggested strategy to enhance the competitiveness of the emerging Saudi universities which were founded during the year 1430 AH and the period after that in the light of the advanced international universities’ experiences To achieve the objectives of the research, the researcher used the descriptive analytical methodology (quantitative and qualitative) through the research tools (questionnaire and interview). The research community consisted of (73) deans of faculties in emerging Saudi public universities. The purposive research sample was applied and contained (66) deans in the quantitative part of the research and (12) deans in the qualitative one. The study employed the SPSS program for statistical processing to calculate Pearson correlation coefficient, Cronbach's alpha coefficient, arithmetic means, standard deviations, Kolmogorov-Smirnov test, T-TEST, Kruskal Wallis test, Mann-Whitney Test, Qualitative data were organized and classified using MAX QDA. The research led to a number of findings, most notably: In the quantitative side, the reality of the competitiveness of emerging universities in general was at a medium degree, as perceived by its faculties’ deans with a mean of (3.15). There were statistically significant differences among the mean values in the study sample’s estimates about the reality of the competitiveness of emerging universities, due to the difference in the university in favor of the University of Jeddah. There are obstacles facing emerging Saudi universities in achieving their competitiveness as perceived by its faculties’ deans at a high degree, with a mean of (3.66). There were statistically significant differences among the mean values in the study sample’s estimates about the obstacles facing emerging Saudi universities in achieving their competitiveness due to the difference in the university in favor of the University of Hafr Al-Batin, The qualitative data results included suggestions to enhance competitiveness in the following areas: (teaching and learning, faculty members, institutional resources, scientific research, and community partnership). The research recommended that the proposed strategy should be adopted and applied in emerging Saudi universities to elevate their competitiveness.
المشرف على البحث: عبدالله علي سالم التمام
تاريخ إنجاز البحث: 06.02.2021
تاريخ المناقشة: 02.20.2023
أعضاء لجنة المناقشة :
تحويل التاريخ