(مدى إسهام التعليم الإسلامي في تعزيز القيم التربوية في جمهورية سيراليون مع تصور مقترح لتعزيزها)
Title The extent to which Islamic education contributes to the promotion of educational values in the Republic of Sierra Leone, with a proposed vision for their enhancement
الباحث الرئيس تشرنو سعد جالو
التخصص: التربية
المستخلص: هدفت الدراسة إلى بيان مدى إسهام التعليم الإسلامي في تعزيز القيم التربوية في جمهورية سيراليون مع تصور مقترح لتعزيزها، وذلك بالوقوف على تلك القيم التربوية في الجانب الإيماني والاخلاقي والمعرفي والاجتماعي. واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي المسحي للإجابة على أسئلة الدراسة من خلال استبانة تم تطبيقها ورقيا وإلكترونيا، وتحتوي على قسمين: القسم الأول يحتوي على البيانات الديموغرافية، والقسم الثاني يحتوي على المحاور الأربعة للدراسة، وقد تم تطبيق الاستبانة في عشرين مدرسة على عينة عشوائية من المدراء والمعلمين بالمدارس الإسلامية في جمهورية سيراليون، وقد بلغ حجم العينة في صورتها النهائية (210) معلم ومدير، وقد توصلت الدراسة إلى جملة من النتائج أهمها:
1-أن إسهام التعليم الإسلامي في تعزيز القيم الإيمانية جاءت بدرجة كبيرة جدا، بمتوسط حسابي (4.16).
2-أن إسهام التعليم الإسلامي في تعزيز القيم الأخلاقية جاءت بدرجة كبيرة، بمتوسط حسابي (3.74).
3-أن إسهام التعليم الإسلامي في تعزيز القيم المعرفية، جاءت بدرجة كبيرة، بمتوسط حسابي (3.83).
4-أن إسهام التعليم الإسلامي في تعزيز القيم الاجتماعية، جاءت بدرجة كبيرة، بمتوسط حسابي (3.69).
Abstract: The study aimed to demonstrate the extent of the contribution of Islamic education to the promotion of educational values in the Republic of Sierra Leone with a proposed conception to enhance them, by examining those educational values in the faith, moral, cognitive, and social aspect. The study used the descriptive survey method to answer the study questions through a questionnaire that was applied in paper and electronically, and it consisting of two sections: the first section contains demographic data, and the second section contains the four axes of the study. The questionnaire was applied in twenty schools on a random sample of principals and teachers in Islamic Schools of Sierra Leone, and the size of the sample in its final form was (210) teachers and directors. The study reached a number of results, the most important of which are:
1. The contribution of Islamic education to the promotion of faith values came very significant, with an average of (4.16)
2. The contribution of Islamic education to the promotion of moral values came to a large degree, with an average of (3.74).
3. The contribution of Islamic education in enhancing cognitive values came to a large degree, with an average of (3.83)
4. The contribution of Islamic education to the promotion of social values came to a large degree, with an average of (3.69).