رسالة علمية / مشروع بحثي

أثر وحدة تعليمة قائمة على المعاني الوظيفية لحرف الجر (اليا) في القرآن الكريم في تنمية الفهم الدلالي للناطقين بغير العربية (سورتا البقرة وآل عمران أنموذجاً)

Title The effect of an instruction unit based on the functional meanings of the preposition (aliya) in the Holy Qur’an in developing the semantic understanding of non-Arabic speakers (Surat Al-Baqara and Al-Imran as a model)

الباحث الرئيس محمد لمين يوسف
التخصص: إعداد وتدريب المعلمين
المستخلص: عنوان البحث: أثر وحدة تعليمية قائمة على المعاني الوظيفية لحرف الجر (الباء) في القرآن الكريم في تنمية الفهم الدلالي للناطقين بغير العربية "سورتا البقرة وآل عمران أنموذجا". الجهة التعليمية: معهد تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها، بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة، المملكة العربية السعوديّة. هدف البحث إلى حصر مواضع ورود حرف الجرّ "الباء" في سورتي البقرة وآل عمران؛ للوقوف على معانيها الوظيفية، وبيان مدى توافر مهارات الفهم الدلالي لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بغير العربية، وبناء وحدة تعليمية قائمة على المعاني الوظيفية لحرف الجر "الباء"، مع بيان أثرها في تنمية الفهم الدلالي، ولتحقيق أهداف البحث اتبع الباحث المنهج الوصفي، والمنهج شبه التجريبي، وتكونت العينة من 21 طالبًا من طلاب المستوى الثالث بمعهد تعليم اللغة بالجامعة الإسلاميّة بالمدينة المنورة، كما قام الباحث بإعداد الأدوات وبيان مواد المعالجات التجريبية المقننة (الوحدة التعليمية المقترحة، والاختبارات التحصيلية بناء على كتاب الطالب ودليل المعلم)، وقد توصل البحث إلى عدة نتائج أبرزها: 1 ـ قائمة مهارات الفهم الدلالي لمتعلمي اللغة العربية النّاطقين بغيرها في المستوى الثالث بمعهد تعليم اللغة العربية، وقد اشتملت على (4) مهارات أساسية، وتفرعت عنها (21) مهارة. 2 ـ تصميم وحدة تعليمية قائمة على المعاني الوظيفية لحرف الجرّ "الباء". 3 ـ وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0,000) بين متوسطي درجات عينة البحث لصالح التطبيق البعدي مما يدل على أثر الوحدة التعليمية.  
Abstract: Research Title: The effectiveness of an educational unit based on the functional meanings of the preposition (Baa) in the Noble Qur’an on developing the semantic understanding of non-Arabic speakers, "Surat Al-Baqarah and Aali Imran as a model." Educational authority: Institute for Teaching Arabic to Speakers of Other Languages, Islamic University of Madinah, Kingdom of Saudi Arabia. The research aimed to limit the places of occurrence of the preposition "Ba'a" in Surat Al-Baqarah and Aali Imran to find out its functional meanings, and to show the availability of semantic comprehension skills among non-Arabic speakers, and to build an educational unit based on the functional meanings of the preposition "Ba'a", with an explanation of its effectiveness on the development of understanding semantic. To achieve the research objectives. The researcher followed the descriptive method, and the semi-experimental method. The research sample consisted of the third-level students at the Institute of Language Teaching at the Islamic University of Madinah. The researcher prepared the following research materials: (the proposed educational unit, and achievement tests based on the student’s book and the teacher's guide). The researcher demonstrated the standardized experimental treatments research method to reach the following outcome: 1- List of semantic comprehension skills for learners of the Arabic language for non-native speakers at the third level at the Institute for Teaching Arabic Language, and it included (4) basic skills, and (21) of them were subdivided from semantic comprehension skills. 2- Designing an educational unit based on the functional meanings of the preposition Ba'a. 3- The difference between the mean scores of the research sample in the pre and the post practice at the significance level (0,000) in favor of the post practice, which indicates the effectiveness of the educational unit based on the function of the preposition "Ba'a" in developing semantic comprehension skills for the research sample. 
المشرف على البحث: سلمان بن سالم رجاء السحيمي
تاريخ إنجاز البحث: 04.09.2020
تاريخ المناقشة: 02.06.2022
أعضاء لجنة المناقشة :
تحويل التاريخ