(من ذكره الإمام ابن حبان في كتابه "الثقات" وقال عنه "يخطئ" وأخرج له في صحيحه - دراسة تحليلية لتراجم الرواة ونماذج من مروياتهم في الصحيح)
Title Research Title: Those Mentioned by Imam Ibn Hibban in his book “Al-Thiqat” and said about him: “He makes mistakes” and he referenced in his work "Sahih".
الباحث الرئيس محمد إلياس أمير حسين
التخصص: علوم الحديث
المستخلص: هدف البحث هو التعرُّف على الرواة الذين وصفهم ابن حِبَّان بالخطأ في ثقاته، مع تخريج نماذج مبيّنة لصنيعه فيهم من أحاديثهم التي أخرجها عنهم في صحيحه؛ للكشف عن منهجه في سبر المرويات، والحكم على الرواة من خلالها، ولتحديد مراتبهم تعديلا وتجريحا. ولتحقيق هذه الأهداف تم استخدام المنهج التحليلي الاستقرائي. وقد اشتمل البحث على مقدمة، وثلاثة فصول، وخاتمة، فأما المقدمة فاشتملت على التمهيد، وأهمية الموضوع، وأسباب اختياره، والدراسات السابقة، وخطة البحث، ومنهج العمل فيه، وأما الفصل الأول فاشتمل على التعريف بالإمام ابن حِبَّان، وتحته عشرة مباحث، كما اشتمل الفصل الثاني على التعريف بكتابيه: "الثقات"، و"الصحيح"، وأما الفصل الثالث فاشتمل على دراسة من وصفهم ابن حِبَّان في ثقاته بالخطأ وأخرج لهم في صحيحه، وقد بلغ مجموع هؤلاء الرواة واحد وتسعين راويا؛ قال في خمسة منهم: "يُخطئ كثيرا"، وفي واحد وعشرين منهم: "يُخطِئ ويُخالِف"، وفي أربعة منهم: "يُخطِئ ويُغرِب"، وفي ثلاثة منهم: "يُخطِئ ويَهِم"، وفي ثمانية وخمسين منهم: "يُخطِئ"، وقد تبيَّن من خلال الدراسة أنهم ليسوا على درجة واحدة من الجرح والتعديل، بل فيهم: الثقة، والصدوق - وهم أكثر -، والضعيف، والضعيف جدا، والمجهول. وقد انتَخَب ابن حِبَّان من أحاديثهم ما لم يُخطِئوا فيه عنده. وأظهرت نتائج البحث أن ابن حِبَّان من الأئمة الذين يُعتمد قولهم في الجرح والتعديل، إلا أنه قد يتشدد في الجرح؛ إذا رأى ما يستنكره على الراوي، فيُبالِغ في الحطِّ عليه، وقد يتساهل في توثيق بعض المجاهيل؛ لأن له في ذلك مذهبا خاصا، وهو إمام مجتهد. وأنه لا يرى التفريق بين الحسَن والصحيح، وأن الغالب على ما أودع في صحيحه الصحة؛ لكن وُجد فيه ما ليس كذلك لعدة اعتبارات.
Abstract: The aim of the research is to identify the narrators whom Ibn Hibban described as erroneous in his work “Al-Thiqat”, with the production of clear examples of what he did to them from their hadiths that he referenced to them in his “Sahih”; To reveal his method in probing the narrations, and to judge the narrators through them, and to determine their ranks by invalidation and validation (al-jarh and ta’deel). To achieve these goals, the inductive analytical method was used. The research included an introduction, three chapters, and conclusion. The introduction included the preface, the importance of the topic, the reasons for choosing it, previous studies, the research plan, and the method of work in it. The first chapter included an introduction of Imam Ibn Hibban, and under it were ten topics, and the second chapter included an introduction of his two books: “Al-Thiqat” and “Al-Sahih”. The third chapter included a study of those whom Ibn Hibban described in his “Al-Thiqat”, and he referenced them in his “Al-Sahih”. The total of these narrators reached ninety-one; He said about five of them: “He makes a lot of mistakes,” and about twenty-one of them: “He makes mistakes and contradicts,” and about four of them: “He makes mistakes with strange narrations,” and about three of them: “He makes mistakes and blunders,” and about fifty-eight of them: “He makes mistakes”. It however showed during the study that they are not of the same degree of invalidation and validation (al-jarh and ta’deel), but rather there are among them the: trustworthy, truthful - and they are more - and weak, very weak, and unknown. Ibn Hibban chose from their hadiths as long as they were not mistaken in his view.
The results of the research showed that Ibn Hibban is one of the imams whose sayings depend on invalidation and validation (al-jarh and ta’deel), but he may be strict in al-jarh; If he sees something that he disapproves of the narrator, he exaggerates in underestimating him, and he may be lenient in documenting some unknowns; Because he has a special approach, and he is a diligent imam. And that he does not see the distinction between the good (Hasan) and the authentic (Sahih), and that most of what he documented in his Sahih is authentic; But what’s not so were found in it for several considerations.