الشروط في مسائل توحيد الربوبية والألوهية - جمعا ودراسة
Title Conditions of subjects related to Tawhid Al-Rububiyyah and Al-Uluhiyyah:– compiled study
الباحث الرئيس نورالدين خان نسيم مسلمان
التخصص: العقيدة
المستخلص: عنوان البحث: الشروط في مسائل توحيد الربوبية والألوهية – جمعا ودراسة-.
موضوع البحث: دراسة الشروط الواردة في عدة مسائل لتوحيد الربوبية والألوهية، وبيانها والتدليل عليها من الكتاب والسنة وأقوال الأئمة.
الأقسام الرئيسية: يتكون البحث من مقدمة، وتمهيد، وفصلين، وخاتمة.
التمهيد: في بيان مفهوم الشرط في مسائل العقيدة وتعريف توحيد والربوبية والألوهية.
o الفصل الأول: في بيان الشروط في مسائل توحيد الربوبية وما يتعلق بها من المسائل.
o الفصل الثاني: في بيان الشروط في مسائل توحيد الألوهية وما يتعلق بها من المسائل.
أبرز النتائج:
o مفهوم الشرط في مسائل العقيدة يحمل على معنى اللزوم والشرط العرفي، وهو الأحوط.
o الشرط في مسائل توحيد الربوبية والألوهية، لا يخرج من كونه شرط صحة أو كمال، وهو إما يكون وجوديا – أي لا بد من وجوده- أو يكون عدميا – أي لا بد من احترازه-.
Abstract: Research title: Conditions of subjects related to Tawhid Al-Rububiyyah and Al-Uluhiyyah:– compiled study -.
Research topic: This study examines the conditions mentioned in various issues of Tawhid Al-Rububiyyah (Oneness of Lordship) and Al-Uluhiyyah (Oneness of Worship), explaining and substantiating them with evidence from the Quran, Hadith, and the works of the Islamic scholars.
Main sections: The research consists of an introduction, a preface, two chapters, and a conclusion.
Preface: It explains the meaning of the term (Conditions) in regard of subjects of creed, and defines Tawhid Al-Rububiyyah and Al-Uluhiyyah
Chapter One: This chapter outlines the conditions related to the subjects of Tawhid Al-Rububiyyah, and topics related to it.
Chapter Two: This chapter details the conditions related to the subjects of Tawhid Al-Uluhiyyah and topics related to it
Most notable results:
- The concept of Conditions in subjects of Creed implies necessity and customary condition, which is the most cautious approach.
The Conditions in the subjects of Tawhid Al-Rububiyyah and Al-Uluhiyyah can be either essential for validity or for perfection. These conditions can be either existential (must be present) or non-existential (must be avoided).