درجة ممارسة أعضاء هيئة التدريس لاستراتيجيات التعلم النشط بكلية الدعوة وأصول الدين بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة من وجهة نظرهم
Title The degree to which faculty members practice active learning strategies at the College of Da'wah and Fundamentals of Religion at the Islamic University of Madinah from their point of view
الباحث الرئيس عصام محمد محمد حمود دهشوش
التخصص: التربية
المستخلص: هدف البحث إلى معرفة درجة ممارسة أعضاء هيئة التدريس لاستراتيجيات التعلم النشط بكلية الدعوة وأصول الدين بالجامعة الإسلامية من وجهة نظرهم، وتكونت عينة البحث من (76) عضواً من أعضاء هيئة التدريس بكلية الدعوة أصول الدين، واعتمد البحث على المنهج الوصفي المسحي، واعتمد الباحث على الاستبانة كأداة لتحقيق أهداف البحث، مستخدما عدة أساليب إحصائية، وتوصلت نتائج البحث إلى أن أعضاء هيئة التدريس بكلية الدعوة وأصول الدين يفضّلون - على الترتيب- استراتيجية التعلم التعاوني، استراتيجية العصف الذهني، استراتيجية التعلم الذاتي، استراتيجية المحاضرة المعدلة، استراتيجية العروض العملية، استراتيجية حل المشكلات، استراتيجية التدريس التبادلي، استراتيجية تعليم الأقران، استراتيجية خريطة المفاهيم، استراتيجية الاستقصاء، استراتيجية التعليم الالكتروني، كما توصلّت الدراسة إلى أن أعضاء هيئة التدريس بكلية الدعوة وأصول الدين يمارسون استراتيجيات التعلّم النشط بدرجة متوسطة، وأسفرت النتائج أيضا على أن المعوقات التي تواجههم أثناء تطبيق استراتيجيات التعلم النشط كانت بدرجة متوسطة، وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغيرات البحث (القسم العلمي، عدد سنوات الخبرة، عدد الدورات التدريبية، المرتبة العلمية).
Abstract: The study aimed to know the degree to which the academic staffs practice active learning strategies at the College of Da`wah and Fundamentals of Religion at the Islamic University from their point of view. It is a questionnaire to investigate the degree of the academic staffs’ practice of using active learning strategies. The researcher has used some statistical methods.
The results of the study concluded that academic staffs at the College of Da`wah and Fundamentals of Religion prefer, in order, the cooperative learning strategy, brainstorming strategy, self-learning strategy, modified lecture strategy, practical presentations strategy, problem-solving strategy, reciprocal teaching strategy, peer education strategy, and concept map strategy, the survey strategy, E-Learning strategy, and recitation strategy. The study also found that academic staffs at the College of Da`wah and Fundamentals of Religion practice active learning strategies to a moderate degree and found that the obstacles they faced while applying active learning strategies were moderate, and the results showed that there were no significant differences based on the academic department variable. The results also showed that there were no statistically significant differences for the variable number of years of experience, the results showed no statistically significant differences for the variable number of training courses, and the results showed no statistically significant differences for the variable of scientific rank.