الإعلان عبر منصات التواصل الاجتماعي وأثره على سلوك المستهلك (اليوتيوب أنموذجا)- دراسة ميدانية على عينة من سكان المدينة المنورة
Title Advertising through social media platforms and its impact on consumer behavior (YouTube as a model) - a field study on a sample of Medina residents
الباحث الرئيس عبدالرحمن احمد جاسم المهيدي
التخصص: الإعلام
المستخلص: هدفت الدراسة إلى التعرّف على أثر الإعلان عبر منصات التواصل الاجتماعي (يوتيوب) على سلوك المستهلك، ومن أجل تحقيق هذا الهدف استخدم الباحث في هذه الدراسة منهج المسح في شقه الميداني، من خلال توظيف أداة الاستبانة لجمع البيانات من عينة عشوائية بسيطة في إطار العينات الاحتمالية بلغ قوامها (250) مفردة من سكان المدينة المنورة، وقد توصلت الدراسة إلى عدة نتائج من أهمها: ارتفاع معدلات التعرض والاستخدام لمنصات التواصل الاجتماعي لدى عينة الدراسة، وأن موقع اليوتيوب جاء في الترتيب الأول من حيث التعرض والاستخدام بنسبة 72.4٪، وأن اتجاهات الجمهور عينة الدراسة نحو إعلانات اليوتيوب كانت في مجملها محايدة.
كما أظهرت نتائج فروض الدراسة وجود علاقة تأثير ذات دلالة إحصائية بين متابعة الإعلان عبر موقع اليوتيوب، وجذب انتباه الجمهور المستهلك، وقيامه بالشراء الفعلي، فيما وجدت عدم وجود علاقة تأثير فيما يتعلق بمتابعة الإعلان عبر موقع اليوتيوب وإثارة الاهتمام، وإيقاظ الرغبة لدى الجمهور المستهلك عينة الدراسة، فضلًا عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الخصائص الديمغرافية لعينة الدراسة واتجاهاتهم نحو إعلانات اليوتيوب.
وخلصت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات أهمها: أن موقع اليوتيوب الأكثر انتشارًا واستخدامًا لدى المستهلكين وبالتالي ينبغي استغلاله بشكل جيد وفعّال حتى نضمن نجاح الرسالة الإعلانية، وضرورة إدراك المخاطر المتعلقة بهذا الأسلوب المتطور للتسويق خاصة أنه يحقق فوائد متميزة لكلا الطرفين، المسوق والمستهلك، كما يجب على المعلنين ضرورة الاستعانة بالخبراء المتخصصين لإظهار خصائص ومزايا السلع والتركيز عليها في إعلانات موقع اليوتيوب.
الكلمات المفتاحية: الإعلان عبر منصات التواصل الاجتماعي، موقع اليوتيوب، سلوك المستهلك.
Abstract: The study aimed to identify the impact of advertising on social media platforms (YouTube) on consumer behavior, In order to achieve this goal, the researcher in this study used the survey method in his field apartment, by employing the questionnaire tool to collect data from a simple random sample within the framework of the probability samples, which consisted of (250) individuals from the population of Medina. The study found several results, the most important of which are: the high rates of exposure and use of social media platforms among the study sample, and that YouTube came in first in terms of exposure and use by 72.4%, and that the study sample’s audience attitudes towards YouTube ads were in its entirety neutral. and the results of the study’s hypotheses showed a significant effect relationship A statistic between following the advertisement on YouTube, attracting the attention of the consumer audience, and making the actual purchase, while it found that there was no effect relationship with regard to following the advertisement through YouTube and arousing interest, and capturing the desire of the consumer audience in the study sample, In addition, there were no statistically significant differences between the demographic characteristics of the study sample and their attitudes toward YouTube ads.
The study concluded with a set of recommendations, the most important of which are: YouTube is the most popular and widely used site by consumers, and therefore it should be exploited well and effectively in order to ensure the success of the advertising message, and the need to realize the risks related to this advanced method of marketing, especially that it achieves distinct benefits for both parties, the marketer and the consumer, and the Advertisers need to use specialized experts to show the characteristics and advantages of goods and focus on them in YouTube ads.
Keywords: Advertising on social media platforms, YouTube, Consumer behavior.