ممارسات القيادة النبوية الموقفية المستنبطة من غزوة الخندق وتطبيقاتها في الإدارة التربوية المعاصرة
Title Situational Prophetic practices deduced from the Trench Battle and their application in contemporary educational management
الباحث الرئيس محمد مقبل محمد القويي
التخصص: التربية
المستخلص: هدف البحث الحالي إلى الكشف عن ممارسات القيادة النبوية الموقفية في غزوة الخندق، واستنباط أبعاد وأساليب القيادة الموقفية من قيادة الرسول صلى الله عليه وسلم لغزوة الخندق، التعرف على التطبيقات التربوية لأبعاد وأساليب القيادة النبوية الموقفية في الإدارة التربوية. وتم استخدام المنهج التاريخي الاستنباطي، كما تم تقسيم البحث الى خمسة فصول رئيسية، اشتمل الفصل الاول على الاطار العام للبحث و الثاني التعريف بنظريات القيادة الموقفية وغزوة الخندق، واشتمل الفصل الثالث على أبعاد القيادة النبوية الموقفية وأساليبها من خلال غزوة الخندق، والفصل الرابع تناول التطبيقات التربوية لأبعاد وأساليب القيادة النبوية الموقفية في الإدارة التربوية، واحتوى الفصل الخامس على خاتمة البحث، وتم التوصل إلى عدد من النتائج أبرزها أن سيرة الرسول صلى الله عليه وسلم ليست مجرد تاريخ اسلامي زاهر في أمتنا الإسلامية، بل إن السيرة يجب أن تكون في الأساس منهج علمي عملي تطبيقي نقتدي به ونطبقه في جوانب حياتنا العلمية والعملية، تنوع اساليب واستراتيجيات قيادة النبي صلى الله عليه وسلم بما يتناسب مع الظروف والمواقف التي تواجهه، وجود أبعاد وأساليب القيادة الموقفية في قيادة النبي صلى الله عليه وسلم لغزوة الأحزاب، إمكانية تطبيق أبعاد وأساليب القيادة النبوية الموقفية في الإدارة التربوية، وكانت أهم التوصيات التي توصل اليها البحث؛ إنشاء مراكز للدراسات البحثية المتخصصة في الجانب التأصيلي للجوانب القيادية والتربوية من خلال السيرة النبوية، استقراء السيرة النبوية، وفهمها واستكشاف التعاملات والتوجيهات الإدارية التي استخدمها الرسول صلى الله عليه وسلم في سيرته النبوية، حث القادة التربويين أن يكون اختيارهم للأساليب في التعامل مع العاملين اختياراً علمياً يتناسب مع قدراتهم العلمية ومهاراتهم الفنية.
Abstract: The current research aimed to reveal the practices of the prophetic situational leadership in the Battle of the Trench, and to devise the dimensions and methods of situational leadership from the leadership of the Messenger, may Allah bless him and grant him peace in the Battle of the Trench, to identify the educational applications of the dimensions and methods of the prophetic situational leadership in educational administration.
The deductive historical method was used, and the research was divided in to five main chapters. The first chapter included the general framework of the research, the second introduced the situational leadership theories and the Battle of the Trench, and the third chapter included the dimensions of the prophetic situational leadership and its methods through the Battle of the Trench, and the fourth chapter dealt with educational applications for the dimensions and methods of the prophetic leadership in the educational administration, and the fifth chapter contained the conclusion of the research, and a number of results were communicated, most notably that the biography of the Messenger, may Allah`s prayers and peace be upon him, is not just a prosperous Islamic history in our Islamic nation, but rather that the biography must be basically an applied scientific approach we emulate it and apply it in the scientific and practical aspects of our lives, diversity of the methods and strategies of the leadership of the Prophet, may Allah`s prayers and peace be upon him, in proportion to the circumstances and situations facing him, the presence of dimensions and methods of situational leadership in the leadership of the Prophet, may Allah`s prayers and peace be upon him to the conquest of the parties, the possibility of applying the dimensions and methods of the prophetic leadership of the situation in educational administration, and the most important recommendations reached by the research; Establishing centers for research studies specialized in the rooting of the leadership and educational aspects through the Prophet`s biography, extrapolating the Prophet`s biography, understanding it and exploring the administrative dealings and directives that the Messenger, may Allah`s prayers and peace be upon him, used in his Prophet`s biography, urging educational leaders that their choice of methods in dealing with workers be a scientific choice commensurate with their scientific abilities and technical skills.