دور مديري المدارس في رفع الكفاءة المهنية للمعلمين وعلاقته بمستوى التحصيل العلمي للطلاب
Title The role of Islamic primary school principals in Ghana in raising teachers’ professional competence from the teachers’ point of view.
الباحث الرئيس الحسن عزالدين
التخصص: التربية
المستخلص: هدف البحث إلى التعرف على دور مديري المدارس الابتدائية الإسلامية بغانا في رفع الكفاءة المهنية للمعلمين من وجهة نظر المعلمين، والكشف عما إذا كان هناك فروق دالة إحصائياً بين استجابات العينة تعزى إلى المتغيرات: (النوع، المؤهل العلمي، الخبرة، والدورات التدريبية). ولتحقيق أهداف البحث، استخدم الباحث المنهج الوصفي، حيث تكوّن مجتمع البحث (٦٠٠) معلماً ومعلمة لجميع المدارس الابتدائية الإسلامية بمدينة كوماسي، وبلغت عينة البحث (١٢٠) معلماً ومعلمة. واستخدم الباحث الاستبانة كأداة للبحث وتكوّنت من (٤٨) فقرة، وتم تحليل البيانات باستخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS)، وتم التوصل إلى عدد من النتائج أبرزها:
ظهر(٣.١٧) كمتوسط عام للمحور النمو المهني بدرجة (متوسطة)، و (٣.٠٩) للتوجيه المهني بدرجة (متوسطة)، و (٢.٩٣) لمتابعة الأداء بدرجة (متوسطة)، و (٣.٦٥) للعلاقات الإنسانية بدرجة (مرتفعة)، كما تبين عدم وجود فروق دالة إحصائياً في استجابات أفراد العينة حول واقع دور مديري المدارس الابتدائية الإسلامية تعزى لمتغيرات (النوع، المؤهل العلمي، الخبرة، والدورات التدريبية). وأوصت الدراسة بحاجة مديري المدارس الابتدائية الإسلامية بغانا إلى برامج توعوية وتثقيفية لمعرفة أدوارهم المتعلقة برفع كفاءة المعلمين، وكذلك حاجتهم إلى العناية بحقوق المعلمين ومصلحتم لتحقيق رضا الوظيفي في الجودة والأداء.
Abstract: The research aims to identify the role of principals of Ghana’s Islamic elementary schools in raising the professional competence of teachers from the teacher’s point of view, and to reveal whether there is a statistically significant difference between sample responses attributable to variables: (gender, academic qualification, experience, training courses). In order to achieve the research objectives, the researcher used the prescriptive method, with a research community of (600) teachers for all Islamic elementary schools in Kumasi City, with a sample (120) teacher. The researcher used the questionnaire as a research tool, consisting of (48) paragraphs, and the data were analyzed using the SPSS programme. A number of results have been achieved, most notably:
(3.17) appeared as the overall average of the axis for professional growth at (medium), (3.09) for career guidance at (medium), (2.93) for follow-up performance at (medium) and (3.65) for human relations at (high), as well as the absence of statistically significant differences in sample responses about the role of Islamic primary school principals attributable to variables: (gender, academic qualification, experience, training courses). The study recommended that the principals of Islamic primary schools in Ghana need awareness and education programmes to know their roles in raising teachers’ competence, as well as their need to take care of teachers’ rights and interests to achieve job satisfaction in quality and performance.