رسالة علمية / مشروع بحثي

دور التعليم الإسلامي في الحفاظ على الهوية الإسلامية للمرأة في غامبيا وسبل تعزيزها - دراسة وصفية تحليلية

Title The role of Islamic education in preserving the Islamic identity of women in the Gambia and ways to enhance it.

الباحث الرئيس مصطفى جالو
التخصص: التربية
المستخلص: عنوان البحث: دور التعليم الإسلامي في الحفاظ على الهوية الإسلامي للمرأة في غامبيا وسبل تعزيزها. اسم الباحث: مصطفى جالو، اسم المشرف: الأستاذ الدكتور حسن بن محمد الزهراني. هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع دور التعليم الإسلامي في الحفاظ على الهوية الإسلامية للمرأة في غامبيا من خلال جوانبها الدينية والثقافية والقيمية والأخلاقية. منهج الدراسة: منهج الوصفي. عينة البحث: عينة عشوائية بسيطة – مختارة – ممثلة للمجتمع- من المعلمين بالمدارس العربية الإسلامية في غامبيا. الأساليب الإحصائية: استخدام معامل ارتباط بيرسون –المتوسطات الحسابية وتكرار الانحرافات المعيارية، واستخدم أيضا اختبارات، وألفا كرونباخ، وتحليل التباين الآحادي واختبار شيفية. أبرز النتائج: 1. تحقق دور التعليم الإسلامي في الحفاظ على الهوية الإسلامية للمرأة في غامبيا بدرجة كبيرة، بمتوسط حسابي (3.95). 2. جاء الجانب الديني في مقدمة الجوانب المتحققة، بمتوسط حسابي (4.12)، يليه الجانب القيمي والأخلاقي، بمتوسط حسابي (4.03)، وأخيراً الجانب الثقافي، بمتوسط حسابي (3.74). 3. تمثلت أعلى جوانب حفاظ هوية المرأة المسلمة في غامبيا المتعلقة بالجانب الديني في غرس التعليم الإسلامي العقيدة الصحيحة في نفوس الطالبات.
Abstract: The role of Islamic education in preserving the Islamic identity of women in the Gambia and ways to enhance it. The aim of the study: To identify the reality of the role of Islamic education in preserving the Islamic identity of women in the Gambia through it religious, cultural, value and moral aspects. Research method: the descriptive analytical method. The research sample: a simple random sample selected – representative of the community of teachers in Arabic Islamic schools in the Gambia. Statistical methods: person correlation coefficient – arithmetic averages and frequency. Standard deviations, t-tests, Cranach's alpha, one-way analysis 0f variance and Schiff test were also use. The most prominent results: 1- the role of Islamic education in the preserving the Islamic identity of women in the Gambia has been achieved to a large extents, with a mean (3095) 2- The religious aspect came at the forefront of the achieved aspects, with a mean (4012) followed by the moral and ethical side, with a mean (4003) 3- And finally the cultural aspects with an average of (3074) the highest aspect of preserving the identity of muslim women in the Gambia related to the religious aspects was the inculcation of Islamic education in the correct faith in the heart of students.
المشرف على البحث: حسن محمد علي الزهراني
تاريخ إنجاز البحث: 10.11.2020
تاريخ المناقشة: 05.04.2023
أعضاء لجنة المناقشة :
تحويل التاريخ