رسالة علمية / مشروع بحثي

تدبر القرآن الكريم عند شيخ الإسلام ابن تيمية -رحمه الله-

Title Koran Contemplation at Shaykh Al-Islam Ibn Taymiyyah

الباحث الرئيس
التخصص: التفسير وعلوم القرآن
المستخلص: الحمد لله، والصلاة على رسوله ومصطفاه، أما بعد: فهذا ملخص للرسالة المعنونة بـ: ( تدبر القرآن الكريم عند شيخ الإسلام ابن تيمية -رحمه الله- )، وهي مقدمة لنيل درجة ( الماجستير )، من الطالب: ( عبدالله بن عمر بن أحمد العمر ) بإشراف فضيلة الشيخ الأستاذ الدكتور: ( محمد بن عبدالرحمن الشايع )، وتتكون خطتها مما يلي: مقدمة: وتحتوي على: موضوع البحث، وأهمية الموضوع وأسباب اختياره، وأهداف الموضوع، والدراسات السابقة، ومنهج البحث، وخطة البحث. تمهيد: ويحتوي على: ترجمة موجزة لشيخ الإسلام ابن تيمية –رحمه الله-، وعنايته بتدبر القرآن الكريم. الفصل الأول: مفهوم التدبر ومنزلته عند ابن تيمية: وفيه ثلاثة مباحث: المبحث الأول: مفهوم التدبر عند ابن تيمية. المبحث الثاني: أهمية التدبر: وفيه ثلاثة مطالب: المطلب الأول: النصوص الواردة في الحث على تدبر القرآن الكريم. المطلب الثاني: التدبر سبب في العصمة من الضلال. المطلب الثالث: الثمرات المترتبة على تدبر القرآن الكريم. المبحث الثالث: حكم التدبر وأحوال الناس معه: وفيه مطلبان: المطلب الأول: حكم التدبر. المطلب الثاني: أحوال الناس مع التدبر. الفصل الثاني: شروط الانتفاع بالتدبر وضوابط سلامته عند ابن تيمية: وفيه مبحثان: المبحث الأول: شروط الانتفاع بالتدبر: وفيه ثلاثة مطالب: المطلب الأول: إحسان النية وسلامة القصد. المطلب الثاني: العمل بالعلم. المطلب الثالث: قبول المحل. المبحث الثاني: ضوابط سلامة التدبر: وفيه ستة مطالب: المطلب الأول: النظر إلى ما تستحقه ألفاظ القرآن من الدلالة والبيان. المطلب الثاني: موافقة التفاسير المأثورة عن السلف. المطلب الثالث: الاعتماد على طرق الاستدلال الصحيحة. المطلب الرابع: جمع الأدلة وعدم التفسير بمجرد الاحتمال اللغوي. المطلب الخامس: مراعاة دلالة اللفظ في كل موضع بخصوصه. المطلب السادس: تجنب التدبر المبني على القياس في حق الله تعالى. الفصل الثالث: الأمور المعينة على التدبر والمانعة منه عند ابن تيمية: وفيه مبحثان: المبحث الأول: الأمور المعينة على التدبر: وفيه أربعة مطالب: المطلب الأول: ذكر الله -تعالى- ودعاؤه والافتقار إليه. المطلب الثاني: مراعاة آداب تلاوة القرآن الكريم. المطلب الثالث: الاستماع للقرآن الكريم بالصوت الحسن. المطلب الرابع: النظر في الأدلة الشرعية الأخرى المتعلقة بالآية. المبحث الثاني: موانع التدبر: وفيه خمسة مطالب: المطلب الأول: وسوسة الشيطان. المطلب الثاني: تتابع الذنوب واستحكام الغفلة عن ذكر الله. المطلب الثالث: تكلف القراءة على ألحان الغناء. المطلب الرابع: التكلف في التجويد ووجوه الإعراب واستخراج التأويلات. المطلب الخامس: ظن عدم كفاية القرآن في معرفة الدين. الفصل الرابع: طرق التدبر عند ابن تيمية: وفيه مبحثان: المبحث الأول: طرق التدبر الجزئي: وفيه ثلاثة مطالب: المطلب الأول: التدبر بالنظر إلى المفردة. المطلب الثاني: التدبر بالنظر إلى التركيب. المطلب الثالث: التدبر بالنظر إلى مجموعة تراكيب. المبحث الثاني: طرق التدبر الكلي: وفيه مطلبان: المطلب الأول: التدبر بالنظر إلى سورة. المطلب الثاني: التدبر بالنظر إلى مجموع القرآن. الفصل الخامس: ثمرات التدبر عن ابن تيمية: وفيه ثلاثة مباحث: المبحث الأول: الثمرات القلبية: وفيه أربعة مطالب: المطلب الأول: تعظيم القرآن وإدراك إعجازه. المطلب الثاني: يقين القلب بالقرآن والوقوف على صدقه. المطلب الثالث: ذوق حلاوة القرآن وبركته ومنفعته. المطلب الرابع: زيادة الإيمان وحياة القلب. المبحث الثاني: الثمرات العلمية: وفيه ستة مطالب: المطلب الأول: الازدياد من العلم وحل الإشكالات وبيان المشتبهات. المطلب الثاني: تمييز الحق من الباطل ومعرفة الصحيح من الأقوال. المطلب الثالث: معرفة الأصول والقواعد الشرعية. المطلب الرابع: معرفة التفسير والترجيح بين أقوال المفسرين. المطلب الخامس: التعرف على عادات القرآن الكريم . المطلب السادس: تحصيل المعاني المستنبطة من القرآن الكريم. المبحث الثالث: الثمرات العملية: وفيه أربعة مطالب: المطلب الأول: الخشوع في الصلاة ومدافعة الوسواس. المطلب الثاني: العمل بالنص المُتدبَّر. المطلب الثالث: البعد عن المعاصي. المطلب الرابع: العمل بالقرآن الكريم في النوازل الواقعة. الخاتمة: وتحتوي على: أهم النتائج، وأهم التوصيات. الفهارس: وتحتوي على: فهرس الآيات، والأحاديث، والآثار، والأعلام، والمراجع، والموضوعات وقد خرجت الرسالة بجملة من النتائج من أبرزها: 26- أن الخصائص والسمات التي تميز بها شيخ الإسلام ابن تيمية -رحمه الله-، جعلت من تدبره صورة عز نظيرها، وذلك من توفيق الله -تعالى- له،كما أن العناية البالغة التي أولاها شيخ الإسلام لموضوع تدبر القرآن الكريم استدعت أن يكون لتنظيره وتطبيقه الأثر البالغ في موضوع التدبر. 27- أن مفهوم التدبر عند شيخ الإسلام هو النظر العام، وقد يختص بنوع منه متى ما اقترن بغيره في الكلام، كما في اقتران التدبر بالتذكر في القرآن الكريم. 28- أن موضوع تدبر القرآن الكريم هو ألفاظه ومعانيه، وفقاً لما عليه أهل السنة والجماعة في مسمى الكلام، والعمدة في صحة التدبر هو وجود المعنى فكل ما له معنى صح تدبره. 29- أن الاجتهاد في معرفة التفسير، والاستنباط لمعرفة الدقائق داخلان في عموم مفهوم التدبر. 30- أن أهمية التدبر نابعة من أمر الله به -سبحانه-، وجعله مقصداً من مقاصد إنزاله، وذم أضداده، وكذلك ما جاء من تدبر النبي -صلى الله عليه وسلم- للقرآن الكريم، ويضاف إلى هذه النصوص مما يبين أهمية تدبر القرآن الكريم: أن تدبره سبب للهداية، والإعراض عنه من أسباب الضلال والغواية، وما ينتج عن التدبر من الثمرات العظيمة المتنوعة دال كذلك على أهمية التدبر وعظيم مكانته ومنزلته. 31- أن تدبر القرآن الكريم فرض كفاية على عموم الأمة، وقد يكون فرض عين على المكلف؛ بحسب قدرته ومعرفته وحاجته. 32- أن أحوال الناس في تدبر القرآن الكريم على ثلاث درجات: المتدبر تمام التدبر، والمتدبر تدبراً ناقصاً، والمعرض عن التدبر. 33- أن مما يشترط للانتفاع بتدبر القرآن الكريم: حسن نية المتدبر وسلامة مقصده، والعمل بما علمه من العلم، وقبول المحل بصلاح القلب. 34- أن من ضوابط سلامة تدبر القرآن الكريم: النظر إلى ما تستحقه ألفاظ القرآن من الدلالة والبيان، وموافقة التفاسير المأثورة عن السلف، والاعتماد على طرق الاستدلال الصحيحة، وجمع الأدلة وعدم التفسير بمجرد الاحتمال اللغوي، ومراعاة دلالة اللفظ في كل موضع بخصوصه، وتجنب التدبر المبني على القياس في حق الله تعالى. 35- أن تنوع موضوعات القرآن الكريم تفرض على متدبر القرآن الكريم تنوعاً في صور التدبر بحسب هذه الموضوعات، وما تتعلق به من غيبيات ومحسوسات، ووعد ووعيد، ونحو ذلك. 36- أن من أبرز الأسباب المعينة على تدبر القرآن الكريم: ذكر الله -تعالى- ودعاؤه والافتقار إليه، وينضم إلى ذلك مراعاة آداب تلاوة القرآن الكريم، والاستماع للقرآن الكريم بالصوت الحسن، والنظر في الأدلة الشرعية الأخرى المتعلقة بالآية. 37- أن من أبرز موانع تدبر القرآن الكريم: وسوسة الشيطان، وتتابع الذنوب واستحكام الغفلة عن ذكر الله، والتكلف سواء كان في التجويد، أو الإعراب، أو في تحسين الصوت، وهو مخالف لمنهج السلف وما كانوا عليه من عدم التكلف. 38- أن من أشد الأمور المانعة من تدبر القرآن الكريم، ألا يُقدَر القرآن قدره، فيستلهم منه الهدى، بل يُظَنُّ عدم كفايته في ذلك. 39- أن التدبر بالنظر إلى المفردة غير ممكن ما لم تكن في سياقها. 40- أن ثمرات تدبر القرآن الكريم متنوعة؛ فمنها القلبي والعلمي والعملي، والثمرات العلمية هي الأصل فيها، ومنها يتفرع عمل القلب وعمل الجوارح. 41- أن التدبر سبب ومؤثر؛ والمؤثر إما تام تحققت ثمرته اللازمة له، أو ناقص لم تتحقق ثمرته، ويصح نفي التدبر الناقص لانتفاء ثمرته. 42- اختلاف ما يحصل للمتدبر من الثمرات ناتج عن أمور متعددة، وجامعها: قوة المقتضي لذلك، وضعف المانع عنه. 43- تنوع ثمرات التدبر يوحي بتنوع المقاصد من التدبر، مع تنوع مستوياته قوة وضعفاً. 44- أن مما يثمره التدبر من الثمرات القلبية: تعظيم القرآن وإدراك إعجازه، ويقين القلب بالقرآن والوقوف على صدقه، وذوق حلاوته وبركته ومنفعته، وزيادة الإيمان وحياة القلب. 45- أن مما يثمره التدبر من الثمرات العلمية: الازدياد من العلم، ويزداد خصوصية بأنواع منه كحل الإشكالات، وبيان المشتبهات، وتمييز الحق من الباطل والصحيح من الضعيف، ومعرفة الأصول والقواعد الشرعية، وعادات القرآن، ومعانيه الظاهرة والمستنبطة. 46- أن مما يثمره التدبر من الثمرات العملية: الخشوع في الصلاة ومدافعة الوساوس، والبعد عن المعاصي، والعمل بالقرآن الكريم عموماً وفي النوازل الواقعة على وجه الخصوص. وصلى الله وسلم على نبينا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين.
Abstract: Praise be to Allah, and prayer be upon His messenger and prophet Mohammad. This is a summary of the dissertation titled: (Koran Contemplation at Shaykh Al-Islam Ibn Taymiyyah), delivered to obtain a (Master) degree by the student: (Abdullah bin Omar bin Ahmed Alomar) under the supervision of Sheikh Prof. Dr. (Mohamed Bin Abdulrahman Alshaye). Its plan comprises the following: Introduction: Containing the subject of research, and the importance of the subject and the reasons for choosing it, objectives of the subject, previous studies, the research methodology and research plan. Preface: containing: a brief interpretation of Shaykh Al-Islam Ibn Taymiyyah, may Allah have mercy on him, and his care contemplation of the Qur'an. Chapter One: The concept of contemplation and its stature for Ibn Taymiyyah: containing three sections: First topic: Ibn Taymiyyah’s concept of contemplation. Second topic: the importance of contemplation: including three requirements: First requirement: the texts mentioned regarding the motivation to contemplate the Koran. The second requirement: Contemplation as a reason for the infallibility of delusion. Third requirement: the fruits of the Holy Quran contemplation. Section III: Rule of contemplation, people’s conditions with it , containing two demands: First requirement: the rule of contemplation. Second requirement: People’s conditions with contemplation. Chapter II: Conditions for the use of contemplation and its integrity controlling at Ibn Taymiyyah: including two topics: First topic: Conditions for the use of contemplation: containing three requirements: The first requirement: good intention and integrity of intent. The second requirement: practicing the knowledge. Third requirement: Acceptance of justifications. Second topic: contemplation integrity conditions: containing six demands: First requirement: looking at what the Koran words deserve of significance and rhetoric. Second requirement: interpretations corresponding obtained from Alsalaf (predecessor muslims). Third requirement: Relying on the proper methods of reasoning. Fourth requirement: Gathering of evidence and not relying only on linguistic interpretation. Fifth requirement: Considering the significance of word meaning in each context respectively. Sixth requirement: Avoiding contemplation based on measurement in the right of Allah. Chapter III: Things that help or hinder contemplation at Ibn Taymiyyah: comprising two topics: First topic: Things help contemplating: including four requirements: The first requirement: the remembrance of Allah Almighty, praying and groveling before Him. The second requirement: Considering the ethics of Quran recitation. Third requirement: Listening to the Holy Quran recited in a good voice. Fourth requirement: Considering other religious related verse evidence. The second topic: contraindications of contemplation: containing five requirements: First requirement: the whispers of Satan. The second requirement: continuity of sins and persistent inattention to worshipping God. Third requirement: affectation in reading. Fourth requirement: affectation in intonation, faces of expressions and extract interpretations. Fifth requirement: Doubting the Quran as being inadequate to comprehend the religion. Chapter IV: Methods of contemplation at Ibn Taymiyyah: containing two topics: First topic: methodology of contemplation at Ibn Taymiyyah, containing three requirements: First requirement: contemplating by looking at the word. The second requirement: contemplating by looking at the structure. Third requirement: contemplating by looking at a group of structures. The second topic: Ways of full contemplation: comprising two requirements: First requirement: contemplating by looking at the Surah (Quran chapter). The second requirement: contemplating by fully looking at the Quran. Chapter V: fruits of contemplation at Ibn Taymiyyah: containing three sections: First topic: the heart fruits: including four requirements: First requirement: appreciating he Quran and realizing its miracles. The second requirement: certainty of the heart upon the Quran and realizing its sincerity. Third requirement: tasting the sweetness of the Koran and the its blessings. Fourth requirement: increasing faith and the life of the heart. The second topic: the scientific fruits: containing six requirements: First requirement: obtaining knowledge, solving problems, and clearing similarities. The second requirement: distinguishing right from wrong and recognizing the truth of words. Third requirement: knowing the rules and religious practices. Fourth requirement: knowledge of interpretation and weighting between the sayings of the commentators. Fifth requirement: recognition of the Koran habits. Sixth requirement: the collection of meanings derived from the Koran. The third topic: the fruits of practice: including four requirements: First requirement: reverence in prayer and hindering Satan’s whispers. The second requirement: practicing the contemplated text. Third requirement: avoiding sins. Fourth requirement: Practicing the Qur'an in times of calamity incidents. Conclusion: Containing the most important results, and the most important recommendations. Indexes: containing: Indexes for verses, Ahadeeth (prophet’s sayings, legacy, scholars, references, and topics The dissertation came out with a set of results, most notably: 1. The characteristics and features of Shaykh Al-Islam Ibn Taymiyyah, may Allah have mercy on him, made his contemplation a clear beautiful image to its counterparts. That is by the help of God Almighty to him. The full care placed by Shaykh al - Islam to the issue of contemplating the Koran summoned to its application and impact on the subject of contemplation. 2. The concept of contemplation for Shaykh Al-Islam is the general view, and may refer to a special type of it when mixed with another in speech, as in the mixing of contemplation and remembrance in the Koran. 3. That the issue of contemplating the Koran is its words and meanings, according to the Sunnis and the community in the name of speech, and the scale for the true contemplation is in the existence of meaning. Whatever has meaning shall be contemplated. 4. Being diligent to know the interpretation, and deduction to understand the delicate, are included in the general concept of contemplation. 5. The importance of contemplation stem from God 's command, making it a purpose of its revealing purposes, and to disparage its antibodies as well as what came from the Prophet peace be upon him in contemplating the Qoran. Added to these texts what shows the importance of contemplating the Qur'an: that contemplating is a reason for guidance, and turning away from him is one of the reasons for the misguiding and seduction, and the resulting of contemplating from valuable fruits proving the importance of contemplation and its great prestige and stature. 6. That the Qur'an contemplation is semi-obligatory for the general Islamic nation. It may also be obligatory for the assigned; according to his ability, knowledge and needs. 7. That the conditions of people in contemplating the Koran are on three levels: who fully contemplate, who inadequately contemplate and who does not contemplate. 8. That which is required to benefit from contemplating in the Qur'an: goodwill and purpose integrity, practicing knowledge he has learned, and rule acceptance. 9. One of what controls the integrity in contemplating the Qur'an: looking at what the Quran words and interpretations deserve from the significance rhetoric of the Quran, relying on corrects ways of interpertation, and the collection of evidence and not relying only on linguistics explanations. and taking into account the significance of word in each mentioning respectively and avoid contemplation based on measurement against God Almighty. 10. The variety of topics of the Quran forces the Qoran contemplator to use a diverse methods of contemplating, according to these topics, and the related abstracts and palpables, promising and intimidation, and so on . 11. That the main reasons to contemplate the Qur'an: Allah the Almighty and praying to Him, and to bearing in mind the ethics of Quran recitation, listening Koran from a pretty voice, and considering other related verse evidence. 12. That the main contraindications to contemplating the Koran: the whispers of Satan, and continuity of sins and persistent inattention to mention God, and mannerisms , whether in intonation, or interpertations, or to improve the voice, which is contrary to the approach of the predecessors and how they were. 13. That most of the things that prevent contemplating the Koran, is to not appreciate the Koran’s worth, so to obtain guidance, but on the contrary might ponder it insufficiently. 14. Contemplating the individual word is not possible if not in context. 15. The fruits of the Holy Quran contemplation diverse; of which is in the heart, the scientific and practical. Scientific fruits are the origin, including branches of the heart and the work of limbs. 16. The contemplation is influential; and influential either fully achieved so is its fruit, or partially achieved so as its fruit. Denial of the contemplation is possible in case of being fruitless. 17. Difference in what happens to the contemplator of fruits is caused by multiple reasons, gathering it is: the power of the obtainer and weakness of obstacles. 18. The diversity of the fruits of contemplation suggests the diversity of the purposes. with a diversity of levels as of strength and weakness. 19. What contemplation fruits in heart: learning the Koran knowledge and the realization of its miracles, heart belief and integrity of the Quran tasting the sweetness and blessing of it, and to increase the faith and belief. 20. What contemplating fruits scientifically : increase in one’s knowedge, solving problems and clearance of similarities, distinguishing the right from the wrong, recognizing the origins of religion, the Quran habits and its obvious and unobvious meanings. 21. What contemplating fruits in practice: reverence in prayers and whispers of Satan, avoiding sins and practicing the Quran generally and specifically for on-occasion revealed verses. Blessings and peace be upon our Prophet Muhammad, his family and companions.
المشرف على البحث: أ.د. محمد بن عبدالرحمن الشايع
تاريخ إنجاز البحث: 05.20.2015
تاريخ المناقشة: 04.27.2016
أعضاء لجنة المناقشة : أ.د. محمد بن عبدالرحمن الشايع,د. إبراهيم بن علي الحسن,د. ناصر بن محمد الماجد
تحويل التاريخ