رسالة علمية / مشروع بحثي

الشعر الوطني الجزائري بين مفدي زكريا ومحمد العيد آل خليفة- دراسة نقدية موازنة

Title Algerian National Poetry between Mufdi Zakaria and Muhammad Al-Eid Al-Khalifa, a comparative critical study

الباحث الرئيس الامين محمد بن ماحي
التخصص: الأدب والبلاغة
المستخلص: شهدت الجزائر مطلع القرن العشرين الميلادي ملامح نهضة وطنية، تدعو لاسترداد أصالة الماضي الزاهر، والخلوص من الاستعمار، وكان لسان هذه الحركة الوطنية الأدباء والشعراء. فبرز من الحركة الإصلاحية الشاعرُ محمد العيد آل خليفة، ومن الحركة الوطنية الشاعرُ مفدي زكريا، وقد شهرا بكثرة نتاجهما وبشعرهما الوطني. وهذا البحث هو مقارنة بينهما في شعرهما الوطني، من خلال أبرز أغراضهما الوطنية، والسمات الفنية. وقد جاء في فصلين: الفصل الأول، وهو في الموضوعات الوطنية عندهما، وكان في مباحث ثلاثة: المبحث الأول: المديح، ومن ذلك مدح الوطن، والشخصيات الوطنية والعربية، وكيفية مدحهما وأسباب ذلك. المبحث الثاني: في القضايا الاجتماعية والوطنية، وفيه قضايا الأخلاق والفقر والعقيدة، ونظرة كل من الشاعرين لهذه القضايا وكيفية معالجتها من خلال شعرهما، ثم بعض القضايا الوطنية البارزة آنذاك، ونظرة الشاعرين لها. المبحث الثالث وكان في الحرية ومقاومة الاستعمار، وحماسة الشاعرين وتصورهما لقضية الاستقلال من خلال شعرهما ثم رثائهما الشهداء. وجاء الفصل الثاني في السمات الفنية، فكان المبحث الأول في الألفاظ، فذكرت فيه ألفاظ الشاعرين جزالة ورقة، وكذا الغريب من لفظهما والعامي من غير الفصيح، ثم ذكرت أسلوبهما الشعري وما تميز به كل منهما، مع ما تكرر من لفظهما وما اقتبساه من التراث الإسلامي. وكان المبحث الثاني في الصورة الشعرية؛ من حيث الصور الجزئية من تشبيه واستعارة وكناية عندهما، ثم الصور الكلية وكيف وظّفاها، ثم مصادر هذه الصور عند كل منهما. وجاء المبحث الثالث في موسيقى الشعر عندهما، داخليا؛ بتوظيف المحسنات من جناس وتصريع وتكرار، وخارجيا؛ في استعمالهما البحور الشعرية والقوافي بما يناسب مذهبهما الشعري. والشاعران متشابهان في المواضيع التي طرقاها، مختلفان في طريقة معالجتها، يندرج أسلوبهما تحت الإطار العام للشعر التقليدي، ويختلفان في طريقة تبليغه وصوغه، فمحمد العيد أقرب للوعظ والإرشاد في موضوعه، ومباشر وخطابي في أسلوبه، ومفدي زكريا ناقد في موضوعه، وحماسي عاطفي في أسلوبه.
Abstract: At the beginning of the twentieth century, Algeria witnessed the features of a national renaissance, calling for the recovery of the originality of the prosperous past, and liberation from colonialism, and the voice of this national movement was; Writers and poets, the poet Muhammad Al-Eid Al-Khalifa emerged from the reform movement, and from the national movement the poet Mufdi Zakaria, and they were famous for the abundance of their productions and their national poetry. This research is a comparison between them in their national poetry, through their most prominent national purposes, and artistic features. it came in two chapters: the first chapter, which is about their national issues, and it was in three topics: The first topic: praise, through the praise of the homeland and national and Arab personalities, and the manner and reasons for their praise. The second topic: in social and national issues, and it includes issues of morals, poverty and belief, and the view of each of the poets on these issues and how they dealt with them through their poetry, then some prominent national issues at that time, and the poets' view of them. The third topic was in freedom and resistance to colonialism, the poets' enthusiasm and their perception of the cause of independence through their poetry and then their lamentation of the martyrs. The second chapter came in the artistic features, and the first topic was in the words, in which the words of the two poets were mentioned in abundance and delicacy, as well as the strangeness of their vocabulary and the common non-eloquent, then I mentioned their poetic style and what distinguished each of them, with the repeated of their words and what they quoted from the Islamic heritage. The second topic was in the poetic image; In terms of the partial images of simile, metaphor, and metonymy for them, then the total images and how they used them, then the sources of these images for each of them. The third topic came in their poetry music, internally; By the usage of the improvements of alliteration, assonance, and repetition, and externally; In their use of poetic seas and rhymes in line with their poetic doctrine. The two poets are similar in the topics they tackled, different in the way they dealt with them, their style falls under the general framework of traditional poetry, and they differ in the way they inform and formulate with. Muhammad Al-Eid is closer to preaching and guidance in his subject, direct and rhetorical in his style, Mufdi Zakaria is a critic in his subject, enthusiastic and passionate in his style.
المشرف على البحث: احمد ماطر احمد يتيمي
تاريخ إنجاز البحث: 12.17.2020
تاريخ المناقشة: 06.09.2022
أعضاء لجنة المناقشة :
تحويل التاريخ