أثر القيم المتضمنة في أنظمة السجون في المملكة العربية السعودية على سلوك السجناء، السجون العامة بمنطقة تبوك أنموذجاً–دراسة ميدانية
Title The impact of the values contained in the prison systems in the Kingdom of Saudi Arabia on the behavior of prisoners, the public prisons in the Tabuk region as a case study - a field study
الباحث الرئيس فايز عوده سليمان العطوي
التخصص: الدعوة
المستخلص: هدفت الدراسة إلى التعرف على أثر القيم المتضمنة في أنظمة السجون في المملكة العربية السعودية على سلوك السجناء، وهي دراسة ميدانية من وجهة نظر القائمين على تنفيذ اللوائح والأنظمة بالسجون واستخدام الباحث المنهج الوصفي، وتكونت عينة الدراسة من 210 فردًا من مشرفي السجون، وأعضاء الرقابة على السجون ودور التوقيف بسجن "تبوك" ودار الملاحظة بـ"تبوك"، ومتوسط العمر الزمني لهذه العينة 35.2 سنة وبانحراف معياري ±8.90. وأعد الباحث أداة الدراسة والمتمثلة في استبيان القيم المتضمنة في أنظمة السجون بالمملكة العربية السعودية، واستخدم الباحث حزمة البرامج الإحصائية للعلوم الاجتماعيةStatistical Package for Social Sciences الإصدار 24، وذلك لإجراء المعالجات الإحصائية للبيانات، من خلال حساب التكرارات، والأوزان النسبية، والمتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية، وترتيب التكرارات في ضوء أوزانها النسبية، وتحويل الأوزان النسبية إلى تقديرات، وتحليل التباين وفقا لمتغيرات طبيعة العمل، عدد سنوات الخبرة في مجال السجون، واختبار "شيفيه" Scheffé للمقارنات البعدية. وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج من أهمها:
1. إن القيم الأخلاقية جاءت في المرتبة الأولى من حيث ترتيب القيم المتضمنة في لوائح السجون بالمملكة العربية السعودية وفقًا لاستجابات عينة الدراسة، تليها القيم الدينية، وجاءت القيم الأسرية في المرتبة الثالثة تليها القيم المجتمعية، ثم القيم الإنسانية، وأخيرًا القيم الوطنية، وجميع هذه القيم كانت ذات تقدير مرتفع، وحصل المجموع الكلي للقيم على وزن نسبي = 70.01%، وتقدير مرتفع أيضًا.
2. لم تظهر فروق دالة إحصائيًا حول القيم المتضمنة في لوائح السجون بالمملكة العربية السعودية تعزى لاختلاف متغير طبيعة العمل بين فئات: مشرف سجن، ضابط مشرف، موظف عمل اجتماعي بينما وُجدت فروق دالة إحصائيًا عند مستوى دلالة 0.50 في القيم المتضمنة في لوائح السجون بالمملكة العربية السعودية بين فئة موظف عمل اجتماعي، وفئة الموظف الإداري، وهذه الفروق لصالح فئة الموظف الإداري.
3. لم تظهر فروق دالة إحصائيًا حول القيم المتضمنة في لوائح السجون بالمملكة العربية السعودية تعزى لاختلاف متغير عدد سنوات الخبرة: عدد سنوات الخبرة أقل من 5 سنوات، من 5-10 سنوات، وأكثر من 10 سنوات.
4. وجود عدد من الدعاوي المثارة حول انتهاج المملكة العربية السعودية لنظام التشريع الإسلامي في أنظمة السجون المطبقة فيها، وتصدر هذه الدعاوي ممارسة سلوكيات ضد حقوق الإنسان" بنسبة مئوية 14.80%، تليها "وضع بعض الموقوفين في الحبس الانفرادي لفترات طويلة، بنسبة مئوية 14.3%، تليهما "التقييد بأحكام الشريعة" بنسبة مئوية 9%.
5. إن توفير خدمات طبية متكاملة قد تصدر استجابات عينة الدراسة فيما يخص الحلول والعلاجات المقترحة للرقي بنظام مراعاة القيم في أنظمة السجن والتوقيف في المملكة العربية السعودية بنسبة مئوية 20%، وتثقيف السجناء وإعطائهم دروسا في المسؤولية الدينية والاجتماعية، بنسبة مئوية 14.8%، وتسليم السجين دليلا مكتوب فيه حقوقه وواجباته" بنسبة مئوية 13.8%.
Abstract: The study aimed to identify the effect of the values contained in prison systems in the Kingdom of Saudi Arabia on the behavior of prisoner. It is a field study from the point of view of those in charge of implementing prison regulations and regulations. The researcher used the descriptive approach, the study sample consisted of 210 individuals from prison supervisors and members of the prisons control and detention centers in Tabuk prison and the observation house in Tabuk, and the mean age of this sample is 35.2 years, with a standard deviation ± 8.90.
The researcher prepared the study tool represented in the questionnaire of values included in prison systems in the Kingdom of Saudi Arabia, and the researcher used the Statistical Package for Social Sciences version 24 to conduct statistical treatments of the data by calculating the frequencies relative weights mean and standard deviations and arranging the frequencies in light of their relative weights converting the relative weights into estimates and analyzing the variance according to the variables of the nature of work, the number of years of experience in the field of prisons and the Scheffé test for dimensional comparisons. The study reached the flowing results:
1. The moral values came first in terms of ranking the values included in the prison regulations in the Kingdom of Saudi Arabia according to the responses of the study sample, followed by religious values, and family values came in third place followed by societal values then human values and finally the national values and all of these values were of a high estimate and the total sum of the values obtained a relative weight = 70.01% and a high rating as well.
2. There were no statistically significant differences in the values included in the prison regulations in the Kingdom of Saudi Arabia due to the difference like work while there were statistically significant differences were found at a significant level 0.050 in the values included in prison regulations in the Kingdom of Saudi Arabia between the category of social work employee and the category of administrative employee and these differences are in favor of the category of administrative employee.
3. There were no statistically significant differences in the values included in the prison regulations in the Kingdom of Saudi Arabia due to the difference in the number of years of experience less than 5 years from 5-10 years and more than 10 years.
4. There are several lawsuits raised about the Kingdom of Saudi Arabia’s adoption of the Islamic legal system in the prison systems applied in it. These lawsuits issue practices against human rights behaviors” with a percentage of 14.80% followed by "placing some detainees in solitary confinement” For long periods at a percentage of 14.3%, followed by "compliance with the provisions of Sharia law" at a percentage 9%.
5. The provision of integrated medical services may issue the responses of the study sample concerning the solutions and treatments proposed to promote the values observance system in prison and detention systems in the Kingdom of Saudi Arabia by a percentage 20% educate prisoners and give them lessons in social and religious responsibility by a percentage 14.8% and handing over the prisoner a written proof of his rights and duties by a percentage 13.8%.