رسالة علمية / مشروع بحثي

واقع الأنشطة الدعوية في الجامعات النيجيرية مع تصور مقترح لتعزيزه- جامعة بايرو كنو أنموذجاً - دراسة ميدانية

Title The reality of Da’awa activities in Nigerian universities with a proposed vision to enhance it, Bayero Kano University as a model (field study).

الباحث الرئيس نظيفي حسن ابراهيم
التخصص: الدعوة
المستخلص: هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع الأنشطة الدعوية في الجامعات النيجيرية، والكشف عن أهم المشكلات التي تواجه هذه الأنشطة، ومن ثَمّ تقديم تصور مقترح لتعزيز هذه الأنشطة من وجهة نظر الخبراء. واستخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي. وتكونت العينة من (380) طابا، منهم (304)طالباً في مرحلة البكالوريوس، و(76) طالباً في مرحلة الدراسات العليا. واستخدم الباحث استبانتين:استبانة واقع الأنشطة الدعوية في الجامعات النيجيرية، واستبانة مشكلات الأنشطة الدعوية في الجامعات النيجيرية. وتوصلت الدراسة إلى عديد من النتائج، أبرزها: أن عينة الدراسة من الطلاب يرون أن جميع الأنشطة الدعوية في الجامعات النيجيرية تقام(بدرجة متوسطة)، وأنه توجد فروق دالة إحصائياً بين متوسطات استجابات أفراد عينة الدراسة من الطلاب حول واقع الأنشطة الدعوية في الجامعات النيجيريةالمتعلقة بالمساجد والجوامع، والمتعلقة بالجمعية الطلابية، والمتعلقة بوسائل الاتصالات تعزى إلى المرحلة الدراسية،وذلك لصالح طلاب مرحلة الدراسات العليا، وأن عينة الدراسة من الطلاب يرون أن مشكلات الأنشطة الدعوية المتعلقة بالجانب العلمي، والفكري، والسياسي في الجامعات النيجيرية (بدرجة متوسطة)، كما يرون أن مشكلات الأنشطة الدعوية المتعلقة بالجانب الاجتماعي، والاقتصادي، في الجامعات النيجيرية (بدرجة كبيرة)، وأنه توجد فروق دالة إحصائياً بين متوسطات استجابات أفراد عينة الدراسة من الطلاب حول مشكلات الأنشطة الدعوية في الجامعات النيجيرية المتعلقة بالجانب الفكري، والاقتصادي تعزى إلى المرحلة الدراسية، وذلك لصالح طلاب مرحلة البكالوريوس،كما يرون أكبر مشكلات الأنشطة الدعوية تتمثل في المشكلات المتعلقة بالجانب:السياسي، ثم الاجتماعي، ثم الاقتصادي، ثم العلمي، ثم المتعلقة بالجانب الفكري.
Abstract: The study aimed to identify:The reality of Da’awa activities in Nigerian universities, to reveal the most important problems faced by these activities, and then present a proposed vision to enhance these activities from the point of view of experts. The researcher used the descriptive analytical method. The sample consisted of (380) students, including (304) students at the undergraduate stage, and (76) students at the postgraduate stage. The researcher used two questionnaires: a questionnaire about the reality of Da’awa activities in Nigerian universities, and a questionnaire about the problems of Da’awa activities in Nigerian universities. The study reached several results, most notably: that the study sample of students believe that all Da’awa activities in Nigerian universities are held (to a moderate degree), and that there are statistically significant differences between the average responses of the study sample members of students about the reality of Da’awa activities in Nigerian universities related to local Mosques, Juma’at mosques, the student associations, and those related to the means of communication are attributed to the study stage, for the benefit of the postgraduate students, and that the study sample of students see that the problems of Da’awa activities related to educational, intellectual, and political aspect in Nigerian universities (to a moderate degree), and they also see that the problems of Da’awa activities related to the educational, intellectual and political aspects in Nigerian universities (to a medium degree), Da’awa activities related to the social and economic aspect in Nigerian universities (to a large extent), and that there are statistically significant differences between the average responses of members of the study sample of students about the problems of Da’awa activities in Nigerian universities related to the intellectual and economic aspect that are attributed to the academic stage, in favor of students of the first stage. Bachelor, as they see the biggest problems of Da’awa activities are the problems related to the political, followed by the social, then the economic, the educational and the intellectual aspect.
المشرف على البحث: احمد عبدالعزيز خلف الخلف
تاريخ إنجاز البحث: 06.28.2020
تاريخ المناقشة: 06.11.2023
أعضاء لجنة المناقشة :
تحويل التاريخ