القيم التربوية المتضمنة في مقررات الحديث الشريف في المرحلة الثانوية في التعليم العام باليمن
Title Educational values included in Hadith syllabuses of secondary school level in general education in Yemen
الباحث الرئيس ساري ناصر حنش عبدالله
التخصص: التربية
المستخلص: القيم التربوية المتضمنة في مقررات الحديث الشريف في المرحلة الثانوية في التعليم العام باليمن.
برزت مشكلة الدراسة في وجود بعض الضعف والقصور في جانب القيم التربوية الإسلامية في المجالات الآتية (الإيمانية والأخلاقية والتعبدية والاجتماعية) في أواسط المجتمع اليمني بالإضافة إلى ظهور جماعات يحملون عقائد باطلة ومخالفة للقيم الإسلامية. حيث تمثلت أسئلة الدراسة: بالآتي: ما القيم الإيمانية والتعبدية والأخلاقية والاجتماعية التي يتضمنها مقررات الحديث الشريف في المرحلة الثانوية في التعليم العام باليمن؟ واستخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي، وتكونت أداة البحث من قائمة بالقيم التربوية الإسلامية، وبطاقة تحليل المحتوى، وتمثلت عينة البحث من الأحاديث الموجودة في مقررات الحديث الشريف بالمرحلة الثانوية العامة باليمن للعام الدراسي (2019/ 2020). وتم استخدام المعالجات الإحصائية المتمثلة في معادلة الاتفاق هولستي (Holsti) لقياس نسبة الثبات، والتكرارات، والنسب المئوية. وتوصل البحث إلى أهم النتائج منها: أن مجموع تكرارات القيم التربوية الإسلامية التي تضمنتها مقررات الحديث الشريف في المرحلة الثانوية بلغ (404) تكرارا، حيث جاء المجال الاجتماعي في المرتبة الأولى بمجموع (153) تكرارا، وبنسبة مئوية (37،87%)، وجاء في المرتبة الثانية المجال التعبدي بتكرار بلغ (107) مرة وبنسبة (26،48%) وجاء في المرتبة الثالثة المجال الأخلاقي بتكرار بلغ (74) مرة وبنسبة (18،31%) وجاء في المرتبة الرابعة المجال الإيماني بتكرار بلغ (70) مرة وبنسبة (17،32%). وأظهرت نتائج التحليل أن توزيع القيم التربوية الإسلامية كان شبه متوازنا بين كتب الحديث في الصفوف الثلاثة في المرحلة الثانوية، وكان التفاوت بينهما بنسبه قليلة، وأن أكثر تكرارات القيم كانت في المجال الاجتماعية بينما كان أقل التكرارات في المجال الإيمانية حيث المفترض أن يكون العكس، بالإضافة إلى عدم ظهور بعض القيم المتوقع تضمنها في كتب الحديث حيث غابت ثلاث قيم عن المجال الإيماني وهي قيمة التوكل على الله، والولاء والبراء، ولزوم جماعة المسلمين، وغابت عن المجال التعبدية قيمتين وهي الحج والعمرة وعن المجال الأخلاقي ست قيم وهي: قيمة القناعة، والحلم، والحياء، وحسن المظهر.
Abstract: Educational values included in Hadith syllabuses of secondary school level in general education in Yemen
The current study aimed at highlighting and explaining the Islamic educational values included in the Hadith syllabuses related to the fields (faith, moral, worship and social values). The importance of this research lies in showing the weakness of these values in society, in addition to what Yemen suffers from the spread of false beliefs that contradict Islamic values among some elements and groups within Yemeni society. The problem of this study is to answer the following questions: What are the faith, worship, moral and social values included in Hadith syllabuses of secondary school level in general education in Yemen. To achieve the goal of the study, the researcher relied on descriptive analytical approach. The research tool included a list of Islamic educational values, a content analysis card, and the research sample, which includes hadiths contained, included in Hadith syllabuses of secondary school level in general education in Yemen in academic year (2019/2020). In order to reach accurate results, statistical treatments (Holsti) were used to measure the percentage of stability, frequencies, and percentages. The results of the research indicated that: the total recurrences of Islamic educational values included in the Hadith syllabuses in secondary school level amounted to (404) recurrences, and the social field came in first place with a total of (153) recurrences with a percentage of (37,87%). And the worship field came in second place with (107) recurrence with (26,48%) percentage, and the moral field came in third place with a total of (74) recurrences and (18.31%) percentage. The faith domain came in the last fourth place with (70) recurrences, with a percentage of (17.32%). Based on this, the results of the analysis indicated the following: The distribution of Islamic educational values was almost balanced among the hadith books at the three levels in secondary school level, and the percentage of disparity between them was small, which indicated that most of the repetitions of values centered on the social field, while the repetitions in the field of faith is less, which was supposed to be reverse. In addition to the absence and non-appearance of some values expected to be available in the books of hadith, especially in the field of faith, three values were absent: the value of relaying on Allah, love and hatred for the sake of Allah, and commitment to the Muslim unity. In domain of worship, two values were absent: Hajj and Umrah. In the ethical field, six values were also absent which are: the value of contentment, patience, modesty, good appearance and elegance.