رسالة علمية / مشروع بحثي

درجة ممارسة قادة المدارس الإسلامية بتورنتو لأبعاد القيادة الخادمة من وجهة نظر المعلمين

Title Teachers' Perceptions of the Degree to which Islamic School Leaders in Toronto (GTA) Practice the Dimensions of Servant Leadership

الباحث الرئيس سيف احمد مراد
التخصص: التربية
المستخلص: تمثل القيادة جوهر العملية الإدارية وقلبها النابض المتمثل بالقدرة التأثيرية على العاملين في المدرسة، وتزداد أهميتها باستمرار زيادة المناشط البشرية واتساعها واتجاهها نحو التخصص والتنوع، وكلما اتصل القائد بالحياة العلمية وارتقى التعليم وساد النظام؛ تقدمت المدرسة نحو الأفضل. فالمدرسة هي المؤسسة الثانية – بعد الأسرة – التي تقوم على تربية النشء، وتضطلع بالدور الكبير في إكساب القيم التربوية. ونظرا لإشارة بعض الدراسات أن مشكلة القيادة هي من أكبر المشكلات التي تواجه المدارس الإسلامية في الغرب. ومن ثم يرى الباحث أن رفع درجة ممارسة قادة المدارس الإسلامية لأبعاد القيادة الخادمة في تورنتو بكندا تعد أساسًا لتنمية ثقافة القيادة الخادمة، بل مرتكزًا أساسيًا وفاعلاً لجودة العملية التعليمية بها، وعلى المدارس الإسلامية إزالة كافة العوائق التي تحول دون تنمية تلك المهارات. فهدف البحث إلى التعرف على درجة ممارسة قادة المدارس الإسلامية بتورنتو لأبعاد القيادة الخادمة من وجهة نظر المعلمين، والكشف عما إذا كان هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات أفراد العينة تعزى لمتغيرات (الجنس، والمؤهل العلمي، وسنوات الخدمة). وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي. تكون المجتمع المتاح من (١٩٠) معلما ومعلمة. وقام الباحث بتطبيق المقياس القيادة الخادمة (Servant Leadership Survey, SLS) على المجتمع المتاح بأسلوب العينة العشوائية البسيطة وتم جمع (٧٥) استبانة متكاملة بنسبة استرداد (٣٩.٥٪) من المجتمع المتاح. وتم استخدام عدد من الأساليب الإحصائية المناسبة والموجودة في هذا البرنامج، وأهمها: المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية. وتوصل الباحث إلى النتائج التالية: أن درجة ممارسة قادة المدارس الإسلامية بتورنتو لأبعاد القيادة الخادمة من وجهة نظر المعلمين كانت مرتفعة، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى) (0.05 ≥∂ في درجة ممارسة قادة المدارس الإسلامية بتورنتو لأبعاد القيادة الخادمة من وجهة نظر المعلمين مما تعزى لمتغيرات: الجنس، والمؤهل العلمي، وسنوات الخدمة. وأوصى الباحث في ضوء تلك النتائج إلى خلق بيئة مدرسية مبنية على التسامح الذي يشجع المعلمين على الأصالة وتحمل المسؤولية عن أدائهم، وتشجيع جميع منتسبي المدرسة على ابتكار طرق للتغلب على التحديات التي تواجههم.
Abstract: Leadership is the essence of the administrative process, which is represented in being able to influence staff to perform better. Its importance is constantly increasing as human activities continually increase and move towards specialization and diversity. The more a leader understands the different aspects leadership and its influence, the further the school shall advance. The school is the second institution – after the family – that educates young people and plays a major role in instilling educational values. Some studies have indicated that the leadership problem is one of the biggest problems facing Islamic schools in the West. Hence, the researcher believes that raising the degree to which the leaders of Islamic schools practice the dimensions of servant leadership in Toronto, Canada, is a basis for the development of a culture of servant leadership, but it is an essential and effective basis for the quality of its educational process, and Islamic schools must remove all obstacles that prevent the development of those skills. The purpose of this quantitative study was to explore Teachers' perceptions of the degree to which Islamic School Leaders in Toronto (GTA) practice the dimensions of Servant Leadership and exploring whether there is statistically significant differences between the responses of the sample population attributed to (gender, academic qualification, and years of service). The descriptive method was used. The available population the researcher had access to was (190) male / female teachers. The researcher utilized The Servant Leadership Survey SLS to collect data from the available population by utilizing stratified sampling and snowball sampling. 75 completed questionnaires were collected with a response rate of (39.5%) which resulted in the following: The degree to which leaders of Islamic schools in Toronto practiced the servant leadership dimensions from the teachers ’point of view was high, as the mean was (4.73) with a standard deviation of (0.67), and the value of the mean for the dimensions of servant leadership ranged from (4.11-5.18). Furthermore, there was no statistically significant differences at the level of (0.05) in the degree to which Islamic School Leaders in Toronto (GTA) practice the dimensions of Servant Leadership from the teachers' point of view attributed to: gender, academic qualification, and years of service. Based on these results the researcher recommends creating a school environment built on forgiveness that encourages teachers to be authentic and take responsibility for their performance and encouragement towards all school affiliates to devise innovative ways to overcome the challenges Islamic Schools face.
المشرف على البحث: محمد أحمد فواد مرغني جاويش
تاريخ إنجاز البحث: 03.08.2020
تاريخ المناقشة: 02.17.2022
أعضاء لجنة المناقشة :
تحويل التاريخ