دور شبكات التواصل الاجتماعي في العلاقات الاجتماعية- دراسة تطبيقية على عينة من مستخدمي الفيس بوك والواتساب من طلاب الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة
Title The Role of Social Networking Sites on Social Relationships: An applied study on a Sample of Facebook and WhatsApp Users from the Students of the Islamic University of Madinah
الباحث الرئيس شعيب حبيب الرسول خان
التخصص: الإعلام
المستخلص: هدفت الدراسة التعرّف على دور شبكات التواصل الاجتماعي في تعزيز أو تفكيك العلاقات الاجتماعية لدى طلاب الجامعة، ومدى اعتمادهم عليها في علاقاتهم الاجتماعية، ودوافع استخدامهم لها، ومن أجل تحقيق هذه الأهداف استخدم الباحث في هذه الدراسة منهج المسح في شقه الميداني، من خلال توظيف أداة الاستبانة على عينة بلغ قوامها (٢٧٦) مفردة، من طلاب الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة، كما تم اختيار العينة بطريقة عشوائية بسيطة، وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: أن أفراد عينة الدراسة يستخدمون شبكات التواصل الاجتماعي بدرجة كبيرة في سياق علاقاتهم الاجتماعية، كما يستخدمونها لدوافع مختلفة أهمها سرعة التواصل والتعارف مع الآخرين عبر هذه الشبكات، مما أدى إلى تعزيز علاقاتهم الافتراضية، في الوقت الذى كانت نتائجها سلبية في حياتهم الواقعية وأدى استخدامهم لهذه الشبكات إلى تدهور وتفكك في علاقاتهم الاجتماعية ، مما أدى إلى شعورهم بالعزلة الاجتماعية، وقد خلصت نتائج الدراسة إلى عدد من التوصيات أهمها: ضرورة تقديم برامج توعوية حول كيفية استخدام شبكات التواصل الاجتماعي في إطار العلاقات الاجتماعية لدى الشباب، فضلًا عن ضرورة إضافة مادة تثقيفية للمناهج التعليمية عن أخلاقيات استخدام هذه الشبكات، والتعرف على القيم الاجتماعية والأسرية، وأهميتها وسبل تعزيزها من خلال استخدام شبكات التواصل الاجتماعي.
Abstract: This study aimed to investigate the role of social networking sites in strengthening or dismantling social relationships among university students, the extent to which they depend on these networks in their social relationships, as well as their motives behind using these networks. In order to achieve the study objectives, the researcher applied the field survey approach, and utilized questionnaire for the collecting of data, from a simple random sample of (276) students of the Islamic University of Madinah. The study concluded with number of results, the most significant of which are: that the members of the research sample use social networking sites to a large extent in their social relationships, also they use them for various motives including: the simple easy use, and fast communication with others, which led to the strengthening of their online virtual relationships with negative effect on their real life in term of deterioration and disintegration of their real social relationships, as well as to their feeling of social isolation. The study came up with number of recommendations, the most important of which are: the necessity of providing awareness-raising programs on how to use social networking sites in context of real social relationships, and also adding an educational subject to the curriculum on the ethics of using these networks, and defining social and family values, importance and the ways to strengthen them using social networking sites.