المستوى المعجمي في شعر الحماسة لأبي تمام وشروحها (إلى القرن الخامس الهجري) من بداي باب الأدب إلى نهاية الحماسة- جمعا وصناعة معجمية
Title lexical level in the (Al-hamasah) of Abu-Tammam lexicography
الباحث الرئيس نظام الدين بن أبوطالب
التخصص: اللغويات
المستخلص: هدفت هذه الدراسة -المستوى المعجمي في شعر الحماسة لأبي تمام وشروحها- إلى صناعة المستوى المعجمي من خلال جمع الكلمات الغريبة المنتشرة في بطون شروح ديوان الحماسة لأبي تمام والمحافظة على الفوائت، وفي هذا المشروع -بعون الله- إسهام في بناء معجم من هذا النوع بمعجمة ألفاظ شروح ديوان الحماسة لأبي تمام في ضوء ما فسّرته من اللغة، وهذا النوع من المعاجم يعدّ خطوةً جديدةً في تاريخ علم اللغة العربية ويسهم في تعزيز اللغة العربية وإثرائها والمحافظة عليها.
وتكوّنت الدراسة من مقدمة، وتمهيد وبابين، وخاتمة ثم فهارس فنية، أما المقدمة فهي تشتمل على أهمية الموضوع وأسباب اختياره، والدراسات السابقة وحدود البحث.
والتمهيد يشتمل على التعريف الموجز بأبي تمام، وشراح الحماسة، والمادة المعجمية، ومفهوم الصناعة المعجمة.
وأما الباب الأول: فيشتمل على المعجم المجموع من شعر الحماسة لأبي تمام، وشروحها، وفيه تكون الصناعة المعجمية للألفاظ بنص مادّة الشروح من الألف إلى الياء في ضوء ما فسّره الشّراح على نظام المدرسة الثالثة (مدرسة الصدور) مع ترتيبات المشتقات في كل جذر وفق المنهج الحديث لصناعة المعجم.
والباب الثاني: يشتمل على الدراسة التحليلية للمستوى المعجمي، ويشتمل على خمسة فصول، ومدار الدراسة التحليلية على الباب الأول.
وفي الخاتمة بعض النتائج والتوصيات المقترحة، ثم تأتي فهارس فنية مفصلة.
Abstract: The research dealt with the lexical level in the poetry of al-hamasah by abu tammam and its explanation- collection and lexicography- from the beginning of chapter- babul adab- to the ending of the hamasah in the published explanations until the end of the fifth century AH
The research aims to collect the irrevocable missing words contained in the explanation of poetry whether they are in the poetry of the poet or in the explanation of the commentator or in his evidence and the research relied on the descriptive and analytical approach
The research consists of two parts: a section is about lexicographical process of words in the text of the explanations from A to Z in the light of what the commentators (Al-shurrah) explained based on the system of third school (Madrasa Al-sudoor) with the arrangement of derivatives in each root (Jadher) according to the modern method of lexicography
Moreover, another section is about analytical study of the lexical level of words and semantic it is all about irrevocable missing words that are not included in the dictionaries in terms of words semantics morphological structures semantic development semantic relations semantic field advantage of the lexical level and drawbacks and the impact of poetry and its explanations in dictionaries
The study reached several results including:
The abundance of linguistic material in the explanations of (Al-Hamasah) that requires to be added to the dictionaries.
Some of the commentators were creative, they have their independent opinions and thinking, some of them were quoting from previous explanations, some of them focused on the linguistic aspect, and some of them tended to declension of (Al-Hamasah)
The presence of number of irrevocable missing words in the lexicons and semantics in the search and their number reached four words.