رسالة علمية / مشروع بحثي

فاعلية استخدام القصص الرقمية في تنمية المفاهيم الفقهية والاتجاه نحو مقرر الفقه لدى طلاب المرحلة المتوسطة

Title The effectiveness of using Digital Stories in developing jurisprudential concepts in the direction of the Fiqh Course for final stage students

الباحث الرئيس ابراهيم عبدالرحمن مرزوق العمري
التخصص: التربية
المستخلص: عنوان الدراسة: فاعلية استخدام القصص الرقمية في تنمية المفاهيم الفقهية والاتجاه نحو دراسة مقرر الفقه لدى طلاب المرحلة المتوسطة. هدفت الدراسة إلى تعرف فاعلية استخدام القصص الرقمية في تنمية المفاهيم الفقهية والاتجاه نحو دراسة مقرر الفقه لدى طلاب المرحلة المتوسطة. اعتمدت الدراسة المنهج شبه التجريبي وتكونت أفرادها من (60) طالباً تم تطبيق الدراسة من خلال اختيار عينة عشوائية من طلاب الصف الأول المتوسط في مدرسة أبو العتاهية بالمدينة المنورة في الفصل الدراسي الأول من العام الدراسي 1441/ 1442هـ وقسمت عشوائياً في مجموعتين: المجموعة التجريبية ودرست الوحدة التعليمية باستخدام القصص الرقمية، وقد بلغ عددها (30) طالباً والمجموعة الضابطة ودرست الوحدة التعليمية بالطريقة الاعتيادية وبلغ عددها (30) طالباً. ولتحقيق أغراض الدراسة تم استخدام اختبار المفاهيم الفقهية ومقياس الاتجاه نحو دراسة مقرر الفقه، حيث توفرت لتلك الأدوات مؤشرات الصدق والثبات. أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية التي درست باستخدام استخدام القصص الرقمية ودرجات المجموعة الضابطة التي درست بالطريقة الاعتيادية على اختبار المفاهيم الفقهية ومقياس الاتجاه نحو دراسة مقرر الفقه ولصالح المجموعة التجريبية. أوصت الدراسة بضرورة تدريب معلمي التربية الإسلامية بالمرحلة المتوسطة على استخدام القصص الرقمية كأحد طرائق تدريس الحديثة.
Abstract: The effectiveness of using Digital Stories in developing jurisprudential concepts in the direction of the Fiqh Course for final stage students The study aimed to identify the effectiveness of using digital stories in developing jurisprudential concepts and the trend towards a jurisprudence course among intermediate school students. The study adopted the quasi-experimental curriculum and its members consisted of (60) students from whom the study was applied by selecting a random sample of first-grade students in the intermediate stage of the Madinah Education Department in the second semester of the academic year 1441/1442 AH and randomly assigned into two groups: the experimental group and studied The educational unit using digital stories, the number reached (30) students and the control group. The educational unit was studied in the usual way and the number reached (30) students. To achieve the objectives of the study, the jurisprudential concepts test, the trend measure towards the jurisprudence course, and the teacher's guide, were used. These tools provided indicators of validity and constancy. The results of the study showed that there are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group that was studied using the use of digital stories and the scores of the control group that was studied in the usual way to test the jurisprudential concepts and the measure of attitude towards the jurisprudence course in favor of the experimental group. The study recommended the necessity of training Islamic education teachers in the middle stage to use digital stories as one of the modern teaching methods.
المشرف على البحث: علي احمد عبدالله المنتشري
تاريخ إنجاز البحث: 05.09.2020
تاريخ المناقشة: 11.02.2021
أعضاء لجنة المناقشة :
تحويل التاريخ