رسالة علمية / مشروع بحثي

تطوير الكافايات المهنية لمديري المدارس العربية الإسلامية في غامبيا من وجهة نظر المعلمين

Title Developing the professional competencies of principals of Arabic-Islamic schools in The Gambia from the point of view of teachers.

الباحث الرئيس جينغ محمد صالح
التخصص: التربية
المستخلص: عنوان البحث: تطوير الكفايات المهنية لمديري المدارس العربية في غامبيا من وجهة نظر المعلمين. اسم الباحث: محمد صالح جينغ. المشرف الأكاديمي: د/ منصور سعد محمد فرغل. اسم الجامعة: الجامعة الإسلامية بالمدينة النبوية. القسم: التربية/مسار الإدارة التربوية هدفت الدراسة: التعرف إلى الكفايات المهنية لدى مديري المدارس العربية الإسلامية في غامبيا، في مجالي التخطيط والتنظيم من وجهة نظر المعلمين، واستخدم الباحث المنهج الوصفي معتمدا على استبانة لجمع البيانات، كما تم بناء استبانة مكونة من (42) عبارة موزعة على ثلاث مجالات لعينة عشوائية ل (108) معلما ومعلمة، وقد بلغت عينة الدراسة في صورتها النهائية (84) أي بالنسبة (95%) خلال العام الدراسي:1442-1443. وتم استخدام الأساليب المناسبة: برنامج الحزم الإحصائية لعلوم الاجتماعية (معامل ارتباط بيرسون معامل ألفاكروبانخ، الانحراف المعياري الاختبار التشخيصي، اختبار مان وتني، اختبار كروس كال، اختبار تحليل التباين). أهم النتائج: أن تحقق الكفايات المهنية لدى مديري المدارس العربية الإسلامية في غامبيا قد تحققت بدرجة كبيرة، حيث جاءت الكفايات المهنية المتعلقة بالتنظيم في المقدمة بمتوسط حسابي (4،24) وتليها الكفايات المهنية المتعلقة بالتخطيط التربوي بموسط حسابي (4،19) كما تم موافقة المعلمين على المقترحات التطويرية للكفايات المهنية بدرجة كبيرة جدا بمتوسط حسابي (4،25). عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لدى أفراد عينة الدراسة حول واقع الكفايات المهنية لدى مديري المدرس العربية الإسلامية في غامبيا تعزى لاختلاف الجنس، والمؤهل العلمي، وسنوات الخبرة. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لدى أفراد عينة الدراسة حول سبل تطوير الكفايات المهنية لدى مديري المدرس العربية الإسلامية في غامبيا تعزى لاختلاف الجنس، والمؤهل العلمي، وسنوات الخبرة.
Abstract: The study aimed to identify the professional competencies of the principals of Arabic and Islamic schools in The Gambia in the aspect of planning and organizing from the point of view of teachers. The researcher used a descriptive approach based on a questionnaire to collect data, also a questionnaire was built consisting of (42) phrases distributed over three areas as a tool for data collection for a simple random sample of (108) male and female teachers, the sample of the study in its final form reached (84), i.e. (95%) during the academic year: 1442 AH - 1443 AH. Appropriate methods were used: Statistical Packages for Social Sciences (Pearson correlation coefficient, Alpha Cronbach’s coefficient, standard deviation, diagnostic test, Mann Whitney test, Cross-Kall test, analysis of variance test). The most important findings: 1- The professional competencies of the principals of the Arabic and Islamic schools in The Gambia were achieved to a large extent, as the professional competencies related to organizing came to the fore front with an arithmetic average of (4.24), followed by the professional competencies related to educational planning with an arithmetic mean of (4.19). As the teachers also approved the development proposals for the professional competencies of school principals to a very large degree, with an average of (4.25). The most important recommendations: The researcher recommends the following in light of his findings: - Strengthening the senior management of training programs directed to the Arabic school principals in The Gambia in the aspect of school administration in general and in the aspects of planning and organizing in particular. The most important proposals: The researcher proposes a number of topics that he deems important and can complement the conclusions of the current study including: the training needs of principals of Arab and Islamic schools in The Gambia from their point of view.
المشرف على البحث: منصور سعد محمد فرغل
تاريخ إنجاز البحث: 05.14.2020
تاريخ المناقشة: 05.24.2023
أعضاء لجنة المناقشة :
تحويل التاريخ