بناء مصفوفة مدى وتتابع مقترحة لموضوعات مقررات الفقه لطلاب المرحلة المتوسطة بالمدارس الإسلامية بجمهورية ليبيريا في ضوء احتياجاتهم الفقهية
Title Building a proposed Matrix of scope and sequence for the topics of jurisprudence courses for middle school students in Islamic schools in the Republic of Liberia considering their jurisprudential needs
الباحث الرئيس صالح عباس كانه
التخصص: التربية
المستخلص: هدف البحث الحالي إلى بناء مصفوفة مدى وتتابع مقترحة لموضوعات مقررات الفقه لطلاب المرحلة المتوسطة بالمدارس الإسلامية بجمهورية ليبيريا في ضوء احتياجاتهم الفقهية من وجهة نظر معلمي العلوم الشرعية؛ ولتحقيق الهدف من البحث تم استخدام المنهج الوصفي المسحي، مع بناء استبانة باحتياجات طلاب المرحلة المتوسطة من الموضوعات الفقهية بجمهورية ليبيريا طبقت على عينة بلغت (243) معلما من معلمي العلوم الشرعية بالمدارس الإسلامية بجمهورية ليبيريا،ولمعالجة البيانات تم استخدم الأساليب الإحصائية المناسبة، منها معامل ارتباط بيرسون، ومعامل ألفا كرونباخ، والتكرارات والنسب المئوية، والمتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية، واختبار ليفين، واختبار سميرو نوف، واختبار كروسكال والس، واختبار مان ويتني. وقد تم التوصل إلى مجموعة من النتائج منها أن مستوى استجابات معلمي العلوم الشرعية بدولة ليبيريا على مجموع أبعاد قائمة موضوعات مقررات الفقه لطلاب المرحلة المتوسطة بالمدارس الإسلامية بجمهورية ليبيريا في ضوء احتياجاتهم الفقهية هي استجابات (متوسطة)، وجاء محور المعاملات في الترتيب الأول بدرجة احتياج (كبيرة)، ويليه في الترتيب الثاني محور العبادات بدرجة احتياج (متوسطة)، ويليه في الترتيب الثالث الجنايات والحدود بدرجة احتياج (متوسطة)، ويليه في الترتيب الرابع محور أحكام الأسرة بدرجة احتياج (متوسطة)، مع وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الاستجابات الكلية لأفراد العينة من معلمي المواد الشرعية تعزى للتخصص، وعدم وجود فروق في الاستجابات الكلية لأفراد العينية تعزى للمنطقة وسنوات الخبرة، مع التوصل إلى بناء مصفوفة مدى وتتابع مقترحة لموضوعات مقررات الفقه لطلاب المرحلة المتوسطة بالمدارس الإسلامية بجمهورية ليبيريا في ضوء احتياجاتهم الفقهية.
Abstract: The aim of the current research is to build a proposed Matrix of scope and sequence for the topics of jurisprudence courses for middle school students in Islamic schools in the Republic of Liberia considering their jurisprudential needs from the point of view of teachers of Sharia Sciences. To achieve the goal of the research, the descriptive survey method was used, with the construction of a questionnaire for the needs of middle school students of jurisprudential subjects in the Republic of Liberia, which was applied to a sample of (243) teachers of Shariah in Islamic schools in the Republic of Liberia. For data processing, appropriate statistical methods were used, of which are Pearson, Cronbach's alpha coefficient, frequencies and percentages, arithmetic means and standard deviations, Levine's test, Smyro-Noveh test, Kruskal-Wallis test, Mann-Whitney test.The level of responses of Sharia teachers in Liberia to the total dimensions of the list of topics of jurisprudence courses for middle school studenr the topics of jurisprudence courses for middlts in Islamic schools in the Republic of Liberia considering their jurisprudential needs are (medium) level responses. A set of results was reached, including that the level of responses of Sharia science teachers in the Republic of Liberia to the total dimensions of the list of topics of jurisprudence courses for middle school students in Islamic schools in the Republic of Liberia considering their jurisprudential needs are (medium) responses, and the “Transactions axis” came in the first order with a degree of need (large). followed in the second rank by the axis of “Worship” with a degree of need (medium), followed by the third rank of “Crimes and Punishments” with a degree of need (medium), and followed by in the fourth arrangement the axis of “Family Rulings” with a degree of need (medium),with statistically significant differences in the total responses of the sample members of the teachers of Islamic subjects attributed to specialization, and there were no differences in the total responses of the sample members due to the region and years of experience, with the conclusion of building a proposed scope and sequence matrix for the topics of jurisprudence courses for middle school students in Islamic schools in the Republic of Liberia considering their legal needs.